Larm! Defa eller Spyball

jomparr

Living on the edge!!!
Gick med
20 Dec 2004
Hoj
På jakt
Finns det någon där ute som har erfarenhet av dessa larm.
Vill gärna veta för och nackdelar!

Tack på förhand JoMpA

Har Spyball själv och är kanon nöjd med den. Inte många som "provsitter" hojen nu för tiden :hihi

Har Spyball, har haft det i 4 år, fungerar klockrent, har inte ens bytt batteriet i någon av dosorna ännu...

Universalkit eller modellanpassat kablage!

Hur har ni monterat med Universalkit eller modellanpassat kablage?

Var kan man få tag i dessa larm? Har sökt lite men än så länge bara hittat någon firma i Stockholm som säljer...

jomparr skrev:
Hur har ni monterat med Universalkit eller modellanpassat kablage?

Är jag helt ute o cyklar om jag tror att spyball larmet hamnade på ca 2500 färdigmonterat..

samt har ni fått ner försäkringspremierna.. eller självrisken vid stöld tack vare larmet , alltså vilket försäkringsbolag har ni och har de godkänt larmet?

men vart finner jag ett.. typ yamaha center?

SISU skrev:
Är jag helt ute o cyklar om jag tror att spyball larmet hamnade på ca 2500 färdigmonterat..

samt har ni fått ner försäkringspremierna.. eller självrisken vid stöld tack vare larmet , alltså vilket försäkringsbolag har ni och har de godkänt larmet?

men vart finner jag ett.. typ yamaha center?

Jag fick jobbet gjort på Yamaha Center i Kallhäll, kommer inte ihåg vad jag betala för det. Har Folksam och dom godkänner Spyball och eliminerar självrisken vid stöld eller om det var så att dom halverar självrisken? Hur som helst så är det någon sorts ersättning.

Till min förra R6:a köpte jag ett Yamaha originallarm för 2100kr hos carlbarks i kumla! Det fina med det var att det var bara att plugga i 2st kontakter undersadeln + dra ut blinkdiod och 2 qvicksilverkontakter och så funkade larmet tog ca 5minuter att installera! På hojen jag har nu min SP1:a köpte jag ett larm på Tradera för 450kr och det fick jag dra kablar plus löda 3 kablar på tändningslåset sen funkade det som det ska! Det som skilljer båda larmen är att på det från tradera kan jag starta och stanna hojen med fjärren plus att larmet pratar om man vill typ varnar först med att säga tex Dont touch- the bike have a safetyalarm! sen börjar det tjuta om någon rör den igen inom viss tid! mm Det tog ca 30minuter att installera!

Dom försäkringsbolag jag talat med säger att dom inte ger några fördelar om man har larm på hojen vare sig det är godkänt eller ej!

Tompalino skrev:
Var kan man få tag i dessa larm? Har sökt lite men än så länge bara hittat någon firma i Stockholm som säljer...

Jag köpte mitt DEFA (monterat och klart) på Gumpert's på Valhallavägen. Mc-Varuhuset säljer Spyball.

DEFA roxxar tycker jag, skönt att slippa en klumpig fjärrkontroll på nyckelknippan.

Hur funkar det utan fjärr? Mitt originallarm är lite halvkefft och jag funderar på att byta.

Nu måste man sitta och hoppa på den alt. försöka flytta på hojen innan nåt händer. Mitt förra levde rövare bara man tog i styret. Det gick att lägga hjälm och handskar på sadeln om man var lite försiktig. Vill slippa "provsittare" och ungar.

RoLLER skrev:
Jag köpte mitt DEFA (monterat och klart) på Gumpert's på Valhallavägen. Mc-Varuhuset säljer Spyball.

DEFA roxxar tycker jag, skönt att slippa en klumpig fjärrkontroll på nyckelknippan.

Nicke skrev:
Hur funkar det utan fjärr? Mitt originallarm är lite halvkefft och jag funderar på att byta.

Nu måste man sitta och hoppa på den alt. försöka flytta på hojen innan nåt händer. Mitt förra levde rövare bara man tog i styret. Det gick att lägga hjälm och handskar på sadeln om man var lite försiktig. Vill slippa "provsittare" och ungar.

Det sitter en liten liten "droppe" på nyckelknippan som du för över ett speciellt ställe på hojen så larmas den av.

Det sjyssta e att den larmar på sig själv oxå efter att du har stängt av hojen. Sketasmidigt, man glömmer aldrig att larma på.

RoLLER skrev:

Vad kostade det då?

//@

Har Spyball och är kanonnöjd. Riktigt bra att det har inbyggd batteribackup och möjlighet att lägga till ytterligare larmslingor. Kostade runt 3000:- monterat o klart..

d1ce skrev:
Vad kostade det då?

//@

Cirkus 3.000:- har jag för mig. DEFA't har givetvis oxå batteribackup. Larmet går om man:

Vrider om tändningen, rör hojen (tiltar lite ätt), försöker plocka av sadeln, försöker öppna kutsen eller bryter strömen.

Inte bara at larmet går..... Immobilizern oxå så det blir omöjligt att starta den.

DEFA vet vad dom håller på med.

Men jag kan tänka mig att DEFA och Spyball säkert e likvärdiga larm.

jag har hört att larm hängt sig och man kan inte avaktivera det eller koppla ur det. Inte så kul om man är ute på en sväng och inte får igång hojen igen. Ingen som varit med om sådana problem?

brinckis skrev:
jag har hört att larm hängt sig och man kan inte avaktivera det eller koppla ur det. Inte så kul om man är ute på en sväng och inte får igång hojen igen. Ingen som varit med om sådana problem?

En gång vibrerade blinkersen sönder utan att jag märkte det. Strömkablarna till blinkersen kortslöt och en säkring gick. Då bröts givetvis strömen och imobilizern gick på (jag stod då parkerad). Det tog ett tag innan jag fattade varför och löste problemet.

Larmet gjorde hur som helst jobbet det skulle göra. Det har alltså inte betett sig konstigt utan anledning. Bara hängt sig som du sa.

Larmet gör att jag e liiiite tryggare om natten iaf.

Har haft mitt Spyball sedan början av 01. Ingen självrisk på stöld enl T-H eller Tennant/Susab. Aldrig haft problem med det. Aldrig bytt batteri i fjärren heller. Kolla med ditt FB vilka larm de godkänner, det brukar vara en god indikation på kvaliten på larmets funktionalitet.

Defa

Har nu haft mitt Defa monterat i 3 månader utan något som helst krångel! varför jag valde Defa framför ett Spyball var den unika transpondern som gör att hojen alltid är larmad när man inte har tändningen på. Nackdelen är att det har en fördröjningstid innan det tjuter på ca 15-20 Sec.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT