Lastbilsregistrerad bil, vad gäller?

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Hej
Är spekulant på en mindre personbil som visar sig vara markerad med LB när man checkar regnumret.
Vad gäller?
Hittar inte nåt om detta på vägverket...
Krav på max antal passagerare? Lastgaller osv?
Påverkar försäkring?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så har man tagit bort baksätet och satt ett lastgaller direkt bakom framstolarna. Sen är det krav på att visst antal lastöglor också. Det går att stoppa tillbaka baksätet mm men om polisen stoppar en så kan man få böter om man har otur. Har man tur så får man åka hem och montera tillbaka allt och sen besiktiga bilen igen.
Händer något (typ en olycka) och man har stoppat tillbaka baksätet så kan försäkringsbolaget vägra att betala ut ersättning eftersom din försäkring gäller för ett annat fordon (du har ju försäkrat en lätt lastbil men krockat en personbil)

skatten blir brutalt mycket lägre med LB-reg i vilket fall.
Om du bara ska åka själv eller med max en passagerare så är det ju inget problem annars är det lite opraktiskt med LB-reg.
försäkringspremien skiljer i stort sett inget tror jag.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
försäkringspremien skiljer i stort sett inget tror jag.

Jo, försäkringspremien skiljer en hel del. Blir billigare med LB-reg. Har en Skoda pickis lb och betalar runt 3500.- halv för den, och för motsvarande Felicia runt 5000.-. Lite skillnad.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, försäkringspremien skiljer en hel del. Blir billigare med LB-reg. Har en Skoda pickis lb och betalar runt 3500.- halv för den, och för motsvarande Felicia runt 5000.-. Lite skillnad.

Ja. Fast det är väl inte exakt samma bil. Då kan skillnaden mycket väl bero på att det inte är exakt samma bil. Det måste vara samma kaross och motor för att det ska vara samma. Fan vet om dom inte kräver samma färg också för dom är lite underliga.

Min -93 Audi 100 2,5 TDi Avant kostade drygt 8000 hel/hel samtidigt som min Audi S6 2,2 turbo Quattro Avant kostade 5100. Ibland finns det ingen rim och reson i det.

För rimligtvis borde ju en skoda pickis och en Felicia ligga ungefär lika i försäkring om dom har samma motor men med försäkringsbolagens logik finns ingen garanti för det.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja. Fast det är väl inte exakt samma bil. Då kan skillnaden mycket väl bero på att det inte är exakt samma bil. Det måste vara samma kaross och motor för att det ska vara samma. Fan vet om dom inte kräver samma färg också för dom är lite underliga.

Min -93 Audi 100 2,5 TDi Avant kostade drygt 8000 hel/hel samtidigt som min Audi S6 2,2 turbo Quattro Avant kostade 5100. Ibland finns det ingen rim och reson i det.

För rimligtvis borde ju en skoda pickis och en Felicia ligga ungefär lika i försäkring om dom har samma motor men med försäkringsbolagens logik finns ingen garanti för det.

Ne, det har du ju faktiskt rätt i...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
det finnsväl lb-bilar med dispens för passagerare?:va har sett rätt många typ chevy-vans och liknande dogdes på blocket där det står nåt om det...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
det finnsväl lb-bilar med dispens för passagerare?:va har sett rätt många typ chevy-vans och liknande dogdes på blocket där det står nåt om det...
Jo, men då ska den uppfylla vissa krav om lastutrymmets längd i förhållande till längden på utrymmet för passagerare eller något i den stilen. Har för mig att längden på lastutrymmet ska vara minst samma storlek som förar- och passagerutrymmets längd eller längre.

Det kan alltså fungera med 3-4 passagerare om man har en stor och lång bil som en amerikansk van eller en Cheva Suburban. En vanlig kombi brukar ha för kort lastutrymme för att något sånt ska vara möjligt. Handlar det dessutom om en liten Polo eller något som är lb-reggad så finns det inte en chans i helvetet att man lagligt ska kunna ta med sig mer än en passagerare. :)
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Saxat ifrån Bilprovningens hemsida:

Ombyggnad av personbil till lastbil
För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande: Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort.
Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd.
Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan.
Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 900:- vägning 250:-
För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren.


* SS 2562 kan beställas hos SIS Förlag AB. Telefon 08-555 523 10 eller beställ via www.sis.se

Lastbilsklassificering
För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak.

Sidokrockskydd
Om bilen är utrustad med sidokrockskydd krävs intyg av tillverkaren för att kunna montera lastförskjutningsskyddet där sidokrockskyddet är monterade.

EG-typgodkänd bil
För EG-typgodkänd bil kan vissa kompletterande uppgifter från generalagent vara nödvändiga. Till exempel bränsletankens volym, garanterade axelbelastningar och årsmodell.

Vans och familjebussar
För större bilar exempelvis vans eller familjebussar krävs att lastutrymmet bakom de bakersta sätena när dessa är i sittläge lastutrymmet har en längd av minst 1,70 m bakom lastförskjutningsskyddet, som får luta högst 20 grader (gäller hela invändiga bredden). Om längden är kortare än 1,70 m ska volymen av godsutrymmet vara minst lika stor som volymen för förare och passagerare.

Dessutom ska den kvarvarande lastförmågan vara större än sammanlagda vikten av passagerare (70 kg/st.). Lastsäkringskrav som ovan.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, men då ska den uppfylla vissa krav om lastutrymmets längd i förhållande till längden på utrymmet för passagerare eller något i den stilen. Har för mig att längden på lastutrymmet ska vara minst samma storlek som förar- och passagerutrymmets längd eller längre.

Det kan alltså fungera med 3-4 passagerare om man har en stor och lång bil som en amerikansk van eller en Cheva Suburban. En vanlig kombi brukar ha för kort lastutrymme för att något sånt ska vara möjligt. Handlar det dessutom om en liten Polo eller något som är lb-reggad så finns det inte en chans i helvetet att man lagligt ska kunna ta med sig mer än en passagerare. :)

aha, jag förstår! tack!:)

Saxat ifrån Bilprovningens hemsida:

Ombyggnad av personbil till lastbil
För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande: Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort.
Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd.
Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan.
Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas.
Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 900:- vägning 250:-
För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren.


* SS 2562 kan beställas hos SIS Förlag AB. Telefon 08-555 523 10 eller beställ via www.sis.se

Lastbilsklassificering
För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak.

Sidokrockskydd
Om bilen är utrustad med sidokrockskydd krävs intyg av tillverkaren för att kunna montera lastförskjutningsskyddet där sidokrockskyddet är monterade.

EG-typgodkänd bil
För EG-typgodkänd bil kan vissa kompletterande uppgifter från generalagent vara nödvändiga. Till exempel bränsletankens volym, garanterade axelbelastningar och årsmodell.

Vans och familjebussar
För större bilar exempelvis vans eller familjebussar krävs att lastutrymmet bakom de bakersta sätena när dessa är i sittläge lastutrymmet har en längd av minst 1,70 m bakom lastförskjutningsskyddet, som får luta högst 20 grader (gäller hela invändiga bredden). Om längden är kortare än 1,70 m ska volymen av godsutrymmet vara minst lika stor som volymen för förare och passagerare.

Dessutom ska den kvarvarande lastförmågan vara större än sammanlagda vikten av passagerare (70 kg/st.). Lastsäkringskrav som ovan.

:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top