Lastning av hoj på Pickup?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Funderar på att införskaffa mig en Dodge Ram 1500 pickup, med det "normala" flaket.
(Edit, Normala flaket är 6,5 fots tror jag)

Är det några problem att få plats med två sporthojar?
Får man på 3 endurohojar, eller blir det jävligt tajt?

Finns det någon smidig lösning för att underlätta lastning/fastsättning, alltså typ en justerbar "bygel" man kör in hojen i och låser framhjulet i så att säga (självklart säkrar man med spännband också!)?
Justerbar så man kan ha olika hojar (storlekar på framhjulet)?

För att lasta dem lär man använda nån ramp eller liknande? Inga problem att köra upp en enduro, men hur smidigt är det att köra upp en street eller sporthoj?

Mer att tänka på?

/Jocce

Last edited:
Vi hämtade en Gixxer -07 på polarens SRT-10 med korta flaket, kan inte tänka mig att det är några problem med 2 sporthojar på en sån... Förbannat högt att lasta upp den utan ramp, man får ta i o lyfta lite! =D

Här finns ett ,som det ser ut, bra stöd vid transport.
Har för mig att Biltema hade ett liknande i sin nya katalog. (Kan ha fel där)
http://www.bikenord.se/MCStod.htm

Ah, börjar likna nått, en eller två såna längst fram på flaket så är det juh skitsmidigt att låsa hojen på plats.
Man lär väl få säkra den med buntband också men det där måste juh underlätta :)

/Jocce

Finns säkert andra varianter också?

Ska du köpa en färdig så är det där nog så billigt det går att få dom (?). Just den där säljs annars under BikeIT's varumärke och kostar 1000:- till. Vill du komma billigt undan så bygger du en själv med lite virke.

Ska du köpa en färdig så är det där nog så billigt det går att få dom (?). Just den där säljs annars under BikeIT's varumärke och kostar 1000:- till. Vill du komma billigt undan så bygger du en själv med lite virke.

Om man ställer framhjulet i en dylik, i mitten och mot främre lämmen på tex ett hyrsläp. Sedan spännband snett framåt/nedåt på båda sidor i vanlig ordning. Håller sig wheel-kuken kvar i cenrum på vagnen då? Det borde ju göra det rent teoretiskt eftersom den måste upp på sin ena kant och därmed lyfta cykeln/spänna banden för att den ska kunna hatta iväg i sidled när vagnen jumpar :va

Annars kanske man måste fästa hjul-cocken på tvenne reglar alt en rektangular plyfabit, med samma längd som flakets bredd, så att den inte kan jumpa i sidled? Isf kan det ju i mitt fall vara lika bra att bygga en i trä på en gång, en sk wood-cock borde det heta då? Fast det har jag en bekant som heter i efternamn, inte bra :gnissla Få hitta på ngt annat flashigt namn.
Känns lite osvenskt att borra och skruva fast wheel-tuppen i hyrsläpet.

Last edited:
Den heter chock, inte cock! Inte lika roligt kanske :D

Det var nog jag som hamnade på en freudianskt felstavad sida. :gnissla
Men vet du svart på frågan då, kan man lita på en sån här lös hjul-chock? Eller gör den skäl för namnet när jag öppnar hyrsläpet på destinationsorten? Jag vill ju inte bli aschockad när jag öppnar släpet, inte ens lite salongs-häpen.

förutsatt att man har lastöglor monterade på rätt ställen så är det enligt mig helt bortkastade pengar att köpa en hjul-k*k.
ett eller två spännband på var sida om hojen så står den kvar i alla lägen om man drar den lite mot framstammen på flaket.

förutsatt att man har lastöglor monterade på rätt ställen så är det enligt mig helt bortkastade pengar att köpa en hjul-k*k.
ett eller två spännband på var sida om hojen så står den kvar i alla lägen om man drar den lite mot framstammen på flaket.

I mina ögon är det en grej för att underlätta, inte för att låsa.

Dvs nått osm håller den stabilt i upprätt läge medans man spänner fast den och så...

/Jocce

Jag tror ni fokuserar på fel saker. :hihi

Lasthöjden är problemet, inte att spänna fast hojen väl däruppe.

Höjden löser jag sen ;)

Kikat på lite ramper osv ;)

/Jocce

Ramp antog jag, den trollar inte bort höjden. ;) Det är ett drygare i-landsproblem än man tror (speciellt om man vill prova att lasta efter att man kört sig sopslut i enduroskogen, funkar sådär).

Ramp antog jag, den trollar inte bort höjden. ;) Det är ett drygare i-landsproblem än man tror (speciellt om man vill prova att lasta efter att man kört sig sopslut i enduroskogen, funkar sådär).

Är väl "bara" köra upp den på rampen....tillräckligt lång ramp bara ;)
Som vilket skogshinder som helst ;)

Svårare med sporthojen sen bara ;)

/Jocce

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...