Laptop tappar trådlös uppkoppling

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har en Packard Bell laptop och en Dlink DI 624 router, jag tappar uppkopplingen rätt ofta. Ibland kommer den tillbaka av sig själv, ibland måste jag trycka av WIFI knappen på laptopen och sätta på den igen, funkar inte det måste jag starta om den. Grejen är att ja tror routern spökar också eftersom den andra datorn också ttappar uppkopplingen men inte lika ofta men den har jag kabel till.

Finns det några nya drivrutiner till laptopen man ska leta efter? Routern har nyaste firmwaren. Jag vet inte hur jag ska felsöka.

Jag hade samma problem med min laptop IBM, det som löste sig var att jag uppgraderade drivrutinerna till laptopen. Hände mig en annan gång att dom nya drivrutinerna va sämre än dom gamla då det trådlösa gick ner hela tiden så jag körde med dom gamla istället. Drivrutinerna finns att tanka ner på tillverkarens hemsida i ditt fall Packard Bell. Lycka till!

Prova och kör Network Stumbler med din trådlösa dator och undersök din omgivning så att du inte har störande kanaler. Välj någon kanal i din Router/AP som inte verkar vara upptagen i din omgivning.

Lite beroende på om du pillat på power settings i maskinen eller inte, så
finns det en kul powersave funktion på nätverkskorten
Högerklicka på den här datorn, välj Hantera
Öppna upp Enhethanteraren
Leta upp ditt trådlösa nätverkskort och välj Egenskaper
Kolla om du har en flik som heter Power Management..
Kommer inte ihåg vad den kan heta på svenska..
I den fliken så finns det två bockrutor...
Ta bort ev. bockar...

Den powersave funktionen tillåter nämligen XP att stänga av
nätverkskortet för att spara ström... Och då försvinner den t.o.m. från
enhetshanteraren...

Annars så låter uppgradering av drivisar som en enkel och bra början...

Gissningsvis är det D-Linken som strular, ställ ner det trådlösa att endast köra .11b och prova så ett tag (borde finnas inne på avancerade inställningar i routern). Fungerar det då är det routern/accesspunkten som inte orkar med hårdvarumässigt (finns massor av sådana routrar med för små processorer). Har du några krypteringar påslagna? Ta bort dem och testa med 11b-g igen, funkar det då och du verkligen måste ha kryptering (bor i lägenhet m.m.) så gör så här:
Stäng av det trådlösa i routern och köp en Linksys wap54g så ska du se att det funkar.

Hade samma problem, gjorde en totalreset på routern och konfigurerade om den, sen dess har allt fungerat :tummenupp

Jag hade samma problem med min laptop IBM, det som löste sig var att jag uppgraderade drivrutinerna till laptopen. Hände mig en annan gång att dom nya drivrutinerna va sämre än dom gamla då det trådlösa gick ner hela tiden så jag körde med dom gamla istället. Drivrutinerna finns att tanka ner på tillverkarens hemsida i ditt fall Packard Bell. Lycka till!

Fixat :tummenupp

Prova och kör Network Stumbler med din trådlösa dator och undersök din omgivning så att du inte har störande kanaler. Välj någon kanal i din Router/AP som inte verkar vara upptagen i din omgivning.

Installerat men vad gör jag sen? No AP´s active blinkar :confused:

Lite beroende på om du pillat på power settings i maskinen eller inte, så
finns det en kul powersave funktion på nätverkskorten.

Nätverket har haft full fräs hela tiden :tummenupp

Gissningsvis är det D-Linken som strular, ställ ner det trådlösa att endast köra .11b och prova så ett tag (borde finnas inne på avancerade inställningar i routern). Fungerar det då är det routern/accesspunkten som inte orkar med hårdvarumässigt (finns massor av sådana routrar med för små processorer).

Fixat :tummenupp

Nu ska jag testköra men en sålänge är det uppe och snurrar utan problem.

Tack för hjälpen allihop!

Last edited:
Jag hade DI-624 och den startade om sig självt med jämna mellanrum, testa med ny firmware till routern. kan ev vara den som spökar.

Vad jag har hört så är trådlöst nätverk och Vista en kombination som bäddar för problem. Jag vet flera som haft problem med att det trådlösa nätverket tappar kontakten. Så har du Vista så kan det vara en bra idé att kolla efter uppdaterade drivisar och söka lite efter lösningar på problem med Vista och trådlösa nätverk.

Jag hade en DI 624 själv tills den packade ihop för ett tag sedan. Den funkade bra med det trådlösa nätverket med min gamla XP-burk efter uppgradering av firmware i routern.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back