Larzon`s Sv 650 bushoj

Klart du kan, men om det gör någon nytta vetta fan.
Värt att testa? :glömdet

Första provtur..Första bakhjulet!!
Som det ska va!!
Ända som krånglar är att hastighetsmätaren inte går!! Ett Koso instrument..Nåra tips??

Bifogat

• SV 650 396.jpg
    SV 650 396.jpg
    223.4 KB · Visningar: 204
  • SV 650 397.jpg
    SV 650 397.jpg
    245.1 KB · Visningar: 246
Första provtur..Första bakhjulet!!
Som det ska va!!
Ända som krånglar är att hastighetsmätaren inte går!! Ett Koso instrument..Nåra tips??

Koppla in den? :arsele
Hur sker matningen, via magnet?

Jag inte avis, inte alls :finger

Koppla in den? :arsele
Hur sker matningen, via magnet?

Jag inte avis, inte alls :finger

Ja magneter i bultarna till skivorna,5 st.Sen sitter givaren på gaffeln.Sladden till mätaren.Sladden sitter i.Avståndet mellan givare och magnet är rätt..........

Visar hastighetsmätaren fel eller funkar den inte alls?

Man ställer in hjulets omkrets samt hur många mätpunkter (1, 2, 3 eller fler...) det är man har inne i mätarens menyer sen sköter den resten själv.

Visar hastighetsmätaren fel eller funkar den inte alls?

Man ställer in hjulets omkrets samt hur många mätpunkter (1, 2, 3 eller fler...) det är man har inne i mätarens menyer sen sköter den resten själv.

Den visar noll hela tiden.Har ställt in omkretsen och ändrat från 3 mätpunkter till 5 pga nya fälgen.Annars har jag inte gjort nått där.Nästan säker på att den fungerade när jag snurrade hjulet i vintras när jag hade fått dit nya fälgen...Skumt

Ta bort givaren. Dra magneten fram och tillbaka över givaren. Utslag = funkis, inget utslag innebär ngt strul. Har du matning till den? Avståndet mellan givare - magnet?

Avståndet mellan givare och magnet är grymt besvärligt. Kastar fälgen det minsta så kan den bara läsa av två magneter istället för fem. Enklast tycker jag är att ha en mätpunkt. Större risk för "fel" på mätningen då den inte uppdaterar lika ofta men samtidigt är det mindre risk för fel på själva avläsningen av magneten.

Avståndet mellan givare och magnet är grymt besvärligt. Kastar fälgen det minsta så kan den bara läsa av två magneter istället för fem. Enklast tycker jag är att ha en mätpunkt. Större risk för "fel" på mätningen då den inte uppdaterar lika ofta men samtidigt är det mindre risk för fel på själva avläsningen av magneten.

Max avstånd är 8 mm och alla sitter på ca 1 mm nu.Funkade klockrent förra året.Och även om den känner en magnet så ska den ju ge ett utslag,även om det är ett fel värde..

Max avstånd är 8 mm och alla sitter på ca 1 mm nu.Funkade klockrent förra året.Och även om den känner en magnet så ska den ju ge ett utslag,även om det är ett fel värde..

Sant. Men prova det Panzaa föreslog. Har du samma hastighetsgivare som jag så ska den blinka blått när den läser av. Eller är det den med silvrig inkapsling?

Nu funkar hastighetsmätaren igen!!!
Det var kabelbrott i en av 3 smala elkablar som kommer från givaren.
Min givare är i metall men änden som läser av är av plast.Inget som blinkar.
Nån som vet var man kan/om man kan köpa delar till Koso instrument?

Skönt att det löste sig!
Dags att fira med en pilsner i bastun om ett par timmar då? :D

Last edited:
Allvarligt pojkar!! Är det ingen av er som jobbar om dagarna? Eller har ni hittat en sockermamma som tar hand om er??

Blev riktigt bra till slut hur som helst, trots att det inte är en "riktig" 696:a. :krama

Back