Latop hyss..

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Har en Acer Laptop med Vista installerat. När jag stänger av datorn,eller om jag ska göra en omstart,så kan jag inte starta datorn direkt utan jag måste vänta i ca 5 minuter innan jag kan få igång den.
Jag trycker alltså på On knappen och den lyser till för att sedan slockna direkt. Trycker jag en gång till direkt efter den första gången så startar datorn men den bootar inte utan bara ligger och snurrar.
Är detta något hyss som är justerbart från Vista eller?:va

Snarare nåt i biosen eller hårdvaran. Vista är bara ett operativsystem som drar igång först när hårddisken startat.

Har du garanti ring Acer och fråga... Med lite tur så kan dom hjälpa dig plocka fram felkoder och då får du reda på vad som inte funkar... På vissa maskiner så tänds och släckas cAPS lOCK Num Lock och Scroll Lock i olika kombinationer för att visa vad
som är galet...

För att kolla att disken är någorlunda okay så kan du alltid köra
CHDSK /F /R från kommandoprompten (Start->Kör->"cmd"->OK]
Svara ja på frågan om du vill köra den vid nästa omstart..
Starta om och sätt dig och vänta... tar allt från 30 min till 3h beroende på diskens
storlek..

Finns det något diagnostikverktyg till maskinen kan du köra det..

Flasha Bios är oftast en god ide..
Kolla på tillverkarens hemsida om det finns en nyare version till din maskin...
Följ instruktionerna, inte stänga av maskinen mitt i en flash..
Då har du ett bojsänke... :D

En del stationära burkar jag pillat med har betett sig så, fast kanske inte 5 minuter. Mera 30 sek - 1 minut. Detta för att förhindra att disken/arna går sönder. Man vill helst att disken skall stanna helt innan man drar igång den på nytt, därav en kortare period där det inte går att starta datorn.
Men som sagt, 5 minuter hinner man ju stanna ett godståg på, så jag skulle precis som Thyg0d skrev, ringa till supporten och kolla med dom.

Jag skulle misstänka att det är något i hårdvaran som håller på att ge upp.
Jag hade en Thinkpad som efter många års användande började bete sig lite så. Till slut blev det så illa att om jag hade lämnat strömkabeln i så gick den inte att starta utan jag var tvungen att dra ur den och vänta en stund för att den skulle gå igång. Annars blinkade bara strömindikatorn till lite.
Hade jag haft strömsladden urdragen så startade den precis som vanligt.

Jag skulle kontakta Acer om jag var du och höra om det är meningen att den ska bete sig så.

Låter som värmeproblem. Du kör inte tjejversionen och surfar i soffan invirad i fleecefilt och har datorn i knät?

Ja just den versionen är underbar...
Brukar fråga min användare om dom brukar skicka in damsugaren i sängen
och låt den suga fast i täcket och sen bara står några dar...
Ungefär samma sak.. :hihi

Känne rinte igen problemet till 100% men har haft en Acer med liknande problem. Hända ibland men då kunde jag inte starta datorn över huvudtaget. Verkar bero på krypströmmer eller nåt i moderkort/strömförsörjning. Tricket var då att ladda ur datorn ordentligt, ta ut batteriet och strömkabel under några timmar (eller en hel natt om det behövs) och sedan start igång burken med bara strömkabeln i. Då brukar den ge med sig.

Testa annars att ta ut batteriet och köra utan väntetiden, om du får resultat direkt så vet du. Tjejens Sony vägrar att leka om batteriet sitter i, kan funka lite till och från men till slut så säger den bara stopp - går inte starta. Utan batteri så funkar den (nästan) som den ska.

Fan va drygt. Då måste jag ju flytta på all bra porr innan jag lämnar in den jue.

Låter som värmeproblem. Du kör inte tjejversionen och surfar i soffan invirad i fleecefilt och har datorn i knät?
Näe,inte så avancerat. Dock så brukar jag sitta i mitt kuddfort och lalla lite.:tummenupp

Last edited:
Snackade med Supporten och fick även där tipset om att fläscha om bioset. Problemet är bara att nu säger datorn att jag inte har behörighet att utföra detta. Finns ju bara ett användarkonto på burken och det e ju Adimkontot. Snart blire en resa till OnOff med burken.

Snackade med Supporten och fick även där tipset om att fläscha om bioset. Problemet är bara att nu säger datorn att jag inte har behörighet att utföra detta. Finns ju bara ett användarkonto på burken och det e ju Adimkontot. Snart blire en resa till OnOff med burken.

Flashar du från Windows så högerklicka och välj "run as Admini.."/kör som Admin..."
Annars borde ju tillverkaren ha mjukvara som du bootar från och flashar.
Där behövs inget konto/lösen ( om du inte själv valt det i bios.
Default är dom inte satta iaf.

Ska du låta on-off människorna hjälpa dig kan du lika gärna kasta ut den från balkongen direkt o ta den på drulleförsäkringen. :näsblod

Så,efter hjälpen här så kunde jag peta i en ny BIOS i burken.
Problemet är dock fortfarande kvar. Inte för att det drabbar prestandan på datorn men det e jävligt irriterande.

Tänkte bara meddela lösningen på problemet.
Det visade sig vara moderkortet som inte ville funka riktigt ordentligt.
Skickade in den och efter 10 dagar så dök den upp igen och nu går det som tåget *peppar peppar*.:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg