Laptop i bilen?

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Hört att det är möjligt..hur?
Verkar logiskt med någon Spännings omvandlare från 12v till XXv på något sätt..Var hitta?

OT I know..

EDIT: Ops..skulle vart i datorcentralen..

Elfa borde ha.

Självklart ska man ha en laptop i bilen, det kommer iaf avra det första jag installerar i min bil.

Kopplad till stereon samt USB-GPS för navigering! :Bugar

Kolla även på typ claes ohlsson efter en adapter som ger dig 230v från 12v.
En jobbarkompis köpte en sådan då han skulle åka långt med ungarna i bilen och det funkade klockrent tydligen.
Då kan du ju även nyttja den till tex mobilladdare osv utan att behöva speciella adaptrar avsedda för 12v till just det du vill ansluta.
Han körde ToR växjö till övre norrland och tillbaka, laptopen snurrade visst med film i till kidsen hela resan.
Har för mig att han köpte den på claes ohlsson, men är som sagt inte hundra.
Se bara till att den klarar den effekt din laptopladdare tar.
//Tobbe

Last edited:
Har du ett 220V AC batteri till datorn? :va

I annat fall är det väl lite onödigt att först göra 12V DC till 220 V AC och sen tillbaka till 19V DC som brukar vara laddningsspänningen till laptops...

Har för mig att det finns speciells DC-trafos för laptops med cig.tändaruttag i ena änden. Claes Ohlsson borde ha sådana.

blacktriple skrev:
Har för mig att det finns speciells DC-trafos för laptops med cig.tändaruttag i ena änden. Claes Ohlsson borde ha sådana.

jag har en sån. ciggpropp i ena änden, en liten låda på mitten och 20v in i laptopen. köpt från dell.

elvin2008 skrev:
jag har en sån. ciggpropp i ena änden, en liten låda på mitten och 20v in i laptopen. köpt från dell.

Som kostar hur mycket? Till min dell kostar en sådan 761:- !

Den billigaste 12V => 230V omvandlaren som jag sett senaste tiden finns på Biltema. 298:- tror jag den kostar och tar 150 W kontinuerlig effekt. Den är ju användbar till allt möjligt :)

Tyvärr så är deras hemsida oanvändbar om man inte vet vilken kategori den ligger i så jag kan inte ge dig någon länk :(

TomTroll skrev:
Den billigaste 12V => 230V omvandlaren som jag sett senaste tiden finns på Biltema. 298:- tror jag den kostar och tar 150 W kontinuerlig effekt. Den är ju användbar till allt möjligt :)

Tyvärr så är deras hemsida oanvändbar om man inte vet vilken kategori den ligger i så jag kan inte ge dig någon länk :(

Finns pirat. När du ändå handlar det så fixa en USB laddare till mobilen eftersom cigg-uttaget kommer vara upptaget =P Behövs när man kopplar upp sig å läser SH på vägen =P

Kan någon ta fram en länk, eller prisuppgift..skulle behöva chacka en innan helgen (om inte annat beställa på postorder)
Även jag har letat på biltemas sida..men den är rentutav skit, då man inte hittar ett jota..

Jag har sett en sån där laddare till 12V uttag i bilen som ska passa de flesta laptops men minns inte vart. Någon som vet? Vill inte köpa en bauta 220 likriktare!

/ Hannes

Jag köpte en 12V --> 16-24V på Clas Ohlson för 329:- för att prova bilnavigering med min gamla IBM TP390 (med tvärdött batteri)

Jag testade att köra med min eTrex Legend tillsammans med Route66 och det funkar riktigt bra förutom att kartan inte vänds efter körriktningen och att det hade varit kul med talade körinstruktioner.
Men det finns kanske bättre kartprogram för ändamålet.

RWD skrev:
Jag köpte en 12V --> 16-24V på Clas Ohlson för 329:- för att prova bilnavigering med min gamla IBM TP390 (med tvärdött batteri)

Jag testade att köra med min eTrex Legend tillsammans med Route66 och det funkar riktigt bra förutom att kartan inte vänds efter körriktningen och att det hade varit kul med talade körinstruktioner.
Men det finns kanske bättre kartprogram för ändamålet.

Är också intresserad av nån känner till ett rent NAVIGATIONSprogram för PC, det finns ju många ruttplanerare (typ route 66) men inte ett enda navigationsprogram vad jag känner till.

Till pocketPC/PDA finns det en hel del dock, det är väl så att programtillverkarna inte har tänkt sig att man ska ha med en hel "stor" dator i bilen antar jag.

Bj skrev:
Är också intresserad av nån känner till ett rent NAVIGATIONSprogram för PC, det finns ju många ruttplanerare (typ route 66) men inte ett enda navigationsprogram vad jag känner till.

Till pocketPC/PDA finns det en hel del dock, det är väl så att programtillverkarna inte har tänkt sig att man ska ha med en hel "stor" dator i bilen antar jag.

Finns några.. I taxin hade vi ett program som hette route planner tror jag. Magenti Marelli stod det i nåt hörn också...

juha01 skrev:
Finns några.. I taxin hade vi ett program som hette route planner tror jag. Magenti Marelli stod det i nåt hörn också...

öhh...borde inte namnet "route planner" med gaska stor säkerhet betyda att det är en ruttPLANERARE eftersom.....ja....det HETER så? :)
Eller var det ett fullstädigt navigationsprogram? Alltså att det sa typ "sväng nästa vänster" osv..

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show