Laserpistolen

• Thread starter Thread starter High_Velocity
  • Start date Start date

High_Velocity

Guest
Hej
En fråga ang. polisens lasermätainstrument eller annars kallad för laserpistol, när skall dom kalibreras och hur ofta??

(Begreppet pistol får inte användas bland folk pga att det är "hotande" :kocko )

High_Velocity skrev:
Hej
En fråga ang. polisens lasermätainstrument eller annars kallad för laserpistol, när skall dom kalibreras och hur ofta??

(Begreppet pistol får inte användas bland folk pga att det är "hotande" :kocko )

Laserinstrumentet kalibreras varje år.

Begreppet pistol är fel att använda för du skjuter med en pistol. Det gör du inte med ett mätinstrument.

CHROLO skrev:
Laserinstrumentet kalibreras varje år.

Begreppet pistol är fel att använda för du skjuter med en pistol. Det gör du inte med ett mätinstrument.
Nu när du ändå är online CHROLO.
Du har säkert sett alla trådar om att man alltid ska be om platsprotokoll osv. och på så sätt kan slippa fortkörningsböter.

Stämmer detta eller riskerar man att polisen i fråga bara skrattar åt en?

Om du går in på trafikjuristens sida så står det reglar om hur mätning ska gå till. Där står det bl.a. om de där pappret och t.ex. att mätning inte får göras genom rutor m.m.

kaZmur skrev:
Nu när du ändå är online CHROLO.
Du har säkert sett alla trådar om att man alltid ska be om platsprotokoll osv. och på så sätt kan slippa fortkörningsböter.

Stämmer detta eller riskerar man att polisen i fråga bara skrattar åt en?

Platsprotokollet är inte färdigt förrän kontrollen är slut. Visst kan du fråga efter det.

UrbanTiger skrev:
Platsprotokollet ska föras löpande med noteringar om när daglig kontroll sikteskontroll etc. är utfört.
Att använda lasern när det inte är kollat enligt reglerna är inte tillåtet. Att upprätta ett platsprotokoll i efterhand håller inte som bevismaterial i rätten.
Har själv fått ett ärende nerlagt i brist på bevis då det inte fanns något platsprotokoll när jag frågade polisen. Protokollet skrevs ihop i efterhand. Fick dock bestrida bötesföreläggandet till åklagaren.
Om det saknas protokoll och polisen tänker skriva rapport så ska ni säga åt honom att skriva in att platsprotolollet saknas eller om nu vissa uppgiftrer saknas, vilka de nu är. Vittne är bra eller digitalkamera så du kan plåta det papper som visas dig.

Helt rätt. Skall föras fortlöpande. Kan dock delvis vara sekretessbelagt, vad gäller andra fordon än ens eget. Känsligt att visa vilka andra som syndat.

CHROLO skrev:
Helt rätt. Skall föras fortlöpande. Kan dock delvis vara sekretessbelagt, vad gäller andra fordon än ens eget. Känsligt att visa vilka andra som syndat.

Men jag kan begära att få titta på det med andra ord men om det inte uppvisas skall jag då som polismannen sa göra då att jag skall skita i det? :confused:

Då har man mao betalat in en lapp i lördags helt i onödan då :( Hade det i bakhuvudet hela tiden att fråga om de där grejjerna, har även en liten "fusklapp" i plånboken. Men efter att ha hållt 120+ på 90-väg och blivit klockad till 112 och fått ned det till 105 så var det inte läge för att bråka, han var dessutom såpass trevlig :)
Om man blir tagen med polispilot, kan man inte begära en kopia på filmen då?

UrbanTiger skrev:
Du har rätt att titta på det. Var bara lugn och korrekt så det inte blir en massa tjafs bara. Vissa poliser är extremt otrevliga och hetsar på dig för att få underskriften. Ha bara is i magen och låt honom babla färdigt med sitt och se ut som om du lyssnar.

När jag inte fick se den så bestämde jag mig för att inte skriva på nåt och han blev skogstokig :huvet på mig och tjata och tjata men jag skrev inte på nåt.

Nu ligger ärendet hos länstyrelsen så det bara sitta lugnt och vänta. :rolleyes:

Läs igenom författningssamlingen ang lasermätning noga. Jag klarade mig en gång på att inte en siffra var ifylld på platsprotokollet. Inte svårt att motivera varför man inte godkänner mätningen då.

Sen står det även under kap 3 § 2 att daglig kontroll skall utföras mot ett fast föremål på en sträcka av minst 20m som skall vara uppmätt med stålmåttband... osv.
Be att få se det måttbandet eller bevis på att mätningen gått till enligt föreskrift.

Lycka till!

UrbanTiger skrev:
Klockad för 112 och fått ner det till 105 :va
Du vet att den polisen då har gjort sig skyldig till tjänstefel och kan bli straffad för det.

Han drog av 3 km/h direkt för det var "felmarginalen" på pistolen. Vid 105 gick gränsen för högre belopp, därav han gav mig det enligt honom. Varför är det tjänstefel? Det är ju ingen som vet vad det stod på laserpistolen egentligen? Skulle jag klaga på att han gav mig för lite böter då eller :va Hoppas jag träffar på en lika snäll polis nästa gång. Polisen från i fredags var inte lika rolig, 1400:- fick polaren som körde istället för mig. 147km/h på mätaren men bara 133km/h på pappret :3freak En riktig argbigga var det också :fatta!

Dee_cati skrev:
Då har man mao betalat in en lapp i lördags helt i onödan då :( Hade det i bakhuvudet hela tiden att fråga om de där grejjerna, har även en liten "fusklapp" i plånboken. Men efter att ha hållt 120+ på 90-väg och blivit klockad till 112 och fått ned det till 105 så var det inte läge för att bråka, han var dessutom såpass trevlig :)
Om man blir tagen med polispilot, kan man inte begära en kopia på filmen då?

En polispilot är ingen videokamera. Den är dock ofta i kombination med en sådan.

UrbanTiger skrev:
Är det så känsligtgår det ju bra för polismannen att lägga ett annat papper över den nedre delen av protokollet när han visar det. Det är ju dom översta 12 centimetrarna (ca) man vill titta på.

Helt riktigt! :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...