Batteriet är nytt, dock biltema, hade samma problem innan.
Lutar åt att jag kommer koppla bort larmet, är ju ganska bra om hojjen startar
Du har nytt Biltema batteri.
Vilken spänning hade batteriet när du mätte på det helt nytt hemma från Biltema?
Laddade du batteriet innan du satte det i Hondan?
Hittade du någon datummärkning på batteriet eller kartongen?
Är det ett GEL-batteri eller ett Underhållsfritt batteri?
Följde det med någon instruktion (på engelska) om att är spänningen lägre än 12,6V eller batteriet lagrats mer än 6 månader så ska batteriet laddas innan det sätts i fordonet?
(Jag har två Biltema underhållsfria. Det i Suzukin är köpt hösten 2009 , det är svart/mörkblått och har det stått över vintern så är spänningen på våren 12,9V. Och sukkan startar inte förrän batteriet laddats. Det här batteriet från 2009 är still going strong. Biltema 80256 12V/9Ah
Till Triumphen köpte jag sommaren 2011 ett nytt 12V 12Ah 80269. Jag laddade det enligt principen "Vet inte hur länge det stått i affären, bäst att ladda". Och satte sedan in det i Triumphen. Det batteriet är helt slut nu efter jag haft det ca 1 1/2 år. Det är grått. Köpte ett nytt 80269 för ett par veckor sedan. Det hade 12,78Volt när jag mätte hemma. Kopplade det på en batteriladdare med 0,8A och det tog många timmar innan det var laddat. Det skumma är att båda batterierna, det från hösten 2009 och det från sommaren 2011 har varit kopplade till samma batteriladdare. Som gett 13,2Volt.
Har Biltema bytt batterileverantör?
Efter kollat runt lite på webben så hittade jag att Yausa till NP-batterier rekommenderar 13,65V samt korrektion -0,018Volt/grad C vid annan temperatur än +20C. Dvs vid +10C i garaget ska underhållsspänningen vara 13,83Volt. ELFA-boken skriver 13,5V - 13,8V.
Jag har skruvat upp underhållsspänningen i garaget till ca 13,67V numera.)