Laptop för max ca 10-11 tkr

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hej,

Har lessnat på att min jobb-laptop är nerlusad med policies för skärmsläckare och "unwanted programs" och antivirus etc. Tänkte köpa en laptop som i princip alltid kommer att vara hemma. Jag är klart nöjd med min relativt nya IBM T60 men den är för dyr för att köpa till hemmabruk.

Jag har opererat foten och det skulle vara trevligt att kunna beställa snart och få den levererad till dörren. Har legat med foten i högläge i fyra timmar nu efter operation. Måste ligga hela dagen imorgon. Flera veckors sjukskrivning så jag måste ha nåt att leka med så jag inte dör av leda.

Skulle vara mycket uppskattat med tips. Surfar järnet på bl.a. prisjakt nu. Asus och Acer ser intressant ut. IBM/Lenovo är för dyrt/prestanda tycker jag det ser ut som. Fujitsu verkar vara sama sak. Sony kanske kan va nåt.

Krav/önskemål:
- Skärm 15" och uppåt, minst 1400x1050 upplösning
- Behöver inte vara widescreen
- Trevligt om den har inbyggd *bra* webkamera
- Jag gillar Lenovos/IBM:s enkla sätt att dra hem alla ev patchar och uppdateringar
- Windows Vista
- Ca storlek som IBM T60 (bxhxd = ca 330x35x270)
- Vikt spelar ingen större roll
- Gillar skarpt IBMs styrpinne när man ligger i soffan o.dyl. Verkar dock inte vara många som har en sån. Känner mig lätt retarded och långsam när jag använder styrplatta.

Tacksam för tips!

kan bara tipsa om att ASUS budgetmodeller EJ håller måttet :( har fått lämna in min två gånger det senaste året och jag tror att det snart är dags igen . SKITGREJER

Segt... Synd att de mer etablerade märkena är tusenlappar dyrare när man jämför prestanda. HP Pavillion ser helt ok ut men då drog det iväg.

kan bara tipsa om att ASUS budgetmodeller EJ håller måttet :( har fått lämna in min två gånger det senaste året och jag tror att det snart är dags igen . SKITGREJER

Krav/önskemål:
- Skärm 15" och uppåt, minst 1400x1050 upplösning
- Behöver inte vara widescreen

Om du vill ha den upplösning så är det widescreen som gäller.
Som det skrivits tidigare är det HP och IBM som gäller och ASUS är ingen höjdare.

Dell D620? Kommer en D630 nu början av Juni.

Dell ska kollas upp! Angående upplösning så är det ap-vanligt med bara 1280 x nånting.

På icke-wide som min IBM T60 är det 1400x1050 och på wide verkar det vara 1440x900 (de 17" jag sett).

Som det skrivits tidigare är det HP och IBM som gäller och ASUS är ingen höjdare.

Nu börjar det likna nåt, kollade upp en 640M som kanske är mer mobil/mindre än jag tänkt mig:

Undrar vad det här är för nåt? Ska man ha vanligt wireless eller "nästa generations"?
- Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-PCI-kort (för Core 2 Duo-processorer) [Inkluderas i priset]
-Intel® nästa generations Wireless-N Mini-kort (för Core 2 Duo-processorer) [lägg till 162,50 kr eller 6:-/månad-1]

Hmmm... funkar ful-versioner av MS Office? Har kört jobb-burk i flera år så har inte behövt bekymra mig om det. Tänkte i alla fall ha en genuine MS Vista.

Last edited:
Hmmm... funkar ful-versioner av MS Office? Har kört jobb-burk i flera år så har inte behövt bekymra mig om det. Tänkte i alla fall ha en genuine MS Vista.

Ja du kan köra fuloffice, fulvista har kommit nu också men det går väl inte att beställa utan OS.

Skippa genration n wireless det är inte en fastslagen standard än och det är ändå långti från säkert att kortet stödjer den standard som kommer. Sen räcker ett G kort långt då man sällan lider av max 54Mbit i en bärbar.

Låter bra. Hoppar nog n-kortet då. Har bara 8 MBit pga kassa teleledningar i huset ändå.

Var nära på en Dell men jag har hakat upp mig på inbyggd webkamera som de inte har. Blir så sällan man hookar upp den lösa trots att jag har en riktigt bra och ny Logitech. Tror man skulle använda video mer om det var inbyggt + en till sak mindre att packa med om man ska nånstans.

Ja du kan köra fuloffice, fulvista har kommit nu också men det går väl inte att beställa utan OS.

Skippa genration n wireless det är inte en fastslagen standard än och det är ändå långti från säkert att kortet stödjer den standard som kommer. Sen räcker ett G kort långt då man sällan lider av max 54Mbit i en bärbar.

Fan vad svårt det var att få ihop allt... Har höjt budgeten till 13-14' men får inte riktigt till det än. Känns som att skärm är jäkla viktigt.

Har kollat på många HP Pavillion 63xx och de ser bra ut men har 15,4" widescreen i bara 1280x800 upplösning. Är så van med min kanonfina T60 med 1400x1050 som verkligen är skarp i jämförelse. Annars är HP super med 2GB minne, hyfsat stor disk, inbyggd webcam och mic (som jag blir mer och mer sugen på) m.m.

Siemens är liknande i spec, pris och prestanda.

Kollade nyss Dell och tänkte att jag skiter i webcam men då hade t.ex Inspiron 640M (liten burk med 14.1" wide med 1440x900) inte ens inbyggd mic. Jag använder Skype och MSN rätt mycket och vill slippa koppla i mic varje gång jag ska snacka...

Jag funderar också på en bärbar och just nu lutar det åt en sån här: http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=644.

Vill man ha en större så finns 6625WD på 15,4". Kanske är lite riskabelt att köpa från ett nytt märke, men får den bra recensioner så slår jag nog till. Har hittills bara hittat en recension och där fick den bra betyg. Deras tidigare modeller har det varit lite olika åsikter om. Hög prestanda fast lite problem med värmen. Fast det påstår dom sig ha löst med dom här nya modellerna.

Har kollat runt lite och jag hittar ingen annan med lika bra prestanda för pengarna. T ex så får man ett Geforce Go 8600 GT. Tror inte det är så många andra som kör med GT, iaf inte i 14":are. Gillar även att man kan konfigurera ganska fritt själv vad man vill ha för grejer i datorn samt att man kan köpa utan OS om man så önskar.

Ett minus dock är att det inte kommer finnas HDMI-utgångar på dom förrän i augusti. Hade visst nånting med licenser att göra. Spelar iofs ingen roll för mig då jag ändå inte ska köpa förrän till hösten.

Har gett upp det där med att fråga andra vilken dator man ska köpa. Alla säger olika och vilket av alla märkena man än nämner som kommer det alltid nån och säger att man absolut INTE ska köpa en sån, för det är värsta skitdatorn. Det är en djungel där ute. Lycka till.

Haha, det stämmer nog.

Jag har bestämt mig för Dell nu pga att jag har väldigt bra erfarenheter av dem tidigare. Tar en 1-års hämtservicepryl som ingår. Betalar inte extra för mer. Zepto såg bra ut men jag vill veta att det inte är några problem om det strular med burken längre fram.

Jag hade köpt en HP Pavillion rakt av om de haft högre upplösta 15,4 eller 14,1 skärmar. 1280 duger inte. Däremot är jag *extremt* skeptisk till att köpa från Siba, OnOff eller ElGiganten så Dell direkt känns mycket bättre.

Dells online-support sa att det är nya Inspiron-modeller på gång nu i sommar och på Dells forum tror de på juni. Jag ska därför vänta in dem. De har precis nu släppt tre nya Latitude som är mer businessanpassade så hemma-apparater kommer nog snart.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti