Har larm på min BMW. Mest för att det skrämmer bort idioter som vill provsitta!
Ett sådant här (sr-i500) http://www.scorpioalarms.com med diverse tillbehör har jag börjat fundera över.
Det jag gillar är tvåvägskommunikationen, att man kan köpa en färdig kabelstam så man bara kopplar in det, rörelse sensor av massa och att man ser vilket system som larmat i fjärrkontrollen.
Det jag saknar är led indikator, möjlighet att få SMS från enheten, bli uppringd av enheten och slå på en mic, spårbarhet via gsm nätet och GPS möjligheter. samt att skiten är lika våldsäker som en av flygplanens "svarta lådor".
till detta skall givetvis att den skall vara liten och lätt att gömma, aldrig falsklarma , samt billig och ha en väldigt bra manual. och givetvis kan man inte få allt i ett paket, så ok den får kosta.
varför ? jo för att man slipper folk som pillar, provsitter och därmed repar osv osv. och med ett larm så väljer tjuven förhoppningsvis en annan hoj som inte har ett larm.
Har väl kommit ut en 4-5 gånger och märkt att larmet jag har idag har gått.
Det har ju gjort sitt jobb iomed att hojen står kvar.
2 ggr kan jag direkt relatera till att det varit trångt på parkeringen och någon stött till hojen. de andra vet man ju aldrig varför.