LC4 -99 Läcker in vatten?

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
Yamaha DT 125 LC -82, Cagiva V Raptor 1000 -00, KTM LC4 640 SM -03
Tjena köpte en KTM LC4 -99 för två veckor sen.

Har bytt olja på den fyra gånger nu och varje gång har oljat blivit grön-vit skummig som nån typ av sköldpaddsoppa. :(
Utom en gång då jag bytte olja och körde nån mil och bytte olja sen direkt, då var oljan helt normal (som på brosans -02) men sen så fick hojen stå en tre dagar och sen såg oljan förjävlig ut igen.
Antar att den läcker in kylarvatten när den är kall och står still. Är det bara plocka isär motorn och hoppas att topplockspackningen har pajat eller kan det vara så jävligt att det har blivit nån spricka i topplocket eller cylindern som det läcker ifrån? :huvet
Packningarna på motorn ser nya ut, den verkar varit öppnad tidigare, hojen har gått 1600 mil.

Nån som har några tips på vad som har hänt och vad jag kan göra? :va

Låter inte bra det här.Har du tur så är det bara att byta packningen,har du otur kan det bli mycket dyrare.
Sen tycker jag att du ska ringa förra ägaren å fråga vad det är för skit som han har sålt till dej. :4skrika
Han vet säkert vad det är för fel...

Eftersom säljaren verkar har gjort en fuling mot mig så funderar jag på att göra en fuling tillbaka.

Jag är bara 17 år och därför har min morsa fått ett brev från vägverket där hon måste skriva under för att ägarbytet ska godkännas för att jag som har skrivit under köpet inte är myndig.
Skulle jag då kunna häva köpet för att han har sålt hojen till en minderårig?

Om det kommer in vatten i oljan så kan det inte bara vara topplockspackningen. För den sitter över kolvringarna och över kolvringarna ska det inte komma nån olja. hmm,

Ta bort locket från expanisonkärlet och starta motorn. Kommer det avgaser där så är det topplockspackningen.

Kanske nån annan vet nå mer.

Ta komp prov och se. Om det är högre komp än det ska vara så är det vatten över kolven.

Det är antagligen packboxen i vattenpumpen!!
Packbox kostar 22spänn..

Tjenare,
Jag köpte själv en gammal Husqvarna -86 med samma fel (jag köpte dock den med vetskap om felet). Det visade sig att det hade varit någon sörja i kylvattnet som hade ätit upp aluminiumen i kylkanalerna och vatten pumpen. Vi fick trycka ut fodret ur cylindern och täta med kemisk metall. Efter det har den hållt ihop.

Jag tänkte på din fuling för att lämna tillbaka cyklen... Tänk om du inte får tillbaka pengarna, eller om han hävdar att det är du som har haft sönder cyklen. Jag tror nog att det är till att bita i det sura äpplet och fixa till problemet själv (om du inte har några riktigt skrämmande polare som du kan ta med när du skall tala förnuft med honom).

Lycka till.

Är man över 16 år så har man visserligen rätt att disponera över pengar man tjänat själv, men i det här fallet rör det sig om så pass stora summor så det är mer än skäligt att din förmyndare går in i ditt ställe.
Säljaren kan aldrig hävda att han inte visste att du var under 18, det är hans skyldighet att kontrollera. Du har alltså möjlighet att göra ogiltigheten i köpet gällande. Kolla köplagen och avsnittet om rättshandlingsförmåga...
/ Nisse

fox9racing skrev:
Eftersom säljaren verkar har gjort en fuling mot mig så funderar jag på att göra en fuling tillbaka.

Jag är bara 17 år och därför har min morsa fått ett brev från vägverket där hon måste skriva under för att ägarbytet ska godkännas för att jag som har skrivit under köpet inte är myndig.
Skulle jag då kunna häva köpet för att han har sålt hojen till en minderårig?

be nån kunnig kolla på den innan du börjar bråka med säljaren, och om det kommer fram att felet funnits ett tag typ innan du köpte hojen så kan du ju kanske göra nåt åt det då? bara ett förslag/fredrik

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT