Lazzat strip challange del 3

sladdandebarnet

En jobbigt svartsjuk jävel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT 660X
Del 3 går på Björkvik den 13 -14 sept. Kom med det du har och ha skoj =8)

Det är 402m och banbreakout är 7,5sek

För mer info www.shra-nykoping.com

Klasser för hojjar:

Hot Rod Harley för rena gathojar
Hot Rod Harley Unlimited Top Eliminator för race-hojarna
Streetbike för rena gathojar
Extreme streetbike för dig med överladdat (gas+turbo)

Lazzat Strip Challenge är headsup race med pro-gran.

Det blir kval under lördagen och ev kval på söndagen också innan elimineringarna. Målet med helgen är att alla ska få köra så mycket som möjligt, vilket gör att i bilklasserna så kvalar alla till stegarna.

Last edited:
7.5 .. Ingen risk att nån kommer under det utan wheelbars antar jag?!

Nja det tror väl inte jag heller men det kan vara bra att veta för dom som ställer upp i extreme streetbikeklassen. Där är sånt tillåtet =8)

Det står att det är fem hojklasser?

Jag kan förmodligen köra i tre av dem då min (utan gas) klassas in i Street Bike och "Street Bike för rena gathojar" då min är typ- och reg-besiktad enligt SBP's alla konstens regler samt uppfyller SVEMOS regler för "Street Bike".

Plus då den överladdad klassen om jag vrider på lustgaskranen.

En kanske något övertydlig klassdefinition underlättar nog för deltagarna att välja om dom ska komma eller inte, dvs om dom har någon chans att vinna eller inte.

Typ nåt liknande:
1) Street Bike, otrimmad besiktad originalhoj utan andra effektmodifieringar än förgasarbestyckning samt annat avgasrör.

2) Hot Street Bike, MC som uppfyller SVEMO's krav på "Street Bike" samt besiktad av SBP.

3) Extreme Streetbike. Behöver ej vara besiktad. DOT-godkända däck. Ej slicks. Ej stödhjul.

SVEMO's säkerhetsregler för alla klasser.

Typ lixom... ba som förslag.

Oops glömde det =8D.

Det är 4 klasser.

Streetbike = Gathoj som har gått igenom besiktning, skattad. Ej trimning utom avgas, förgasare.

Extreme streetbike= Behöver ej vara besiktigad. Måste gå igenom en tävlingsbesiktning dock, stödhjul är tillåtet men break out är satt till 7,5 sek. Man får köra med överladdning

Ja SVEMOs säkerhetsregler gäller.

sladdandebarnet skrev:
Oops glömde det =8D.

Det är 4 klasser.

Streetbike = Gathoj som har gått igenom besiktning, skattad. Ej trimning utom avgas, förgasare.

Extreme streetbike= Behöver ej vara besiktigad. Måste gå igenom en tävlingsbesiktning dock, stödhjul är tillåtet men break out är satt till 7,5 sek. Man får köra med överladdning

Ja SVEMOs säkerhetsregler gäller.

Inte nu igen.....
Min är besiktad och godkänd av SBP men jag får inte köra street bike klassen enligt er nu och då uppfyller den endå SVEMOS krav på street bike(liknar SDC tjafs), utan jag är förvissad till den extrema klassen där även Roger P men sin Pro-stock kan köra bara han slår av lite på gasen är det rätt uppfattat ?
Min Katana är trimmad men har ändå inga mer hästar än en 1000R eller ZX-12:a med annat system och commander på men vi ska ändå köra i 2 olika klasser.
Tycker om Brinken`s förslag med 2 SB klasser.

Last edited:
Precis... det är svårt med hojklasser som passar alla. Speciellt när antalet startande är så lågt.

Sen så GÅR det att åka 6.50 med en gsxr1000 i originalskick om man är en skicklig förare. Jag körde kvarten mot en Finländare i Stan's Snabbaste och vann inte med många meter.
En CB450 har ju lika liten chans att vinna mot en original gsxr1000 som att den inte har chans att vinna mot en bra förare på en gsxr600.

För att öht locka hojar till racet lär man ha konsekventa regler från gång till gång.

Att kolla att en hoj är otrimmad förrutom bestyckning och avgas är helt omöjligt.

Att tillåta stödhjul har ju inget som helst med "street" att göra.

Det lär bli tre klasser som jag ser det eftersom det körs Heads-Up Pro Tree och inte på en index-tid.

1) Originalhojsklass, osänkt, originallängd. SBP-kråka. Trimningsgraden går inte att kontrollera. Turbos eller lustgas förpassas till "3". Resten förpassas till "2".
2) Sugmotor. Utan stödhjul. Gatdäck. SBP-kråka.
3) Sug/Överladdat. Utan stödhjul. Slicks. Får köras utan kråka.

Det är nog det närmaste man kan komma "rättvist" och samtidigt få ett underlag för startfältet. Själv tycker jag det blev olyckligt att man preppade hela banan - då tar man ju även där bort innebörden av "street".

Eftersom att det är så få hojar som kör så ville dom bara ha en klass från början men vi fick till 2 för dom som har överladd.

Ska kolla upp senare idag om man kan få till 3 klasser.
Dock så är det som Brinken säger, omöjligt att kolla trimningsgraden på klass 1 & 2 enligt ovan.

andersbrink skrev:

1) Originalhojsklass, osänkt, originallängd. SBP-kråka. Trimningsgraden går inte att kontrollera. Turbos eller lustgas förpassas till "3". Resten förpassas till "2".
2) Sugmotor. Utan stödhjul. Gatdäck. SBP-kråka.
3) Sug/Överladdat. Utan stödhjul. Slicks. Får köras utan kråka.

Klass 1 + 2 slås ihop till en klass och klass 3 blir som ovan.

Problemet blir eftersom att det är så få som kör. Inge kul med en stege på 3 klasser när det kanske kommer 10-15 hojar.

Om fler skulle komma och köra så kanske det ändras till nästa år men inte om intresset är så lågt som det verkar =8(.

Satans tråkigt kommer inte att komma till björkvik i helgen, har ett litet haveri som jag inte hinner åtgärda till imorgon.
Återkommer nästa år för det blir väl race nästa år ?
Kör hårt ni andra i helgen.

andersbrink skrev:
Det står att det är fem hojklasser?

Jag kan förmodligen köra i tre av dem då min (utan gas) klassas in i Street Bike och "Street Bike för rena gathojar" då min är typ- och reg-besiktad enligt SBP's alla konstens regler samt uppfyller SVEMOS regler för "Street Bike".

Plus då den överladdad klassen om jag vrider på lustgaskranen.

En kanske något övertydlig klassdefinition underlättar nog för deltagarna att välja om dom ska komma eller inte, dvs om dom har någon chans att vinna eller inte.

Typ nåt liknande:
1) Street Bike, otrimmad besiktad originalhoj utan andra effektmodifieringar än förgasarbestyckning samt annat avgasrör.

2) Hot Street Bike, MC som uppfyller SVEMO's krav på "Street Bike" samt besiktad av SBP.

3) Extreme Streetbike. Behöver ej vara besiktad. DOT-godkända däck. Ej slicks. Ej stödhjul.

SVEMO's säkerhetsregler för alla klasser.

Typ lixom... ba som förslag.

Det där tycker jag låter bra :tummenupp :tummenupp , vad kul om många kunde komma med sin orginalhoj(förutom lite pill på förgasera o kanske avgassrör) och kunna tävlar rakt fram, så man slipper komma o få mindervärdskomplex mot alla extrema hojjar...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025