Lasertec eller Macadam?

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
Tjo,
behöver lite råd angående däck. Har en GPZ 1000 RX med en massa hästkrafter men inget däckmönster.

Har på sistone börjat köra rättså påfrestande för däcken, dvs mycket nedlägg och kraftiga accelerationer. Däcken tog slut, nu ska nya skaffas.
För mig är prio slitstyrka och kurvtagningsmöjligheter.

Följande två alt. har jag:

1) Michelin Macadam 50. 150/80 bak, 120/50 fram. 16 tum. Pris inkl allt cirka 2300 kr
2) Metzeler Lasertec. Samma dim. Pris inkl allt cirka 2200 kr.

Alt 1) är det lite längre leveranstid på, alt 2) kan vara klart på en vecka.

Några tips och råd? Vilket däck är bäst, sämst, på vad?
Tack!

Bråkis skrev:
2465940 Tjo,
behöver lite råd angående däck. Har en GPZ 1000 RX med en massa hästkrafter men inget däckmönster.

Har på sistone börjat köra rättså påfrestande för däcken, dvs mycket nedlägg och kraftiga accelerationer. Däcken tog slut, nu ska nya skaffas.
För mig är prio slitstyrka och kurvtagningsmöjligheter.

Följande två alt. har jag:

1) Michelin Macadam 50. 150/80 bak, 120/50 fram. 16 tum. Pris inkl allt cirka 2300 kr
2) Metzeler Lasertec. Samma dim. Pris inkl allt cirka 2200 kr.

Alt 1) är det lite längre leveranstid på, alt 2) kan vara klart på en vecka.

Några tips och råd? Vilket däck är bäst, sämst, på vad?
Tack!
Macadam är enligt mig ett av de sämsta däcken.
Men det är ju min åsikt.
De är väl nästan grepp i när man fått upp temperaturen, vilket tar tid med dem.
Många bandagar så varnar de eller tillåter inte macadam:rolleyes:

Slitstyrka och bra kurvtagningsmöjligheter brukar inte finnas i samma däck tyvärr.. men t ex Michelin pilot road eller dyligt ska ju gå att svänga med hyggligt.. eller pilot power om du vill ha riktigt bra fäste!

Cervantes skrev:
2465966 Slitstyrka och bra kurvtagningsmöjligheter brukar inte finnas i samma däck tyvärr.. men t ex Michelin pilot road eller dyligt ska ju gå att svänga med hyggligt.. eller pilot power om du vill ha riktigt bra fäste!

Nackdelen är att Pilot Road och Pilot Power inte finns i 16" så det kan bli lite tajt..

UrbanTiger skrev:
2465988 Pilot sport finns väl i 16" fram, LR har dom slutat med det nu också.
Macadam trodde jag gick ur sortimentet för 5 år sedan.

Jo det stämmer att Sport finns som 130/70-16. Men inga andra storlekar. Dessutom kunde det vara kul att ha samma däcktyp bak och fram.

UrbanTiger skrev:
2465995 Vad är det bak då 17" ??

Kollade tabellen på michelin och det är nog 16" du menar.
Macadam funar ju på gatan om du inte kör som en galning. Framdäcket har visseligen en tendens att bli trappsteg i mönstret.
Samma däckstyp säger du och det är väl samma stomme i sport, road och mac.
Sätt sport fram och Mac bak då..

Rätt dimensioner är:
Fram: 120/80-16
Bak : 150/80-16

Nu sitter följande på:
Fram: 120/80-16 Michelin Macadam
Bak : 160/60-16 Michelin M59 x

Har väl funkat bra tycker jag. Lutar åt att prova på Lasertec en gång, men ingen har sagt nåt om dem ännu..?

Nackdelen med att ha sport fram är att reifenversand inte har dem i 120/50-16..

Ny info. Reifenversand har slutat med Macadam som bakdäck.

Så då är det Metzeler Lasertec kvar. Kanske ska prova på det ändå. Vill gärna höra någon åsikt om dem först bara..

Bråkis skrev:
2468883 Ny info. Reifenversand har slutat med Macadam som bakdäck.

Så då är det Metzeler Lasertec kvar. Kanske ska prova på det ändå. Vill gärna höra någon åsikt om dem först bara..

Jag har en GPZ600R. Förra året åkte jag på Macadam 50 och nu åker jag på Lasertec. Macadam är lite mjukare och de blev slitna fortare tycker jag. Kan inte säga att jag märker någon skillnad när jag kör vanlig landsväg. Lite skillnad på bana tycker jag att det är, men min hoj är för dålig för att verkligen pressa däcken. Hojen sätter begränsningen och inte däcket, så då blir det svårt att säga något om skillnaden.

Testa Lasertec, skillnaden är inte så stor. Det är ju båda stora tillverkare, så inget däck är dåligt.

Paxel skrev:
2492109 Jag har en GPZ600R. Förra året åkte jag på Macadam 50 och nu åker jag på Lasertec. Macadam är lite mjukare och de blev slitna fortare tycker jag.
men shit grabbar hur får man in macadam och mjuk i samma mening...hur många mil kör ni på en säsong.
mvh peter

Lasertec är enligt min mening touringdäck för tunga glidare, eftersom dom har klackmönster. Dom sitter originalmonterade på bl a Moto Guzzi California och Yamaha Dragstar. Inga däck som känns bra på en sporthoj, framförallt inte om du vill köra hårt på bana.

Sporthojar ska ha däck med skuret mönster. Kawans 16-tummare gör det svårt att hitta moderna bra däck.

peter the great skrev:
2492550 men shit grabbar hur får man in macadam och mjuk i samma mening...hur många mil kör ni på en säsong.
mvh peter

Njau, nu var det ju mjukare och inte mjuk jag skrev, allt är ju relativt. Relativt Lasertec upplevde jag dem mjukare.

Angående Lasertec på bana, så upplever ju jag att på min gamla Kawa var det inte mina Lasertec som satte gränsen utan hojen - främst bakdämparen - och då duger Lasertec utmärkt. Sen kan man ju även diskutera om min är en sporthoj eller inte med dagens mått, men den är i alla fall sportig.

Last edited:
Helt klart svårt!
Jag väntar på att Reichenversand ska få in Metzeler ME Z2 så jag kan göra en beställning. Men snart är det så sent att det känns bättre att vänta till i vår. Svårt att bestämma sig..
Kan man förvänta sig att däck i denna priskategori tappar något i prestanda över en vinter i kallgarage?
/Erik

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...