Laptopen kopplar från nätverket när jag laddar ner torrents, varför?

Den var ju lite för snygg för att gömma iaf :tummenupp

2542968744.jpg

L har ett opensource interface redo för att byta firmware till alternativa varianter. En del säger att L står för Linux men vet inte om det är sant då den utan L har säkerligen ett unixliknande system.
L versionen har usb port också.

Antar att Brinken syftar på L modellen?!

3500 med version 2 kan också dock köra med TomatoUSB (http://tomatousb.org/doc:build-types) om man vill.

Källa:
Googlat och kollat på netgear.se

WNR3500 är den nya billighets-routern med prestanda som en dyr-router och som kan bestyckas med TomatoUSB så att den blir 100 skottsäker mot tunga torrents. Över 4k samtidiga anslutningar är inget problem. En vanlig snik-router börjar bråka redan vid under 100.

PET! Du får gärna klämma ur dig vilken det var du syftade på. L, v1 eller v2? Eller alla 3?

wnr3500 saknar usb-anslutning.
wnr3500l har usb-anslutning.

Både v1 och v2 supportas av tomatousb. v1 har åtta interna antenner medans v2 bara har tre.

Dvs, köp ett wnr3500*whatever och installera tomatousb.

V1 finns inte med tomatos usb's kompabilitetslista men jag tror dig.

USB är alltid trevligt tycker jag om det inte kostar allt för mkt.

wnr3500 saknar usb-anslutning.
wnr3500l har usb-anslutning.

Både v1 och v2 supportas av tomatousb. v1 har åtta interna antenner medans v2 bara har tre.

Dvs, köp ett wnr3500*whatever och installera tomatousb.

Har kopplat in en USB disk i min router, funkar bra som lite enklare NAS, spelar upp musik o film från disken på ps3an me utan probs :)

V1 finns inte med tomatos usb's kompabilitetslista men jag tror dig.

Jag kör min WNR3500Lv1 med tomatousb (OpenVPN-versionen). v2 av wnr3500 kan bara köra TomatoUSB-mini (utan vpn). Håller dock på att avveckla de där småburkarna mot en pfSense körandes på en relativt strömsnål AMD 250e x2 under ESXi 5.0 med 2 st Intel Pro NIC's. Med 5 ip-adresser går det att lastbalansera stadsnätets 100/10 Mbit till rätt hyffad hastighet (testet i bilden är med 4 ip-adresser).

Bifogat

• 416x45-Mbit-bbk.jpg
    416x45-Mbit-bbk.jpg
    9.9 KB · Visningar: 37
Låter helt klart intressant. Kör själv med en mindre strömsnål lösning ;)

Väldigt OT. Finns det möjlighet till trafficshaping eller vart fall någon slags prioriteringsstyrning till macadresser på någon router eller 3djeparts routermjukvara?

Kan visserligen sätta min Ubuntu server med dubbla nätverkskort längst fram igen. Men har ideer på att komma runt det.

Jag kör min WNR3500Lv1 med tomatousb (OpenVPN-versionen). v2 av wnr3500 kan bara köra TomatoUSB-mini (utan vpn). Håller dock på att avveckla de där småburkarna mot en pfSense körandes på en relativt strömsnål AMD 250e x2 under ESXi 5.0 med 2 st Intel Pro NIC's. Med 5 ip-adresser går det att lastbalansera stadsnätets 100/10 Mbit till rätt hyffad hastighet (testet i bilden är med 4 ip-adresser).

Last edited:
Nu har jag fått min P2812HNU-F1.
Inga problem än så länge.
Så kommer nog köra på endast den tills det eventuellt uppkommer några fel/problem.

Men tackar så mycket för alla tips :)

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...