Larm = lås?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Fick höra från IF att om man har larm (som ska vara godkänt och det är väl enbart spyball som är) så räcker det med styrlåset för att man ska uppfylla lås-kravet vid stöld.
Är detta välkänt? För mig var det helt nytt, mailade Folksam (som jag har idag) för att höra om samma sak gäller hos dem, men har inte fått svar från dem ännu.

Vore ju skönt att slippa böka på och av med skivbromslåset bara för att man ska in o handla 20min (vill ju uppfylla alla krav på lås ifall den skulle bli stulen).

Så, räcker det med ETT lås (dvs styrlåset) om man har larm på hojen? :confused:

edit: sökt/letat men inte hittat.

Bara jag som tycker det är jätte bra att larmet räknas som lås? Jag har varit noga med att alltid sätta på skrivbromslåset även om jag ska in på ICA. Allt för att försäkringen ska gälla om nånting händer (risken är minimal men ändå). Nu behöver jag inte bry mig om detta när det gäller kortare parkeringstider, styrlås + larm.
Och det är ENBART IF och Folksam som jag har frågat och fått detta svar, hur andra bolag ställer sig i frågan vet jag inte, ni kan ju kolla med era bolag och skriva här i tråden.

Hur vet försäkringsbolaget fall ni använt 2 enskilda lås?
Jag har alltid bara använt skivbromslås/ketting om den ska stå länge utan uppsikt.

Hur vet försäkringsbolaget fall ni använt 2 enskilda lås?
Jag har alltid bara använt skivbromslås/ketting om den ska stå länge utan uppsikt.

Det är såklart svårt för dem att ta reda på.. Men du har väl använt styrlåset också, då är det 2 enskilda lås (om hojen är nyare än -92 eller när de nu började godkänna styrlåset).

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park