Larzon`s Sv 650 bushoj

Och beroende på hur det utförs så får materialet olika egenskaper, men att samma legering/materialsammansättning får samma egenskaper efter relativt kort tid (några veckor) i alla fall, oavsätt tidigare härdning tycker jag låter lite konstigt.

Ska försöka sluta spamma sönder en bra byggtråd.

Det märks väl i praktiken, elda ihop två plåtar med tigen, prova att böja både före och efter. Efter kommer plåten vara mjuk som bly, efter några veckor är den som innan. Inte vidare vetenskapligt men ett exempel.

Dragraceåkarna flyttar både styrhuvud och svinginfästning utan ytterligare värmebehandling. Andersson byter halva busaramen mot 1000r rakt av utan att göra något mer.

När man började bygga flygplan i alu hade man problem med sprickbildning pga kallåldring, plåten hårdnade över tid. Det har man numera kommit på sätt att legera bort.
 
Last edited:
Det märks väl i praktiken, elda ihop två plåtar med tigen, prova att böja både före och efter. Efter kommer plåten vara mjuk som bly, efter några veckor är den som innan. Inte vidare vetenskapligt men ett exempel.

När man började bygga flygplan i alu hade man problem med sprickbildning pga kallåldring, plåten hårdnade över tid. Det har man numera kommit på sätt att legera bort.

Hmm. Hur funkar det mellan två områden? Menar om vi har ett område som blir mindre temperaturpåverkat av svetsningen, så den behåller sitt åldrade tillstånd, medans det värmepåverkade området kommer kallåldras med tiden, kommer det i skarven mellan områdena bildas spänningar eller få olika egenskaper?
 
Hmm. Hur funkar det mellan två områden? Menar om vi har ett område som blir mindre temperaturpåverkat av svetsningen, så den behåller sitt åldrade tillstånd, medans det värmepåverkade området kommer kallåldras med tiden, kommer det i skarven mellan områdena bildas spänningar eller få olika egenskaper?

Det vet jag faktiskt inte. Något säger mig att det inte blir likadant som svetsar i svart eller rf då det ganska klart går att säga vad som händer i ett visst område med avseende på härdning och kristallin förändring.

Det är nog mer en gradvis förändring av värmepåverkan ju närmare svetsstället man kommer. Sen gäller det ju att välja rätt tillsats, så den blir så lika grundmaterialet som möjligt. Där är nog en större felkälla än värmepåverkan i sig.

Mycket "jag tror", men jag är ingen svetsare heller. Vet något hur det är, skriv gärna en kommentar!

F´låt för svetsurspårning:tummenupp
 
Eftersom motorn skulle ur så svetsade jag ihop ett motorstöd,vana från när man höll på med racing att det är så mycket lättare när man ska meka,transportera eller bara motorn ska stå.
Toppar och cylindrar är hos Erik på Proservice som jag känner för lite renovering.Motor har gått 5100 mil och drog lite olja, ingen fara men när det ändå var vinter så...
 

Bifogat

  • SV 650 176.jpg
    SV 650 176.jpg
    241.7 KB · Visningar: 163
  • SV 650 178.jpg
    SV 650 178.jpg
    241.5 KB · Visningar: 223
Toppar och cylindrar är hos Erik på Proservice som jag känner för lite renovering.

Har du några planer på att lacka om motorn innan den åker tillbaka i ramen? Personligen tycker jag att det är snyggare med motorer som är enfärgade.
En helsvart motor tror jag skulle passa ditt stiliga bygge väldigt bra.
När den ändå är isärskruvad så är den lättlackerad.
Helt i silver kanske skulle bli bra det oxå. Färre delar att lacka om oxå.

Det ska i vilket fall bli kul att se slutresultatet :tummenupp
 
Ska du inte lacka "risersernas" i samma gråa nyans?
Annars ser det riktigt snyggt ut :tummenupp
 
Har du några planer på att lacka om motorn innan den åker tillbaka i ramen? Personligen tycker jag att det är snyggare med motorer som är enfärgade.
En helsvart motor tror jag skulle passa ditt stiliga bygge väldigt bra.
När den ändå är isärskruvad så är den lättlackerad.
Helt i silver kanske skulle bli bra det oxå. Färre delar att lacka om oxå.

Det ska i vilket fall bli kul att se slutresultatet :tummenupp

Gillar färgen som är, så bara ventilkåporna och en ful motorkåpa fick samma gra som fälgarna..

Ska du inte lacka "risersernas" i samma gråa nyans?
Annars ser det riktigt snyggt ut :tummenupp

Är väldigt imot att lacka alu..så dom får vara som det är tänkt nu i alla fall
 
Last edited:
Förra året körde jag utan kylarfläkt men det blev jobbigt så fort man kom till stan eller det var kö.Så fick tag på en och en rak kylare som jag satt på precis innan säsongen tog slut.Det negativa var ju att fläkten vägde ? gr.. Bild 2och 3 kan man se att jag tagit bort 2 fästen på kylaren som jag inte använder och stack ut!
 

Bifogat

  • SV 650 164.jpg
    SV 650 164.jpg
    202.9 KB · Visningar: 159
  • SV 650 201.jpg
    SV 650 201.jpg
    240.5 KB · Visningar: 156
  • SV 650 202.jpg
    SV 650 202.jpg
    244 KB · Visningar: 157
Last edited:
Eftersom hojen är naken och jag vill ha den så clean som möjligt så har jag kortat elsystemet under tanken.Det syns lite på bilden vilken massa kablar. det var.Har några kablar kvar att kapa när motorn är i igen men har fått bort ? gr och behöver inte rulla ihop massa kablar under tanken, sällan sett ett så långt elsystem.
 

Bifogat

  • SV 650 189.jpg
    SV 650 189.jpg
    244.8 KB · Visningar: 184
  • SV 650 262.jpg
    SV 650 262.jpg
    241.6 KB · Visningar: 127
Last edited:
Men du har ju lackat allt annat :)
Oavsett så är det roligt att följa arbetet :tummenupp

Skulle nog svarat vill inte lacka eloxerad alu..färg väger och repas mycket lättare.Nästa gång ska jag eloxera ram och fälgar..ler
 
Kanske lättare fläkt om du ändå skall ha en?
Ducces fläktar till 848/1098 är sketalätta och dessutom bygger inte de på djupet så mycket. Finns säkert någon raceåkare som kan avvara någon för en billig penning.

Snyggt bygge förövrigt!
Antar att om Erik fixar toppen så blir det kanske lite mer på bakhjulet i sommar? När han ändå håller på och det är vinter liksom.. :)
 
Last edited:
Kanske lättare fläkt om du ändå skall ha en?
Ducces fläktar till 848/1098 är sketalätta och dessutom bygger inte de på djupet så mycket. Finns säkert någon raceåkare som kan avvara någon för en billig penning.

Snyggt bygge förövrigt!
Antar att om Erik fixar toppen så blir det kanske lite mer på bakhjulet i sommar? När han ändå håller på och det är vinter liksom.. :)

Tack för tipset.Ska kolla med Tesse direkt!
Jo lite mer hoppas jag på..ler
 
Du måste sammanställa alla dina viktbesparingar och lägga upp dem när hojen är klar. Hade varit kul att se.
 
Du måste sammanställa alla dina viktbesparingar och lägga upp dem när hojen är klar. Hade varit kul att se.

Har en lista men måste dubbel kolla den, den känns nästan för bra..Men det är mycket.Ska bli kul att väga hela hojen på samma 2 vågar som i våras...
 
Last edited:
Tycker det är riktigt intressant med all viktbesparing du verkar lyckas med. Blir ju många kilon tillslut. :tummenupp
 
Har en lista men måste dubbel kolla den, den känns nästan för bra..Men det är mycket.Ska bli kul att väga hela hojen på samma 2 vågar som i våras...

Du har onekligen inspirerat mig till att göra något liknande. Du behöver inte vara orolig att jag ska kopiera allt, det har jag inte tid till... Men lite samma koncept låter intressant.
 
Du har onekligen inspirerat mig till att göra något liknande. Du behöver inte vara orolig att jag ska kopiera allt, det har jag inte tid till... Men lite samma koncept låter intressant.
Det är ju bara kul om fler bygger..Så bygg på!!
 
Gissa,,,hur mycket viktbesparing blir det totalt på de här bygget??
Hade sparat ca.13 kg tidigare sen efter yttligare mod. så säger jag
att det blir 21kg totalt.
fler bud......

Ps:Om inte Larzon misstycker....
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top