Larm som drar ur batteri

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
Hej,
Jag har problem med larmet då det drar ur strömmen ur batteriet efter ca 1 veckas stillestånd (jag vet att den inte skall stå så länge men jag skyller på det svenska vädret).

Tänkte kolla med er, hur har ni löst detta? satt en brytare någonstans? eller är det bara mitt larm som gör detta? hade gärna skrivit vilken tillverkaren var dock så har jag ej detta i huvudet, jag köpte inte larmet och den står inte hos mig just nu :).

Tack / Robin.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
I vilken kondition är batteriet? En vecka låter väldigt lite...

Ett larm drar givetvis lite ström, ofta är det bl a en lysdiod som ska blinka men trots detta är det ofta mA det handlar om.
Ett Defa-larm drar t ex mindre än 20 mA och ett bilbatteri i normal kondition kan strömförsörja larmet i många veckor utan större problem.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Förra vintern stod min hoj från okt till slutet av februari i år, och startade upp direkt, utan laddning eller frånkopplat batteri och med "blinkande" larm hela vintern påkopplat. En vecka låter som ett batteri som är slut.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
hade samma problem med mitt batteri, max två veckor sedan var den urladdat.
dessutom dog batterierna varje sommar så jag tog bort larmet och nu håller batteriet under vintern och slipper byta till ett nytt varje sommar. vad du ska göra åt det vet jag inte, säger bara hur jag löste mitt problem.
 

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
Batteriet är nytt, dock biltema, hade samma problem innan.
Lutar åt att jag kommer koppla bort larmet, är ju ganska bra om hojjen startar :)
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Hade samma problem. Nu låter jag min batteriladdare sitta i och underhållsladda hela tiden så slipper jag problemet. Känns surt att koppla bort larmet. Har ju installerat det av en anledning...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Batteriet är nytt, dock biltema, hade samma problem innan.
Lutar åt att jag kommer koppla bort larmet, är ju ganska bra om hojjen startar :)
Du har nytt Biltema batteri.
Vilken spänning hade batteriet när du mätte på det helt nytt hemma från Biltema?
Laddade du batteriet innan du satte det i Hondan?
Hittade du någon datummärkning på batteriet eller kartongen?
Är det ett GEL-batteri eller ett Underhållsfritt batteri?

Följde det med någon instruktion (på engelska) om att är spänningen lägre än 12,6V eller batteriet lagrats mer än 6 månader så ska batteriet laddas innan det sätts i fordonet?

(Jag har två Biltema underhållsfria. Det i Suzukin är köpt hösten 2009 , det är svart/mörkblått och har det stått över vintern så är spänningen på våren 12,9V. Och sukkan startar inte förrän batteriet laddats. Det här batteriet från 2009 är still going strong. Biltema 80256 12V/9Ah
Till Triumphen köpte jag sommaren 2011 ett nytt 12V 12Ah 80269. Jag laddade det enligt principen "Vet inte hur länge det stått i affären, bäst att ladda". Och satte sedan in det i Triumphen. Det batteriet är helt slut nu efter jag haft det ca 1 1/2 år. Det är grått. Köpte ett nytt 80269 för ett par veckor sedan. Det hade 12,78Volt när jag mätte hemma. Kopplade det på en batteriladdare med 0,8A och det tog många timmar innan det var laddat. Det skumma är att båda batterierna, det från hösten 2009 och det från sommaren 2011 har varit kopplade till samma batteriladdare. Som gett 13,2Volt. Har Biltema bytt batterileverantör? :va
Efter kollat runt lite på webben så hittade jag att Yausa till NP-batterier rekommenderar 13,65V samt korrektion -0,018Volt/grad C vid annan temperatur än +20C. Dvs vid +10C i garaget ska underhållsspänningen vara 13,83Volt. ELFA-boken skriver 13,5V - 13,8V.
Jag har skruvat upp underhållsspänningen i garaget till ca 13,67V numera.)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Inte så konstigt, spänning har inget med det att göra .Om larmet drar 20milliamp- på ett dygn så 24xo,02amp = 0,48amp/dygn , ett 8amp batteri tömms då på ca 16dagar teoretiskt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vill man ha larm på hojen och ha det igång under vintern skall man ha en underhållsladdare.

Så enkelt är det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte så konstigt, spänning har inget med det att göra .Om larmet drar 20milliamp- på ett dygn så 24xo,02amp = 0,48amp/dygn , ett 8amp batteri tömms då på ca 16dagar teoretiskt.
Spänningen blir lägre när batteriet laddas ur. Och batterier har en självurladdning. Därför är mätning av batterispänningen en vanlig metod för att uppskatta batteriets laddning. Att spänningen sjunker när batteriet laddas ur utnyttjas av batteriladdare. För att välja laddprogram: Låg spänning => Laddning Hög spänning över gränsen => Underhållsladdning
För en Biltema laddare jag har är gränsen 12,8 Volt, för CTEK ZAFIR 45 är gränsen 12,9 Volt.
http://www.ctek.se/se/sv/page/support/manuals
Och så tillkommer att batterispänningen påverkas av temperaturen. När det blir kallare stiger spänningen, batteriet ska laddas till högre spänning. Ca -0,2Volt/10C,dvs ca 0,2Volt högre spänning vid +10C i garaget jämfört med +20C i garaget.
http://www.batterigrossisten.com/Batteri-pdf2012/batteri-2012s29_bgl_yuasa-laddning-blybatterier.pdf
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Spänningen blir lägre när batteriet laddas ur. Och batterier har en självurladdning. Därför är mätning av batterispänningen en vanlig metod för att uppskatta batteriets laddning. Att spänningen sjunker när batteriet laddas ur utnyttjas av batteriladdare. För att välja laddprogram: Låg spänning => Laddning Hög spänning över gränsen => Underhållsladdning
För en Biltema laddare jag har är gränsen 12,8 Volt, för CTEK ZAFIR 45 är gränsen 12,9 Volt.
http://www.ctek.se/se/sv/page/support/manuals
Och så tillkommer att batterispänningen påverkas av temperaturen. När det blir kallare stiger spänningen, batteriet ska laddas till högre spänning. Ca -0,2Volt/10C,dvs ca 0,2Volt högre spänning vid +10C i garaget jämfört med +20C i garaget.
http://www.batterigrossisten.com/Batteri-pdf2012/batteri-2012s29_bgl_yuasa-laddning-blybatterier.pdf

Nu pratar du om något helt annat!! visst blir spänningen lägre vid urladdning, Men ett Batteri är som en burk Öl,den blir tom om man dricker hela tiden den (rymmer 33 el 50cl) även om den är kall:D samma sak med ett batteri den rymmer bara en viss mängd energi, tänk smartphone laddning var och varannan dag
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top