Lattjo (elfel) trubbel på ktm 640 adv. 2005

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
Nu börjar jag få lätt huvudbry på maskinen.
började med att startmotorn inte ville kugga i som den skulle..trodde att det hade med lite halvtaskigt batteri att göra,så laddade upp det,då funkade starten.
Ett par dar senare var det samma resa igen,köpte då ett nytt batteri,men ikke-samma fel.
Hade det vart en bil så hade jag skyllt på trasig solenoid,men nu står jag mer handfallen.
Tog en runda idag,efter ett oljebyte och fick ytterligare ett lattjo elproblem.
Neutrallampan började blinka först lite svagt,för att sedan tända sej konstant...under färd.

Vad vara detta,jag gissar på att båda problemena härrör från samma felkälla...taskig jord nånstans?
nån som har var med om liknande jox på en lc4:a??
Tacksam för hjälp

Neutrallampan är numera fixad,visade sej vara givaren för neutral som hade dålig kontakt bara-tog bort en massa oljeglägg,så funkade den iallafall
Men startmotorproblemet kvarstår dock

Jag skulle nog lossa startmotor och kolla om dte inte är något rent mekaniskt som krånglar, typr halvskurna lager i startmotorn eller så..
Kan du lägga en direkt kabel från batteri till + på startmotorn? Då får du iaf reda på om startreläet är i bra skick..

har haft typ 3 st jord problem på mina 640s alltid dom där jävla vibrationerna som ställer till det och agerar mutterknack på hela hojen!! köp 690!!

ska kolla det imorrn som Kahobe föreslår,men jag tror verkligen inte att det är relät,men man vet ju aldrig
tro inte fullt ut på startmotorn i sej heller...men,samma sak där-man vet aldrig
Hade relät vart lattjo så skulle det på sin höjd bara klicka lite i relät,eller inget alls.
Hade startmotorn vart skrot så tror iallafall inte jag att det kommer över en natt,i princip-o aldrig vart nått krångel förut.
Ska även prova o dra en startkabel direkt från minus på batteriet till nån bra punkt nära startmotorn

Det sitter ett drev som startmotorn skall kugga i som i sin tur kuggar i veven om jag minns rätt.
Det behöver bytas rätt så frekvent på LC4

ska kolla det imorrn som Kahobe föreslår,men jag tror verkligen inte att det är relät,men man vet ju aldrig
tro inte fullt ut på startmotorn i sej heller...men,samma sak där-man vet aldrig
Hade relät vart lattjo så skulle det på sin höjd bara klicka lite i relät,eller inget alls.
Hade startmotorn vart skrot så tror iallafall inte jag att det kommer över en natt,i princip-o aldrig vart nått krångel förut.
Ska även prova o dra en startkabel direkt från minus på batteriet till nån bra punkt nära startmotorn
Inte så.
Problemet kan vara elektriskt, dålig kontakt på batteripoler, (dåligt startrelä, inte att det inte funkar/drar, utan att det är för hög resistans i kontaktfunktionen i reläet) eller att det är något mekaniskt trassel i startmekaniken till startmotorn.
Jordfel på startmotor, inte så troligt även om jag mött det, EN gång på tidigt 70-tal..
Det gäller att eliminera det enkla lättkollade först...
Sätter du t ex en kabel batteri+ till + på startmotor så kollar du startmotor, startmekanik på en gång.
Man ska vara lat...:D, minimalt med arbete ska ge maximalt resultat..

har gjort en lättare felsökning idag-utan resultat
mätte strömmen 12,81v vid batteriet,mätte jordning på en skruv på blocket,samt direkt vid startmotorn,12,80v.
Drog en starthjälpskabel direkt till startmotorn,med samma resultat som förut..motorn drar runt i en jävvla fart,men "kuggar" inte i....startmotorn alltså.
Försökte skruva bort kåpan framför startmotorn,men den ville inte släppa helt,o jag hade ej tid att stå o skruva bort oljerör o annat bjäffs som satt ivägen.
Så strömmen är det inge fel på iallafall,o själva startmotorn snurrar som bara f*n.

Nu har jag suttit o smygläst på en helsikkes massa forum om detta fenomen,och det verkar som om störst chans till felkälla är frihjulet bakom svänghjulet..detta är det som ser till att det "greppar" i själva motorn.
Har mailat till thommy på karlströmsmotor oxå,för o höra om han har nån annan ide' eller om jag är inne på rätt spår-Nån som sitter o trycker på en svänghjulsavdragare modell mycket lattjo till en lc4:a??

Nu har jag suttit o smygläst på en helsikkes massa forum om detta fenomen,och det verkar som om störst chans till felkälla är frihjulet bakom svänghjulet..detta är det som ser till att det "greppar" i själva motorn.
Har mailat till thommy på karlströmsmotor oxå,för o höra om han har nån annan ide' eller om jag är inne på rätt spår-Nån som sitter o trycker på en svänghjulsavdragare modell mycket lattjo till en lc4:a??

Japp. Skrev ju det innan. Bytte det på min brors LC4 som hade precis samma problem som din. Kunde rassla rätt illa med.

Problemet löst-beställde lagret samt avdragaren,cirkus 1100 för båda-800 för lagret o 300 för avdragaren.
Det gamla lagret var hur kul som helst...inte en enda rund rulle i det,samtliga var i princip 3-kantiga...att det ens har funkat såhär långt är ett under

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”