laptop vs. ipad?

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Morsan behöver en ny dator.
Har funderat på en vanlig 15-tums bärbar åt henne men så har hon fått syn på ipad...

Men klarar man sig med bara en ipad utan "måste" man ha en vanlig dator också?

I dagsläget använder hon datorn till att surfa litegrann, köper en och annan flygbiljett, tar en del kort som hon sparar på hårdisken, lite email och ett och annat brev/dokument som hon skriver ut i pappersformat. Hon behöver alltså ingen värsting utan bara något som fungerar enkelt och bekvämt.

Vad ska man tänka på? Finns det något som en ipad inte klarar av jämfört med en vanlig bärbar dator?

Tacksam för lite input till en som är totalt okunnig i i-världen.

Last edited:
Om hon inte ska skriva längre dokument/texter så borde väl ipad:en funka bra.

Ska hon spara massa bilder och grejjer så bör hon nog ha möjlighet att lämpa över det på en extern disk med tiden.
Inte heller bra om hon har hela sitt liv (bilder osv) i paddan om hon sumpar den. Det ingår iofs 5GB på iCloud, men ändå.

Går iofs att lösa med att köpa till mer. Eller Dropbox. Men som sagt, en extern backupdsk kanske skulle vara en bra grej. I övrigt tror jag paddan fyller hennes behov

hur ska hon kunna spara bilder från en kamera på ipaden som inte ens har en usb port? kan man ansluta en skrivare till en ipad? antar att svaren är med adapter iusb och bluetooth men ändå

Jag hade en ipad i två månader men sålde den för att de va för krångligt att få saker som e pisslätta på en pc att fungera. en sån sak som att ladda upp en bild på ett forum kräver ett par minuters googlande för att hitta vilken app jävel man ska ha vilken självklart kostar 19 kr vilket bara är irriterande

nej krångligt jävla design piss är det. jävligt ironiskt att jag aldrig använt google så mycket som när jag försökte lära mig deras konkurrent..

Kan bara instämma i att iOS suger. Det kan vara hur snyggt och användarvänligt som helst, men det är ju totallåst.
En sån sak som att skicka filer up/ned och att dela filer mellan program i paddan är stört omöjligt.

iTunes säger vissa, men det är en lösning som bara fungerar sådär.

Det optimala vore en Android-iPad.

hur ska hon kunna spara bilder från en kamera på ipaden som inte ens har en usb port? kan man ansluta en skrivare till en ipad? antar att svaren är med adapter iusb och bluetooth men ändå

Jag hade en ipad i två månader men sålde den för att de va för krångligt att få saker som e pisslätta på en pc att fungera. en sån sak som att ladda upp en bild på ett forum kräver ett par minuters googlande för att hitta vilken app jävel man ska ha vilken självklart kostar 19 kr vilket bara är irriterande

nej krångligt jävla design piss är det. jävligt ironiskt att jag aldrig använt google så mycket som när jag försökte lära mig deras konkurrent..

Ska hon spara massa bilder och grejjer så bör hon nog ha möjlighet att lämpa över det på en extern disk med tiden.
Inte heller bra om hon har hela sitt liv (bilder osv) i paddan om hon sumpar den. Det ingår iofs 5GB på iCloud, men ändå.

Går iofs att lösa med att köpa till mer. Eller Dropbox. Men som sagt, en extern backupdsk kanske skulle vara en bra grej. I övrigt tror jag paddan fyller hennes behov

Går det att koppla in en separat hårdisk?
hur är det med externt tagentbord och mus, skrivare, skärm osv? Det jag förstått hittills är att apple vill sälja någon apparat för en tusenlapp för att kunna visa bilderna på tv.

Kan bara instämma i att iOS suger. Det kan vara hur snyggt och användarvänligt som helst, men det är ju totallåst.
En sån sak som att skicka filer up/ned och att dela filer mellan program i paddan är stört omöjligt.

iTunes säger vissa, men det är en lösning som bara fungerar sådär.

Det optimala vore en Android-iPad.

Android-platta låter helt ok men är det samma problem med filer till/från, ansluta externa grejer till den? Åtminstånde hennes bilder från sin vanliga kamera måste sparas/säkerhetsparas på något sätt.

Tack för input!

Ajdå, trodde det skulle vara enkelt att använda. Tack för inlägget.

Bump:ar tråden....:hoppa

Kan man klara sig med en ipad/android-surfplatta (+någon form av extern hårddisk för att spara bilder/filer på) istället för en vanlig laptop hemma eller är det ett "måste" att man har en vanlig dator också?

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...