Lasermannen missade??

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Ort
Nykvarn
Hoj
Yamaha
För att hastighetsöverträdelsens mätning ska vara gilltig så måste mätningen visas för föraren, om han står på en gångbro en bit ifrån blir det ett jäkla springande för polismanen...

En intressant del är:

RPSFS 2003:6
Kap.3 §5:
"Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden
eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta
sig för risker."
Alltså inte en gångbro...

Här finns allt att läsa Länk till Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning
på land med laserhastighetsmätare:
www.polisen.se

Står de på en bro och mäter så är det antagligen polismän/polisbilar/polismotorcyklar längre fram..
Sen så skiter polisen i ifall de är synliga eller ej, i Södertälje är de ganska bra på att gömma sig när man svänger av motorvägen som övergår till 50-väg efter en liten bit.
Man brukar bara kunna se huvudet under vägräcket när de står med lasern, och trots allt så får folk böter och LT skriver om hur många de har plockat..
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
du frågade
Nu kommer min fråga, har hört att det är svårt att lasermäta en hoj eftersom om det är en naken hoj så går det endast att få reflektion på framlyset. Är det så? Och är det som räddade mitt körkort?

Nej det är inte så.
och nej det är inte det som räddat ditt körkort.
lasern studsar mot dig, eller vilken del som helst av hojen.
testa med en bygglaser den kan du ju se.
där du kan se den kan polisenslaser se dig.
inte svårare än så.
 

Hudik

Guest
Står de på en bro och mäter så är det antagligen polismän/polisbilar/polismotorcyklar längre fram..
Sen så skiter polisen i ifall de är synliga eller ej, i Södertälje är de ganska bra på att gömma sig när man svänger av motorvägen som övergår till 50-väg efter en liten bit.
Man brukar bara kunna se huvudet under vägräcket när de står med lasern, och trots allt så får folk böter och LT skriver om hur många de har plockat..

Ja, nu var det inte "dold mätning" (kammopåliser) jag pratade om utan att polisman måste visa upp mätningsresultatet som ett bevis för fortköraren, alltså lasermätarens display för att mätningen ska vara gilltig.
 

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Ort
Nykvarn
Hoj
Yamaha
Ja, nu var det inte "dold mätning" (kammopåliser) jag pratade om utan att polisman måste visa upp mätningsresultatet som ett bevis för fortköraren, alltså lasermätarens display för att mätningen ska vara gilltig.

Jaha :näsblod då fattar jag så får du ursäkta mig :D
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Ja, nu var det inte "dold mätning" (kammopåliser) jag pratade om utan att polisman måste visa upp mätningsresultatet som ett bevis för fortköraren, alltså lasermätarens display för att mätningen ska vara gilltig.

Hur pass säker är du på det? Vet en som blev stoppad tidigare, där han inte fick se något mätresultat fast han frågade om det. Alltså inga bevis endast pålisens ord trots det fick han böter.
 

Hudik

Guest
Hur pass säker är du på det? Vet en som blev stoppad tidigare, där han inte fick se något mätresultat fast han frågade om det. Alltså inga bevis endast pålisens ord trots det fick han böter.

Står någonstans i någon förordning, jag har set det, kommer inte på exakt vart..

Ska leta upp och ge information, jag återkommer....
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur pass säker är du på det? Vet en som blev stoppad tidigare, där han inte fick se något mätresultat fast han frågade om det. Alltså inga bevis endast pålisens ord trots det fick han böter.

Hade en bekant som råkade ut för desamma.

Han körde dock 30+ över enligt polisen, men när han inte fick se resultatet så skrev det ner hastigheten till under körkortsgränsen och då accepterade han det hela.
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Står någonstans i någon förordning, jag har set det, kommer inte på exakt vart..

Ska leta upp och ge information, jag återkommer....

Ok kan vara nyttigt då han inte erkände på plats, då det går vidare till rätten.

Hade en bekant som råkade ut för desamma.

Han körde dock 30+ över enligt polisen, men när han inte fick se resultatet så skrev det ner hastigheten till under körkortsgränsen och då accepterade han det hela.

Det kan verka lite suspekt vissa gånger, kan vara att det missas en och annan mätning "några gånger" och då istället skjuter till från höften med något för att få ut en liten böteslapp iaf.
För att en pålisman talar aldrig osanning eller hur:tungan

Skönt att han fick behålla kortet men tveksamt om han skulle erkänt på plats dock....
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har också nekat och inte fått sett laserns "värde",men blivit dömd ändå...
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Har du egen erfarenhet? Har hört att det inte funkar. Om det nu av all förmodan skulle funka så blir man nog invinkad och åtalad för att ha störutrustning i fordonet.

Funkar......

Kollegan blev "lasrad" vid Nyköpingsbro i ca 180 km/h.

Polisen kunde inte låsa på han så det blev inget mätvärde, så det blev 12.000 kr i böter + de tog blindern i beslag, men han fick behålla kortet.

Han var otroligt glad att han slapp vara av med lappen i ett halvår.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Att du inte blev invinkad berodde nog på att alla poliser i fållan var upptagna eller att dom sköt på en bil nära dig och därmed inte han ta dig också. Jag har provat polisens laser och det är inga problem att få en träff på en trampcykel utan reflexer och lyse så din hoj går knappast säker.
 

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
En blinder är som någon skrev här en form av störnings utrustning,
och jag råkar ha 1 paket över till salu, nytt i kartong :D

man monterar detta på 15-30 min utan ingenjör kundskaper

2st "blinder" tex en fram och en bak
kablage
enhet
manual etc
liten högtalare

Jag har använt dessa länge själv och sparat massa pengar och lappen garanterat flera gånger.

Har du detta aktiverat (ON) när du åker så kommer den lilla högtalaren pipa när någon försöker mäta din fart, (jag byggde om min till en lampa som blinkar i stället)

I lasermannens ruta står det 0km/h eller Error när blindern är påslagen

Vad man gör då är att man snabbt bromsar ner till den tillåtna hastigheten och sedan slår av blindern och DÅ kan dom mäta farten, som förmodligen är laglig :tummenupp

Detta är hur jag gör det, bromsar man ner snabbt och slår av den så vinkar dom aldrig in mig, för jag håller ju farten :tungan

visst får man böter om man medger att man har en blinder men har du handboken till din garage öppnare liggandes i kutsen och påvisar att det är din garage öppnare som du glömt slagit av så kan en vanlig polis inte säga om det är en olaglig blinder eller en garage öppnare.

Dock fungerar blindern jag har på ALLA laserkameror, även dom nyaste som skulle revolutionera världen är totalt värdelösa mot detta

Sen hursomhelst, om man får böter så är det väl ändå bättre än att bli av med lappen.

Har du den på hojen eller i bilen?!?
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Funkar......

Kollegan blev "lasrad" vid Nyköpingsbro i ca 180 km/h.

Polisen kunde inte låsa på han så det blev inget mätvärde, så det blev 12.000 kr i böter + de tog blindern i beslag, men han fick behålla kortet.

Han var otroligt glad att han slapp vara av med lappen i ett halvår.


Ja efter det är det bara ställa av hojen i alla fall där rycker ju årets däck,försäkringar, mc resa, soppa pengar mm...
För att inte tala om all indragning i sexlivet det skulle innebära att komma hem 12000 kr fattigare bara för man varit ute och lekt som hon säger:D
Så den dagen turen är slut och lappen klippt så är det nog bara hoppas man kan få en dold avbet plan.Och sen förklara hemma att man dragit på sig en enorm klåda där t o m Alcosanal inte fungera och
kör suget är totalt dött.......
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Att du inte blev invinkad berodde nog på att alla poliser i fållan var upptagna eller att dom sköt på en bil nära dig och därmed inte han ta dig också. Jag har provat polisens laser och det är inga problem att få en träff på en trampcykel utan reflexer och lyse så din hoj går knappast säker.

Det fanns inte en biljävel i näreheten varken framför eller bakom så jag är fortfarande förvånad hur jag kom undan.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top