Larm/säkerhet hemma

jag kan rekomendera "dsc-power serien" som jag skrivit där uppe innan, går att bygga hybrida larm med dessa, alltså blanda trådbundet och trådlöst, så man kan köra trådbundet där man kan dra kablage snyggt o trådlöst där de inte funkar, man kan programera så att du har en snabbutgångsknapp på manöverpanelen som du sätter vid dörren = 1 knapptryckning för att larma på, när du kommer hem så slår du kod för att larma av och iom att det är ett hybridlarm så kan du även programera in fjärrkontroller om man nu vill ha detta, dessa alrm är sjukt flexibla, man kan tex styra vattenlås o en massa annat med lite uppfinningsrikedom

Sätt upp skyltar ...

..."Varning ,lösa reptiler."

Vem vågar ens testa att gå in....:rolleyes:

Jag ska va ärlig, jobbar som väktare och kan inte göra annat än att rekommendera dig att skaffa ett larm via nån lokal larminstallatör och sedan koppla larmet till dig själv..fuskas en hel del med rycktider osv även hos securitas VET jag. Securitas rycker på sectorkunder där de inte finns mindre bolag, sector har alltså inget val. Sector, Aroundio och Tryggahem är samma skit, skaffa en rottweiler, de har jag gjort!

Jag ska va ärlig, jobbar som väktare och kan inte göra annat än att rekommendera dig att skaffa ett larm via nån lokal larminstallatör och sedan koppla larmet till dig själv..fuskas en hel del med rycktider osv även hos securitas VET jag. Securitas rycker på sectorkunder där de inte finns mindre bolag, sector har alltså inget val. Sector, Aroundio och Tryggahem är samma skit, skaffa en rottweiler, de har jag gjort!

Inte bättre hos Bevakningsassistans, G4S, Bevakningstjänst, Rapid, eller nån annan heller!!
Är ytterst få gånger de är där innom 15min!!
Koppla till mobilen!:yoparty
Har 8 år i larmbranchen!!

Inte bättre hos Bevakningsassistans, G4S, Bevakningstjänst, Rapid, eller nån annan heller!!
Är ytterst få gånger de är där innom 15min!!
Koppla till mobilen!:yoparty
Har 8 år i larmbranchen!!

Samma skit hos alla, nästa iaf..men kanske inte är så konstigt när man som securitas prioriterar rond före ryck..jobbar själv just med ryck och 15min håller man i 5 fall av 10 som bäst..

Samma skit hos alla, nästa iaf..men kanske inte är så konstigt när man som securitas prioriterar rond före ryck..jobbar själv just med ryck och 15min håller man i 5 fall av 10 som bäst..

Jag har mitt larm till G4S men de ringer ju till mig när/om nått händer och då ringer jag min galna granne!!
Oftast när han svarar så har han redan varit här!!:D:D

Väktare, gå in eller vänta vid ett inbrott ??

En fråga till ev väktare som finns här...om ni nu åker på ett inbrottslarm, går ni in eller ringer polisen å väntar till dessa kommer....??

Tänk nu på att det kan vara ett pågående inbrott...så vad gör NI ??

En fråga till ev väktare som finns här...om ni nu åker på ett inbrottslarm, går ni in eller ringer polisen å väntar till dessa kommer....??

Tänk nu på att det kan vara ett pågående inbrott...så vad gör NI ??

En väktare SKA inte gå in vid pågående inbrott, endast polisen som gör detta. En yttre kontroll visar ju ganska snart om det är ett pågående inbrott eller ej, men vid minste osäkerhet så ska polis tillkallas.

Började som väktare direkt efter skolan och jobbade några år, brukar jobba extra lite då och då fortfarande då det är ett ganska roligt jobb ibland, pissdåligt betalt dock så det är inget man gör på heltid helst.

En väktare SKA inte gå in vid pågående inbrott, endast polisen som gör detta. En yttre kontroll visar ju ganska snart om det är ett pågående inbrott eller ej, men vid minste osäkerhet så ska polis tillkallas.

Började som väktare direkt efter skolan och jobbade några år, brukar jobba extra lite då och då fortfarande då det är ett ganska roligt jobb ibland, pissdåligt betalt dock så det är inget man gör på heltid helst.

Ska å ska, de gör man väl som man vill, finns inget som säger att man inte får..om man inte jobbar på securitas då, dom har ju sin "säkerhetspolicy" (iakta, rapportera) vilket vi inte har på mitt företag. Själv hade jag först ringt polis så man vet att dom är på väg, sedan hade jag dansat in i huset och hoppats på att de inte är mer än en person där :D de är ju de som är spänningen med jobbet. Va på ett sådant larm igår, fast en skola..tyvärr va ingen kvar fast jag hade en snuskigt bra rycktid :mad:

ett larmryck kostar ett par tusen och att inte äga larmanläggningen själv är inte alltid en nackdel, eventuella problem med den är ju någon annans problem.
Kul att komma hem från en semester och ha tre ryckrapporter liggandes i hallen och en räkning på totalt 6000:-

Ska å ska, de gör man väl som man vill, finns inget som säger att man inte får..om man inte jobbar på securitas då, dom har ju sin "säkerhetspolicy" (iakta, rapportera) vilket vi inte har på mitt företag. Själv hade jag först ringt polis så man vet att dom är på väg, sedan hade jag dansat in i huset och hoppats på att de inte är mer än en person där :D de är ju de som är spänningen med jobbet. Va på ett sådant larm igår, fast en skola..tyvärr va ingen kvar fast jag hade en snuskigt bra rycktid :mad:

Ahh, du är en sån väktare... Finns såna på mitt jobb med, låtsaspoliser som faktiskt inte hellre vill bli något annat än just poliser men är för feta för det.
Har du gått väktarutbildning så vet du att man INTE SKA gå in vid ett pågående inbrott. Och sunt förnuft säger detsamma, varför riskera att bli påhoppad inomhus i en mörk byggnad eller dylikt? Ingen kund kräver det dessutom.
Att däremot plocka en pundare utanför brottsplatsen är en annan femma och kräver lite mindre planering.
På företaget jag jobbar åt får vi heller inte gå in utan poliseskort om vi misstänker att någon är kvar= Man kan givetvis gå in ändå om man "anser att det är tomt" om någon frågar i efterhand. Jag jobbar inte på Securitas för övrigt, så antar att flera har samma policy...

ett larmryck kostar ett par tusen och att inte äga larmanläggningen själv är inte alltid en nackdel, eventuella problem med den är ju någon annans problem.
Kul att komma hem från en semester och ha tre ryckrapporter liggandes i hallen och en räkning på totalt 6000:-

Ett bra alternativ är ju annars att endast ha larm utan ryck men kopplat till grannar, släkt etc. Bara muta dem med en flaska whiskey per år att de får masa sig upp ur sängen om larmet går när man är borta.
Väktare är egentligen överskattat på hemlarm, en uppmärksam granne hinner oftast se mer och larma polis innan väktaren ens har hunnit käka upp den sista pizzabiten och hoppat in i bilen :gnissla

Last edited:
Dee_cati: vissa gillar ta risker medans andra tycker det är obehagligt att det inte finns bälte i dom kommunala bussarna... Väktare är väl först på plats 9 av 10 gånger av dom larm som polis också blir meddelad på. Ringer du polisen angående ett pågående inbrott så upprättar dom en kopplingspunkt 3 mil från brottsplatsen och väntar där tills dom skrapat ihop 6 bilar, sen kommer dom.

Dee_cati: vissa gillar ta risker medans andra tycker det är obehagligt att det inte finns bälte i dom kommunala bussarna... Väktare är väl först på plats 9 av 10 gånger av dom larm som polis också blir meddelad på. Ringer du polisen angående ett pågående inbrott så upprättar dom en kopplingspunkt 3 mil från brottsplatsen och väntar där tills dom skrapat ihop 6 bilar, sen kommer dom.

Oavsett så bör man ju agera efter de riktlinjer man har fått, eller som i mitt fall företagets policy som säger klart och tydligt vad jag får och inte får göra. Ungefär som att jag skulle få för mig att gå i privata kläder på jobbet även om jag har skrivit under på att bära uniform när det krävs.
Att hans företag är annorlunda mot andra bevakningsbolag säger jag inte emot, men jag har svårt att tro att de vill att han ska gå in vid ett pågående inbrott, och alla väktare går dessutom samma utbildning som bygger på samma riktlinjer över hela Sverige. Enligt utbildning så SKA man inte gå in vid risk för egen hälsa, punkt. Ska jag börja slåss med folk så väljer jag inte pundare som jagar stöldgods till nästa sil som alla inbrott handlar om, utan jag slåss hellre med ett fyllo som har taskig koordination istället.

Då jag brukar jobba extra natt titt som tätt så blir det en del inbrottslarm men jag har aldrig haft några problem med att vänta på polisen.
Senaste inbrottet så var de där inom en 45 minuter att jag ringde dem, då befann de sig 4 mil bort på ett ärende. Väldigt sällan de är längre bort än så, om man inte bor i norrland vill säga men det gör ju ingen vettig människa :gnissla
Jag har betalt för att vänta på dem, varför klaga och istället springa in och leka låtsaspolis? Men 99 fall av 100 så är det uppenbart att förövaren är borta sen länge eller att det var ett falskt larm och då inväntar man inte polisen.

Ahh, du är en sån väktare... Finns såna på mitt jobb med, låtsaspoliser som faktiskt inte hellre vill bli något annat än just poliser men är för feta för det.
Har du gått väktarutbildning så vet du att man INTE SKA gå in vid ett pågående inbrott. Och sunt förnuft säger detsamma, varför riskera att bli påhoppad inomhus i en mörk byggnad eller dylikt? Ingen kund kräver det dessutom.
Att däremot plocka en pundare utanför brottsplatsen är en annan femma och kräver lite mindre planering.
På företaget jag jobbar åt får vi heller inte gå in utan poliseskort om vi misstänker att någon är kvar= Man kan givetvis gå in ändå om man "anser att det är tomt" om någon frågar i efterhand. Jag jobbar inte på Securitas för övrigt, så antar att flera har samma policy...
Jag är också väktare och har inte hört talas om någon bestämmelse att man inte får gå in själv, utan det är upp till var och en vad man vill utsätta sej för.

Jag är också väktare och har inte hört talas om någon bestämmelse att man inte får gå in själv, utan det är upp till var och en vad man vill utsätta sej för.

Mitt företag har det, säger inte att ditt har det som policy.

Edit/ När jag säger att utbildningen säger att man inte SKA gå in så betyder inte det att man inte FÅR gå in. En kraftig rekommendation kanske man kan kalla det?

Surt som kund att betala några tusingar för att en väktare ska dricka kaffe utanför entren? :tungan

Mitt företag har det, säger inte att ditt har det som policy.

Edit/ När jag säger att utbildningen säger att man inte SKA gå in så betyder inte det att man inte FÅR gå in. En kraftig rekommendation kanske man kan kalla det?

Tur att ditt företag har bestämmelser då så fegisarna(inga namn nämnda) på företaget slipper utföra jobbet som kunden faktiskt förväntar sig att bevakningsföretaget ska göra. Att få tag i en polispatrull en fre/lör kväll är inte alltid de enklaste. Om du inte har högre moral än att bara stå och titta på när någon av dina kunder blir utsatta för inbrott så tycker ja inte du har i branschen att göra, min personliga åsikt.
Vi har sånna som dig på vårat företag också, vi kallar dom fegisar!..

Hade jag själv anlitat ett bev.företag och sen fått reda på att väktaren bara stod och tittade på och inget mer gjorde än att ringa polisen skulle jag byta illa kvickt...

...vi kallar dom fegisar!...

Som sagt, det finns såna som inte platsade på polishögskolan och det är vad "vi" kallar dem för, väktarmaterial :rolleyes:

Jag skulle kunna sträcka mig till att man kan gå in hos en storkund med en kollega, men aldrig själv in i en privatbostad *som det var tal om* där en pundare letar silver och elektronik för ett par hundringar.
Det är ingen privatkund som förväntar sig att du går in där, det är inget de betalar för men det kanske du inte visste.
Och som sagt, man tar dem utanför och inte inne i bostaden, as simpel as that. Om man nu mot förmodan skulle ha hunnit äta upp sin pizza och åkt ut på larmet innan pundaren är borta sen en timme tillbaka :tungan

Som sagt, det finns såna som inte platsade på polishögskolan och det är vad "vi" kallar dem för, väktarmaterial :rolleyes:

Jag skulle kunna sträcka mig till att man kan gå in hos en storkund med en kollega, men aldrig själv in i en privatbostad *som det var tal om* där en pundare letar silver och elektronik för ett par hundringar.
Det är ingen privatkund som förväntar sig att du går in där, det är inget de betalar för men det kanske du inte visste.
Och som sagt, man tar dem utanför och inte inne i bostaden, as simpel as that. Om man nu mot förmodan skulle ha hunnit äta upp sin pizza och åkt ut på larmet innan pundaren är borta sen en timme tillbaka :tungan

Sedär ja, de va ju lite stake i dig iallafall :tummenupp , men bara om kollegan är med då..
Misslyckad polis?! :) kanske, har aldrig sökt..(men skulle jag inte komma in på PHS skulle de garanterat inte va för jag är för tjock iaf :D )
Varför bli polis, man får ju sämre betalt..:va
Orkar inte dividera mer med dig..nu ska jag ut och göra mitt jobb som jag, och många med mig, anser att de ska göras :yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman