Lastbil vs sporthoj?

  • Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date
3152239 Kolla tiderna på räserlastbilen ovan. 0 - 100 km/h på under 10 sek. Din hoj gör 0 - 100 på 3 sekunder. Hur långt kommer man på det? Jo, när du har nått 100 km/h har du kört ~40 m. När räserlastbilen når 100 km/h så har den kört ~120 m. M.a.o. har du nått betydligt högre hastighet än 100 km/h efter 100 m medan lastbilen har nått kanske 85 km/h. Vem tror du kommer först till 100-meterssträcket?

Den jämförelsen var med truckracern med 1100 hk, inte standardbilen ni pratade om.
Standard trailerdragaren med überfästet :va
 
såg nån video med svempas nya scania cab...den gjorde 0-100 på 5-6 sekunder..runt 5ton och 1000 hk...vem vet hans superpreppade 3000hk lastbil kanske har en liiiiiiiiiiiiiiiiiiten chans!=)..men som sagt en vanlig trailerdragare har inte en sportmacka!


Tänkte just nämna att den där chaffisen kanske satt och tryckte på just Slingshot II (Svempas snabbtruck med 3200hk och över 6000nm i vrid) :tummenupp

Isåfall vet man ju inte. :D

Kör också lastbil, å som sagts tidigare; Inte ens med god vilja och hemlängtan drar man en hoj 0-100m. Tyvärr. :gnissla
 
Har inte läst hela tråden och orkar inte göra det heller men nåt bilprogam som sändes på svensk tv för några år sen hade ett inslag där en Volvo FH16 (610 hk) utan släp hade ett race mot nån sunking XC90.

Lastbilen hade inte en chans, för det första så suger vikt/effekt förhållandet om man jämför med bilen sen tar det inte direkt 0.2 sek att växla med en lastbil heller.
 
Last edited:
Kolla tiderna på räserlastbilen ovan. 0 - 100 km/h på under 10 sek. Din hoj gör 0 - 100 på 3 sekunder. Hur långt kommer man på det? Jo, när du har nått 100 km/h har du kört ~40 m. När räserlastbilen når 100 km/h så har den kört ~120 m. M.a.o. har du nått betydligt högre hastighet än 100 km/h efter 100 m medan lastbilen har nått kanske 85 km/h. Vem tror du kommer först till 100-meterssträcket?

Den jämförelsen var med truckracern med 1100 hk, inte standardbilen ni pratade om.
Det är alltid kul att höra en chaffis försvara sig. Min förhoppning var att någon skulle ställa sig på lastbilens sida. Hade liksom blivit en roligare diskussion då.
 
Det är alltid kul att höra en chaffis försvara sig. Min förhoppning var att någon skulle ställa sig på lastbilens sida. Hade liksom blivit en roligare diskussion då.

Du bor ju inte långt härifrån, hit med namnet på chaffisen så racear jag honom med minicrossen,
Jag KAN ha en chans med :D (sålänge vi inte snackar om ett sånt monster med ett antal tusen hästar)
 
Jag kan bekräfta vad flera redan sagt här. En lastbilsmotor har ett sinnessjukt vridmoment. Men... motorns register är inte så brett i antal rpm (den är väldigt lågvarvig), och dessutom är växellådan anpassad för råstyrka vilket inte precis förbättrar registret på de lägre växlarna. Lägg sedan till vikten, och jag tycker att detta säger sig självt:

En dragbil kan vara mycket snabb just i startögonblicket, men hänger inte ens av en personbil på 100 meter. Ännu mycket mindre en hoj.

Däremot vad gäller att "ta sig genom alla växlar" så behöver man ju faktiskt inte använda alla på en obelastad dragbil.
 

Däremot vad gäller att "ta sig genom alla växlar" så behöver man ju faktiskt inte använda alla på en obelastad dragbil.

de blir typ 1 till 3an till 5an till 7an till 9an (3 vxlar bakåt eller nått sånt också)

en att köra ifrån hoj med trailerdragare? haha nä, man trampar ifrån med en 3hjuling lätt från en Trailerdragare :)
 
de blir typ 1 till 3an till 5an till 7an till 9an (3 vxlar bakåt eller nått sånt också)

en att köra ifrån hoj med trailerdragare? haha nä, man trampar ifrån med en 3hjuling lätt från en Trailerdragare :)

Nja jag skulle nog starta på 3:an kanske 4:an om det bara är en dragare.
 
Var på Mantorp för många år sen och kollade på "truck-race" eller vad de kallade det. Kommer inte ihåg, men banracing med trailerdragare. 2 märken hade ordentligt krut, Mercedes och MAN. Mercan var ljudlös förutom däcken och pys vid broms och växling. Drog alla på rakorna och låg sen och fiskörde. MAN- bilen kom iett svart moln och ljudtrycket var mäktigt, inte fullt lika snabb dock. Mercan gjorde 0-100 på 5- 5,5 s, detta meddrygt 1800 pållar. Tror han är ute och reser en liten aning.
Vet inte hur snabb man är till hundra, k9ommer ju inte ner på optimala siffror, men det är ju lugnt om man så tar nästan 2 s mer på sej.
 
skaplig tid, 7,85 & 203km/h vid målgång, rätt hyfsat för att vara en trailerdragare :)
 
Fast när jag sitter och funderar på det... jag tror nog faktiskt att en trailerdragare mycket väl kan klara av att hänga av en Citroen 2CV från 0-100. Kanske till och med en R4 Laban. Borde kollas upp :)

(Och för er ungar, Med R4 menar jag INTE en sporthoj från Yamaha) :)
 
Haha! Du skulle ha slagit vad!
Lastbilar är inte direkt gjorda för att acca fort.
Den jag kör (visserligen en 420) väger ca 12 ton utan last.
Vridet däremot ligger strax över 2000 nm.
Håller med föregående talare. Dom ska dra tunga saker, inte gå fort!
Känns som att innan lastbilen knappt hunnit upp på högregistret så
har sporthojen passerat 100km/h rätt kvickt!
Med andra ord: INTE EN CHANS I HELVETET! :D
Leta upp kusken och dubbla summan!
(Jag förväntar mig sedan 10% på detta) Deal? :tungan

Men oj vad jag skulle skratta om herr sledgehammer får motorhaveri just den ggn :yoparty
 
Det är alltid kul att höra en chaffis försvara sig. Min förhoppning var att någon skulle ställa sig på lastbilens sida. Hade liksom blivit en roligare diskussion då.


Jo men du är nog inne på fel forum för att hitta lastbilschaffisar som försvarar ett sådant uttalande :tungan
 
Men det är såklart att 2000nm i vrid slår ca 100nm på en så kort sträcka. Hur tänker ni egentligen? Blablabla....


Varför fattar inte folk det här med vridmoment och effekt?
Exakt VAD det är som är så jävla svårt att begripa kan jag bara inte förstå.
 
måste säga att en trailer dragare utan släpp axar rätt så bra, våran opel zafira 1,8l motor ala 125hk kunde inte hänga på en volvo globetrotter upp te 90 då vare plattan i mattan i våran bil så dom gör väl 0-90 på en 8sek skulle jag tro
 
Back
Top