Laverda köp

Ducati_Johan

Medlem
Gick med
17 Nov 2004
Hoj
Ducati 750 Paso
Min sambo är ute efter sin första mc. Och har spanat in en Laverda 1200 som är lite ombyggd i gammal racehoj stuk. Ungefär som en Ducati Mike Hailwood, typ. Priset är väl ok, men fick ett mail av säljaren som lät:

hojen har gått utmärkt fram till slutet på förra säsongen då jag började få lite problem med tändningen, har inte riktigt fått bukt med det ännu, jag har bytt kabler och pickupper och mätt upp allting, så nu finns det bara datorboxen eller tändspolar kvar att byta. Förutom detta har jag aldrig haft några som helst problem, motorn har inga missljud överhuvudtaget.

Tändningsproblemet stod det inget om i annonsen, vilket gör att man drar öronen åt sig, vad hade ni gjort? Kollat på den och se hur farligt det är. Köpt den med felet och själv fixat det? Någon bra idé?

Och klarar hon av att köra en sådan hoj? Hon är 1.65... Ganska fräckt med en brud på en sån hoj, men hon ska ju klara av det också...

Ducati_Johan skrev:
2389646 Min sambo är ute efter sin första mc. Och har spanat in en Laverda 1200 som är lite ombyggd i gammal racehoj stuk. Ungefär som en Ducati Mike Hailwood, typ. Priset är väl ok, men fick ett mail av säljaren som lät:

hojen har gått utmärkt fram till slutet på förra säsongen då jag började få lite problem med tändningen, har inte riktigt fått bukt med det ännu, jag har bytt kabler och pickupper och mätt upp allting, så nu finns det bara datorboxen eller tändspolar kvar att byta. Förutom detta har jag aldrig haft några som helst problem, motorn har inga missljud överhuvudtaget.

Tändningsproblemet stod det inget om i annonsen, vilket gör att man drar öronen åt sig, vad hade ni gjort? Kollat på den och se hur farligt det är. Köpt den med felet och själv fixat det? Någon bra idé?

Och klarar hon av att köra en sådan hoj? Hon är 1.65... Ganska fräckt med en brud på en sån hoj, men hon ska ju klara av det också...

Kolla in på www.laverda.nu
Svenska Laverdaklubbens hemsida.
Där kan du få svar.
Men en sån här hoj kräver en entusiasts hjärta och en mekanikers fingrar.
Det finns ju hojar som är lättare att hålla i gång.

Är fullt medveten om det. Har försökt råda till en nyare hoj som är enklare att sköta om. Men hur mycket omvård behöver en sån hoj? Vad är service intervallen? Hon har även tittat på en Ducati Pantah, men de är inte så lätta att få tag på direkt...

vilken serviceintervall? "Gamla" italienare kan ju ha sin charm, men ju äldre -desto svårare/dyrare med reservdelar osv. Gäller ju om det är special/hembyggt också....å andra sidan har ju du en paso så då vet du hur/när man ställer ventiler mm
Såg en special-laverda på blocket förut -sjukt snygg!
Kan d va den?
Annars:

http://www.blocket.se/vi/8984013.htm?ca=11_s

Ducati_Johan skrev:
2389702 Är fullt medveten om det. Har försökt råda till en nyare hoj som är enklare att sköta om. Men hur mycket omvård behöver en sån hoj? Vad är service intervallen? Hon har även tittat på en Ducati Pantah, men de är inte så lätta att få tag på direkt...
Eftersom det rör sig om hojar som är mellan 20-30 år gamla och i det här fallet ombygd så kan du kanske inte räkna med att förlita dej på översyn var 500:e mil utan här handlar det om mycket meka.
Men eftersom du kör gammal Ducce så kanske du är bra på att skruva och damen räknar med att du får stå för detta?
Nästan alla gamla Laverdor är ombyggda, vissa bra och andra mindre bra.
Orginalhojar är mycket värda, ombyggda hojars värde mycket beroende på vilka delar som använts och harmonin i bygget.
Vore det inte bra att definiera vad det är som behöver fixas på den tilltänkta hojen och kostnaden för denna reparation innan ni börjar snacka pris.
Annars vet du ju inte vad det kommer att stanna vid innan hojen är på gatan.

Ducati_Johan skrev:
2389702 Är fullt medveten om det. Har försökt råda till en nyare hoj som är enklare att sköta om. Men hur mycket omvård behöver en sån hoj? Vad är service intervallen? Hon har även tittat på en Ducati Pantah, men de är inte så lätta att få tag på direkt...
Det här är en entusiasthoj där serviceintervall inte existerar. Konstant omsorg och pyssel är receptet för att hålla en hoj som denna i gott skick.

Japp så är det, men man får väldigt mycket tillbaka. Saknar mina italienare...:kär :rock

RedBaron skrev:
2389739 Det här är en entusiasthoj där serviceintervall inte existerar. Konstant omsorg och pyssel är receptet för att hålla en hoj som denna i gott skick.

Ja! men där är den ju PArMAPORR! o som alla säger: ombygd som faan och kräver konstant tlc.

Laverda

Hej,

Jag jobbade på Lelles i uppsala när det begav sig och då var ju laverdan det värsta man kunde åka på, bra väghållning och potent motor men tyvärr har väl tiden sprungit från den. Att hålla igång en laverda kräver sin man och delar är minst sagt svårt att få tag på. Man får räkna med synkning förgasare minst 2 ggr per säsong, du har en hoj där generatorn laddar så lita att man inte kan åka med halvljus utan man satte i en 10 watts halogenlampa på parkeringen och då funkade det hyfsat. Annars det som spökade på dom var lagerhållarna i veven som släppte med motorras som följd, dyrt dyrt dyrt. Men den har ju ett härligt ljud som få hojar har. Vi hade på lelles en kille som åkte och hav var väl lika lång och tekningen han använge när han stannade var att glida ner i knävecket, problemet är ju att hojen inte är den lättaste så tjejer kan ha svårt att hantera vikten. Min fru åkte laverda på den tiden åker Bimota nu en YB9, mycket snygg hoj finns några till salu i sverige, finns en annan modell som heter BB1 men en 650cc Rotaxmotor enstamp som är lätt och är mycket snygg. Till dessa går det ju iallafall att få tag på grejjor utan att behöva åka en dussin ducce.:tungan

Anders
Ducati_Johan skrev:
2389646 Min sambo är ute efter sin första mc. Och har spanat in en Laverda 1200 som är lite ombyggd i gammal racehoj stuk. Ungefär som en Ducati Mike Hailwood, typ. Priset är väl ok, men fick ett mail av säljaren som lät:

Pratade med Laverda säljaren (i juni tror jag det var) då nämde han att den blåst om kull så det var lite småfix på den. Är det kirrat eller finns det fortfarande med i bilden?

Vad gillade du V11an förresten?

Edit: För övrigt ser ju hojen hur grym ut som helst, slulle vara rätt bra vässad oxå..

Ducati_Johan skrev:
2389864 Det var den hon hade tittat in sig på...

Det är inte klart alls med hojen, hon har bara mailat med säljaren, skulle höra av sig om en vecka om hon fortfarande va intresserad. Nu när den har vält också, så får vi väl se helt enkelt.
V11 är otroligt vacker, men tyvärr lite över hennes prisbild, hade tänkt lägga betala mellan 35-40 kkr... Hitta en bimota yb9sr som kanske kan vara något...
http://www.blocket.se/vi/8687005.htm?ca=23_10_s

Ducati_Johan skrev:
2389915 Det är inte klart alls med hojen, hon har bara mailat med säljaren, skulle höra av sig om en vecka om hon fortfarande va intresserad. Nu när den har vält också, så får vi väl se helt enkelt.
V11 är otroligt vacker, men tyvärr lite över hennes prisbild, hade tänkt lägga betala mellan 35-40 kkr... Hitta en bimota yb9sr som kanske kan vara något...

Jag är inte en jättefan av nyare Bimotor... Säkert en trevlig hoj o dessutom exklusiv med bibehållen driftsäkerhet.

Tips på tråd med bilder på Laverda o andra goa hojar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132126

En blocket till: http://www.blocket.se/vi/8673799.htm?ca=15_s

Hej va ,
Har just handlat in mig på ett Laverda "object" och håller på å river i den som bäst , så har du frågor Lr vill ha tag i delar ,,,,Pm:a :)

(har precis delat på veven för att vrida om den till en 180 gradare) :tummenupp :yoparty

Hejsan !
det var ju trist att jag inte sett denna tråd tidigare för jag har dryga 20 års erfarenhet av LAVERDA ,, köpte min 1:a vintern 1983 o har sedan dess aldrig varit utan en LAVERDA i garaget ,, härliga hojjar med mycket rykte :tummenupp

Kusinens ISR Mirage 1200 har alltid gått lite knackigt och rassligt. Det var en pickup på tändningen som inte var helt 100. MEN den gick inte att köpa.

Han köpte då ett Dyna 2000 till en Kawa 1500 Classic (eller vad det var), byggde om tändplattan och köpte en enkel- och en dubbelspole.
Efter det så gick den klockrent.

Tändsystemet köptes på Motospeed REA! Kolla hemsidan.

Tändningen brukar krångla. Om du vill så kan du lägga några timmar i garaget och justera själv, men det är ganska svårt att få det helt 100.
Annars finns det många eftermarknadssystem att köpa till, de fungerar kanon men det kostar ju några tusenlappar..
Det är inte direkt någon lättkörd hoj för en människa på 1.65, stödhjul kan nog vara en bra idé, krånglig och svårkörd i låga hastigheter är den också! Men KÖP; bara för ljudets skull!

Ducati_Johan skrev:
2389915 Det är inte klart alls med hojen, hon har bara mailat med säljaren, skulle höra av sig om en vecka om hon fortfarande va intresserad. Nu när den har vält också, så får vi väl se helt enkelt.

Köpa Laverda eller Bimota med stram budget låter ganska vågat att döma av det som står här i tråden. Är inte det en sådana hojar där inköpet kan vara den billigaste utgiften i hojägandet?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon