Lastning av hoj på Pickup?

förutsatt att man har lastöglor monterade på rätt ställen så är det enligt mig helt bortkastade pengar att köpa en hjul-k*k.
ett eller två spännband på var sida om hojen så står den kvar i alla lägen om man drar den lite mot framstammen på flaket.

Ja visst är det så, hur svårt kan det vara, 2 medelstora spännband och saken är biff.
Är det bra där nere i östergötaland? Ser du min dotter Ljungsbro så säg åt henne och gå hem.
 
Ja visst är det så, hur svårt kan det vara, 2 medelstora spännband och saken är biff.
Är det bra där nere i östergötaland? Ser du min dotter Ljungsbro så säg åt henne och gå hem.

Här är det bra, solen skiner, fåglarna kvittrar och flickorna går i kort-kort hela tiden :tummenupp
Har du dottern här i Ljungsbro är det bäst du säger åt henne att gå hem annars vet man inte vad som kan hända...
Kommer du ner nåt så får du höra av dig så kan du få en sightseeing i mitt garage och en kopp kaffe.
 
Ja visst är det så, hur svårt kan det vara, 2 medelstora spännband och saken är biff.
Är det bra där nere i östergötaland? Ser du min dotter Ljungsbro så säg åt henne och gå hem.



Det är bökigt att hålla två hojar upprätt medan de spänns fast, särskilt på en pickup som är lite högre. Kommer själv köpa två sådana då jag tror de sparar mkt tid och energi.
 
Förstår inte varför man ska ha så höga pickuper för. Är ju bara utseende och inget annat. Pickup ska vara för funktion och inge annat. :fakta Ta en skoda pickis, mitsu l200 eller liknande, då behöver man inte ens en planka om man inte vill. Att dom kostar som en 90-tals brukshoj och inte drar 2 mjökpaket bränlse/mil är ju bra det också i dessa tider.
 
Förstår inte varför man ska ha så höga pickuper för. Är ju bara utseende och inget annat. Pickup ska vara för funktion och inge annat. :fakta Ta en skoda pickis, mitsu l200 eller liknande, då behöver man inte ens en planka om man inte vill. Att dom kostar som en 90-tals brukshoj och inte drar 2 mjökpaket bränlse/mil är ju bra det också i dessa tider.

Nu låter du lite väl förnuftig tycker jag.

Nya fälgarna är hemma i hallen nu, 36kg stycket!:glömdet
 
Förstår inte varför man ska ha så höga pickuper för. Är ju bara utseende och inget annat. Pickup ska vara för funktion och inge annat. :fakta Ta en skoda pickis, mitsu l200 eller liknande, då behöver man inte ens en planka om man inte vill. Att dom kostar som en 90-tals brukshoj och inte drar 2 mjökpaket bränlse/mil är ju bra det också i dessa tider.

Amen.

Eller så shoppar man en crossbuss och inser fördelarna med skåpet...man har prylarna skyddat, det är lättlastat, och man har någonstans att byta om när det sprutregnar.

Shoppade själv en fullt duglig VW Transporter nyss för 16', 99:ans bensinare som gått 20'. :yoparty
 
Det är bökigt att hålla två hojar upprätt medan de spänns fast, särskilt på en pickup som är lite högre. Kommer själv köpa två sådana då jag tror de sparar mkt tid och energi.

Såg nån grej man trär på styrena och sen ner i fästöglor, faktiskt så man klara en hoj själv ganska enkelt.
Såg den på Bike i Trollhätten, fanns och köpa där.
 
Bygg ett eget! Några meter 30x30 och lite rör så har du ett prima ställ. Är du seriös sätter du fast nån kättinglänk och vips har du bra fästpunkter för spännband. Gör du dessutom bottendelen teleskopisk kan du anpassa bredden till flaket/kärran osv. Kostar några hundringar och lite svetstråd..
 
Enkelt att köra upp men att lasta av kräver 4-5man
http://www.youtube.com/watch?v=T-rdm_YwLgc

000000000s.jpg
 
Låter inte så säkert direkt. Prova så får du se.
Vad händer om du behöver sätta ner en fot för att hålla balansen?
En 1.5m hög pickis är fel fordon för att lasta hoj på :mattias

Ja då blir det problem ;)

Men om man rullar ner den i fart så att säga...Gyro effekten, se till att ha fart nerför så håller den juh balansen av sig själv!

Men ja, ser självklart problemet i det hela!


Men rullar man av den borde det juh underlätta att antingen ha en ramp till bredvid att gå på, alternativt en liten fällbar stege?


/Jocce
 
Ja då blir det problem ;)

Men om man rullar ner den i fart så att säga...Gyro effekten, se till att ha fart nerför så håller den juh balansen av sig själv!

Men ja, ser självklart problemet i det hela!


Men rullar man av den borde det juh underlätta att antingen ha en ramp till bredvid att gå på, alternativt en liten fällbar stege?

/Jocce


Ta dig en gedigen funderare på det där...

Anledningen till att man inte ser värst många som kör sporthojar till banorna på pickisar är en ledtråd till varför det är ett odugligt fordon för ändamålet.

Shoppa en racebuss istället och inse att hojen är det balla, inte fordonet du släpar den med.
 
Såg nån grej man trär på styrena och sen ner i fästöglor, faktiskt så man klara en hoj själv ganska enkelt.
Såg den på Bike i Trollhätten, fanns och köpa där.


Ja de är bra! Men när man har två hojar är det bökigt att hålla bägge upprätt tycker jag. Då är det smidigt om de står stadigt upprätt medan man fäster.
 
Ta dig en gedigen funderare på det där...

Anledningen till att man inte ser värst många som kör sporthojar till banorna på pickisar är en ledtråd till varför det är ett odugligt fordon för ändamålet.

Shoppa en racebuss istället och inse att hojen är det balla, inte fordonet du släpar den med.


Rullar väldigt få Pickisar rent generellt i Sverige så tror inte jämförelsen blir riktigt rättvis ;)

Rullar många på släp till racen vilket jag tycker är sjukt otympligt då man inte får köra mer än 80 osv.

Frågan var inte om fordonet var lämpligt för ändamålet, utan hur man använder ett fordon man kanske redan har för ändamålet på bästa sätt!


/Jocce
 
Rullar väldigt få Pickisar rent generellt i Sverige så tror inte jämförelsen blir riktigt rättvis ;)

Rullar många på släp till racen vilket jag tycker är sjukt otympligt då man inte får köra mer än 80 osv.

Frågan var inte om fordonet var lämpligt för ändamålet, utan hur man använder ett fordon man kanske redan har för ändamålet på bästa sätt!


/Jocce

Du missar poängen.

Inom enduro så är det även där ovanligt med pickisar, det som används är framhjulsdrivna caddies, skodor och enstaka japsvarianter.
Lasthöjden är problemet, det är direkt drygt även med en lätt knarr som en cross/enduro - och det är cyklar som redan är vurpade och tappade ett par hundra gånger.

Vill du inte traila med släp så är det skåpbil (eller någon av de framhjulsdriva pickisarna med sansad lasthöjd).

Varför inte bara erkänna att det är fåfänga som får dig att sukta efter en höjd jänkepickis? Jag har nyss varit där med funderingar på en Mitsu L200, och insett att det bara är att skaffa sig problem.

Fördelarna med buss är många, inte minst att prylarna står skyddade (väder, vind och när du krubbar efter körningen).
 
Ja de är bra! Men när man har två hojar är det bökigt att hålla bägge upprätt tycker jag. Då är det smidigt om de står stadigt upprätt medan man fäster.

Man skall ha sk "Tie Downs" med krokar på, kroka fast ena sidan och sen bara luta över hojen åt andra hållet och kroka fast den.
Sen när man gjort det med den första hojen är det dags att göra samma sak med nästa och nästa och nästa... beroende på hur många man skall lasta...
Varför hålla på med flera hojjar på en gång?

Det här är de bästa banden
http://grevensmcdelar.com/view_image.asp?id=p_20080401194844.jpg
 
Tror du missar vad tråden handlar om.

Handlar inte om "Vilken bil ska jag köpa för att lämpligast använda för att lasta och transportera hojar".

För i det fallet är en buss eller liknande en bra lösning, grymmast måste juh vara en fullsize buss med riktig mekdel bodel, riktigt kök osv ;)

Utan min fråga var om just pickuper.

Känns som att skulle jag ha en bil för varje ändamål skulle jag behöva ett garage som är SJUKT stort.

Tråden, och frågeställningen handlar om hur man på en pickup smidigast lastar och "låser" hojen.
Inte vilka alternativ man istället skall ha (för då skulle juh även bussen kunna förfinas med en hydralisk lyft eller liknande)

Det jag menade är att rent gernerellt i Sverige, inte bara inom bankörning, utan överallt, till "vardagsbruk" osv rullar det få pickisar.

Tror ganska få människor som ägde och körde en pickis till vardags och hade ett behov av att frakta hoj lite då och då, skulle köpa en TILL bil för bara det ändamålet när det funkar nästan lika bra på pickupen.


/Jocce

Du missar poängen.

Inom enduro så är det även där ovanligt med pickisar, det som används är framhjulsdrivna caddies, skodor och enstaka japsvarianter.
Lasthöjden är problemet, det är direkt drygt även med en lätt knarr som en cross/enduro - och det är cyklar som redan är vurpade och tappade ett par hundra gånger.

Vill du inte traila med släp så är det skåpbil (eller någon av de framhjulsdriva pickisarna med sansad lasthöjd).

Varför inte bara erkänna att det är fåfänga som får dig att sukta efter en höjd jänkepickis? Jag har nyss varit där med funderingar på en Mitsu L200, och insett att det bara är att skaffa sig problem.

Fördelarna med buss är många, inte minst att prylarna står skyddade (väder, vind och när du krubbar efter körningen).
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top