Laserövervakning i regn, godkänt eller ej?

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Blev av med lappen i onsdags, och jagar tips på överklagningar, fick då detta tips av en annan mc-åkare.

Nån som har erfarenhet? Känner till nogot om detta?

"""Jag jobbar med laser och när det regnar är det inte godkänd mätning. Trust me. Överklaga så ska du se.. Det är heller inte godkänd mätning om man skjuter genom fönster på bilen eller i dimma som överstiger 98% fuktighet.. Överklaga bara så får du tillbaka det direkt.. """

Om någon är intresserad så är länken till MANUALEN till Laserpistolen de använder i dagsläget här! http://tipmra.com/kgb/WEB/case/Main_Case_Laws/ProLaser III_om.pdf

Finns kanske nåt som kan hjälpa en drabbad...LETA, LETA....

Manualen sejer;
This impact is mitigated to some degree due to
the new “poor” weather operating feature available on
ProLaser III. However, rain, smoke, fog, and airborne dust
particles, if sufficiently dense, may prevent its operation.


Är det dessutom dåligt väder MÅSTE pistolen ställas in för detta i en undermeny, men hur fan vet man om detta var gjort?

Alltid nåt! Det är alltså INTE 100% pålitligt vi dåliga förhållanden...

Dessutom har Polisen skrivit att instrumentet som användes heter Laser Pro III... Den heter ProLaser III , de har inte ens koll på vilka grejer de använder :va
 
Last edited:

J.R

DET E SÅ ROLIGT O GASA=)
Gick med
29 Jun 2005
Ort
På vägen
Hoj
Suzuki GSXR 750
bo$ken skrev:
2120957 Blev av med lappen i onsdags, och jagar tips på överklagningar, fick då detta tips av en annan mc-åkare.

Nån som har erfarenhet? Känner till nogot om detta?

Jag menar, jag måste ju visa något om denna info i överklagan isåfall..

"""Jag jobbar med laser och när det regnar är det inte godkänd mätning. Trust me. Överklaga så ska du se.. Det är heller inte godkänd mätning om man skjuter genom fönster på bilen eller i dimma som överstiger 98% fuktighet.. Överklaga bara så får du tillbaka det direkt.. """

Hoppas du får tillbaka kortet då....Surt o bli av med det vid den här tiden på året annars!!!!

Lycka till!!!! :)
 

agh39

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
-05 Honda Transalp
Du skulle ha bett om att få se platsprotokollet, det ska vara noga ifyllt på tre ställen.
 

see ya

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
VAGNHÄRAD
Hoj
ingen just nu
bo$ken skrev:
2120957 Blev av med lappen i onsdags, och jagar tips på överklagningar, fick då detta tips av en annan mc-åkare.

Nån som har erfarenhet? Känner till nogot om detta?

Jag menar, jag måste ju visa något om denna info i överklagan isåfall..

"""Jag jobbar med laser och när det regnar är det inte godkänd mätning. Trust me. Överklaga så ska du se.. Det är heller inte godkänd mätning om man skjuter genom fönster på bilen eller i dimma som överstiger 98% fuktighet.. Överklaga bara så får du tillbaka det direkt.. """

berätta gärna för oss andra hur det gick!!! :banana lycka till
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
Ja de verkar vara på hugget i Malmö.
Mitt kort rök i fredags, o idag såg jag dom stå på nobelvägen o plocka folk.

vi skulle ju kunna ha ett eget 1:a majtåg för bittra knuttar kanske :lol
 

El Phantasmo

Snygg. Sexig. Singel.
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Innan hårnålen på kullen , V-ås.
Hoj
inte ens en sparkcykel
bo$ken skrev:
2120957 Blev av med lappen i onsdags, och jagar tips på överklagningar, fick då detta tips av en annan mc-åkare.

Nån som har erfarenhet? Känner till nogot om detta?

Jag menar, jag måste ju visa något om denna info i överklagan isåfall..

"""Jag jobbar med laser och när det regnar är det inte godkänd mätning. Trust me. Överklaga så ska du se.. Det är heller inte godkänd mätning om man skjuter genom fönster på bilen eller i dimma som överstiger 98% fuktighet.. Överklaga bara så får du tillbaka det direkt.. """


Skrev du under på plats?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Kapten Stofil skrev:
2121447 Ja de verkar vara på hugget i Malmö.
Mitt kort rök i fredags, o idag såg jag dom stå på nobelvägen o plocka folk.

vi skulle ju kunna ha ett eget 1:a majtåg för bittra knuttar kanske :lol


Tror det kan ha att göra med smitningsolycken på Nobelvägen igår samt MC olyckan med dödlig utgång igår natt på Ystadvägen.

Jag bor vid Nobelvägen (v-sorgenfri) och det tar OFTA folk här utenför nattetid, dock för rattfylleri. :tummenupp

Sånt polisarbete inne i stan har jag inget emot.
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
xyx skrev:
2121664 Tror det kan ha att göra med smitningsolycken på Nobelvägen igår samt MC olyckan med dödlig utgång igår natt på Ystadvägen.

Jag bor vid Nobelvägen (v-sorgenfri) och det tar OFTA folk här utenför nattetid, dock för rattfylleri. :tummenupp

Sånt polisarbete inne i stan har jag inget emot.

Inte jag heller, men på ringvägen, dubbelfiligt, mitträcke och pissregn...bara för att det e smidigt för dom...

El Phantasmo skrev:
2121652 Skrev du under på plats?

Nope, och inte heller hade jag lappen på mej...glömde ju plonkan hemma...
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Den där länken är inte mycket värd... Ska körkortet omhändertas spelar det ingen roll om man lämnar ifrån sig det rent fysiskt eller inte. Polisen kryssar bara i en ruta att själva körkortet inte var medfört under färd. Det är lika olagligt att köra bil/mc efter de 48 timmarna fast man inte lämnar ifrån sig det.

Det är inte körkortsingripandet som är själva straffet även fast det kan vara det som svider mest. Det är bara en administrativ åtgärd som polisen utför åt länsstyrelsen eller vägverket.

Att strunta i delgivningar fungerar oftast inte heller då man ofta tillämpar förenklad delgivning (två brev skickas ut med någon dags mellanrum) och man anses delgiven oavsett om man svarar eller inte.

Det man kan förhala är själva inbetalningen av de böter man får, alltså själva straffet, antingen utfärdat av åklagare i form av strafföreläggande eller av tingsrätten om man väljer att driva frågan så långt.

Då man i 9,9 fall av 10 inte slipper undan vare sig körkortsingripandet eller bötesstraffet, är det då inte enklare att göra klart allt på en gång ute vid vägen istället för att bli en rättshaverist och belasta stadskassan i onödan.

Statistiken visar dessutom att de flesta som "vägrar skriva på" ute vid vägkanten inte driver ärendet till rättegång utan betalar det strafföreläggande som åklagaren oftast skickar ut efter en tid. Det är på samma belopp som ordningsboten som polisen skriver ut vid vägkanten. Vad vet jag... det kanske känns bättre för de flesta att betala böter som kommer från en åklagare än att betala en bot man får av en polis.
 

Jedda

Lathet är uppfinnarens största idéspruta
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Strömsholm
Hoj
Hopp igen med ny motor å allt
Vill bara säga att om man inte lämnar ifrån sig körkortet, så kan man visa det varje gång man blir stoppad utan att ha körkort, så visar man det rent fysiskt utan att åka dit. Förutsatt att man inte gjort nå olagligt.
Vid en vanlig rutinkontroll så kollar dom sällan upp det körkort du visar för dom, jag har blivit stoppad ett antal ggr utan körkort på papper, men jag har haft ett kvar som reserv... Så kör du bara lagligt utan att stå som ägare på bilen (för kollar dom regplåten ser dom att du inte har körkort) så är det inga som helst problem!!!

Har fått erfara det många ggr genom att jag kör ca 12-15 000 mil om året

KÖR LUGNT I SOMMAR :tuttar
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Kan nog hålla med motardkungen, MEN däremot tänker jag överklaga på en massa punkter (frågan är bara hur lång tid det tar)

1. Det regnade kraftigt.
2. Det var mörkt.
3. Hade ca 10 bilar omkring mej, framför, sidan om och bakom, tät trafik. (2-filigt)
4. Avstådet som bilden nedan var ca. detsamma, vilket i mina ögon måste vara svårt att just pricka min hoj med tanke på ovanstående punkter. Och denna bild nedan är tagen i bra förhållanden.

De sitter inne i en VAN och skjuter genom fönstret och snett ner mot alla fordon.

Det råder alltså rimliga tvivel om vem eller vad de sköt på, annat om jag kommit ensam.
 

Bifogat

  • Hast_las_start2.jpg
    Hast_las_start2.jpg
    10.3 KB · Visningar: 1,935
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
[MORALMODE]Varför köra så fort så att man kan bli av med lappen om det är "pissregn"? Dels så måste ju sikten ha varit försämrad och dels så är ju risken för försämrat fäste vesäntligt större om det är blött än om det är torrt.[/MORALMODE]

Hoppas att det går bra för dig. Men ska jag vara realistisk så tror jag inte att det gör det.
 
Last edited:

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
Esquire skrev:
2122643 [MORALMODE]Varför köra så fort så att man kan bli av med lappen om det är "pissregn"? Dels så måste ju sikten ha varit försämrad och dels så är ju risken för försämrat fäste vesäntligt större om det är blött än om det är torrt.[/MORALMODE]

Hoppas att det går bra för dig. Menska jag vara realistisk så tror jag inte att det gör det.

Körde om bilar för att just inte få vattensprut i huvet mer än jag redan hade, samt att man vill komma hem såfort som möjligt, ärligt taligt tittar man inte på mätaren såmycket i dessa situationer... man vill bara ha fri sikt framåt, hålla koll på bilar runt om etc..från 100-125 knyck går det på nån sekund när man vill om...

Detta var 2filig motorväg vilket i praktiken betyder bra väg och rakt...

Jag vet att det inte funkar kanske, men ska prova, både trafikare samt länstyrelen är puckon i mina ögon redan, så man ka ju ge dom lite mer pappersarbete till på min bekostnad...

EDIT: Farten var 125 på 90väg... Inte tokköra i regn alltså.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Esquire skrev:
2122643 [MORALMODE]Varför köra så fort så att man kan bli av med lappen om det är "pissregn"? Dels så måste ju sikten ha varit försämrad och dels så är ju risken för försämrat fäste vesäntligt större om det är blött än om det är torrt.[/MORALMODE]

Hoppas att det går bra för dig. Men ska jag vara realistisk så tror jag inte att det gör det.

:argpådato Varför köra motorcykel i regn? Det är ju farligt!!! Föressten! Varför köra motorcykel? :va
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
bo$ken skrev:
2122617 Kan nog hålla med motardkungen, MEN däremot tänker jag överklaga på en massa punkter (frågan är bara hur lång tid det tar)

1. Det regnade kraftigt.
2. Det var mörkt.
3. Hade ca 10 bilar omkring mej, framför, sidan om och bakom, tät trafik. (2-filigt)
4. Avstådet som bilden nedan var ca. detsamma, vilket i mina ögon måste vara svårt att just pricka min hoj med tanke på ovanstående punkter.
De sitter inne i en VAN och skjuter genom fönstret och snett ner mot alla fordon.

Det råder alltså rimliga tvivel om vem eller vad de sköt på, annat om jag kommit ensam.

Det kan ju finnas tvivel hurvida mätningen gått rätt till i det här fallet och du har ju din fulla rättighet att ifrågasätta mätningen. Du skulle kanske kunna klara dig om du själv åker till platsen och tar lite foton och kan visa vilka väderförhållanden som rådde vid tillfället, var poliserna mätte från osv och skicka detta till åklagaren.

Man får ju väga detta emot hur mycket arbete man kan tänka sig lägga ner för att komma undan.

Jedda skrev:
2122481 Vill bara säga att om man inte lämnar ifrån sig körkortet, så kan man visa det varje gång man blir stoppad utan att ha körkort, så visar man det rent fysiskt utan att åka dit. Förutsatt att man inte gjort nå olagligt.
Vid en vanlig rutinkontroll så kollar dom sällan upp det körkort du visar för dom, jag har blivit stoppad ett antal ggr utan körkort på papper, men jag har haft ett kvar som reserv... Så kör du bara lagligt utan att stå som ägare på bilen (för kollar dom regplåten ser dom att du inte har körkort) så är det inga som helst problem!!!

Har fått erfara det många ggr genom att jag kör ca 12-15 000 mil om året

KÖR LUGNT I SOMMAR :tuttar

Å andra sidan rapporteras du för grov olovlig körning OM det skulle uppdagas vilket kan ge 6 månaders fängelse i värsta fall.
 

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
H-D, Choppa
motardkungen skrev:
2123112 Det kan ju finnas tvivel hurvida mätningen gått rätt till i det här fallet och du har ju din fulla rättighet att ifrågasätta mätningen. Du skulle kanske kunna klara dig om du själv åker till platsen och tar lite foton och kan visa vilka väderförhållanden som rådde vid tillfället, var poliserna mätte från osv och skicka detta till åklagaren.

Man får ju väga detta emot hur mycket arbete man kan tänka sig lägga ner för att komma undan.



Å andra sidan rapporteras du för grov olovlig körning OM det skulle uppdagas vilket kan ge 6 månaders fängelse i värsta fall.

Precis och det är INTE intressant, om någon är intresserad så är länken till Laserpistolen de använder i dagsläget här! http://tipmra.com/kgb/WEB/case/Main_Case_Laws/ProLaser III_om.pdf

Finns kanske nån bug eller så men den...LETA, LETA....

Manualen sejer; This impact is mitigated to some degree due to
the new “poor” weather operating feature available on
ProLaser III. However, rain, smoke, fog, and airborne dust
particles, if sufficiently dense, may prevent its operation.


Är det dessutom dåligt väder MÅSTE pistolen ställas in för detta i en undermeny, men hur fan vet man om detta var gjort?

Alltid nåt! Det är alltså INTE 100% pålitligt vi dåliga förhållanden... :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top