Laptimer?

Marcus75

Buddah
Gick med
15 May 2005
Hoj
ZX9R
Jag har kommit över en laptimer, dock bara själva timern (mottagaren) av märke gp crono eller något likande.

Är detta en ok laptimer? är det många som brukar ha en passande sändare ute vid bankanten som man kan köra mot. Jag kör inte bana så ofta, men ibland på öppna körningar och det vore roligt att se någon tid ibland.

Det är en mycket bra laptimer. De enda problem vi* har hört talas om med dem är att krämen i 9V-batterierna ibland räcker väldigt kort tid - vilket gör att de inte ger tider varje varv. Något man enklast löser med något av de minsta batterierna här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=95120 Sladden som följer med passar rakt av på kontakterna till de batterierna. Det finns också ett internt batteripack till sändaren, om man föredrar det.

De är inte lika vanliga som t ex AIM, och heller inte kompatibla med dem, men det finns många ute. I skåne skall det inte vara något problem. På Sviestad kommer det snart upp en fast installerad GPcronosändare, på Falkenberg är det några "stammisar" som har dem, i mellansverige finns en hel del mätare, osv. I normalfallet skall det alltså inte vara något problem med sändare. Men som alltid finns inga garantier. Folk är lata till sin natur och förutsätter att någon annan har med sig. Jag har själv blivit utan tider med en AIM för att jag förutsatte det. Jag var inte ensam utan tider den dagen.

* Vi = NGC Racing AB, som har generalagenturen för dem i Norden.

Vi är ett par stycken som ska handla timers och ja har också lite funderingar. Vad händer om flera stycken har satt ut likadana sändare?

Har kollat på gpcrono och undrar vad för och nackdelarna är med internt kontra externt batteri är.

Är väldigt intresserad av vad folk har för laptimers och vad dom tycker om dom. Hittade en GPS laptimer från http://www.starlane.com/ som verkade rolig. Nån som provat?

Vi är ett par stycken som ska handla timers och ja har också lite funderingar. Vad händer om flera stycken har satt ut likadana sändare?

Har kollat på gpcrono och undrar vad för och nackdelarna är med internt kontra externt batteri är.

Är väldigt intresserad av vad folk har för laptimers och vad dom tycker om dom. Hittade en GPS laptimer från http://www.starlane.com/ som verkade rolig. Nån som provat?
Man skall alltid kolla innan man ställer ut sin sändare så att det inte redan står en ute. Om det står flera likadana så kommer laptimern att tro att det är ett nytt varv varje gång den passerar en sändare. Standardförfarande är att man ställer den på eller i anslutning till depåmuren. Och att man kollar noga först. GPcronosändarna är som sagt inte kompatibla med AIM (vanligast) så det krävs att det står en GPcrono-sändare ute för att man skall få tider. De stör inte AIM-mottagarna och vice versa.

Fördelen med ett internt batteri (sitter inne i mottagaren) är att det bara är att smäcka på den på hojen och köra. Nackdelen är att man får byta batterierna när de är slut. Det är såna där små runda knappbatterier och det följer med ett par extra. Det räcker en hel säsong för de flesta. Den största nackdelen som jag märkt är att de batterier man köper i butik ofta har betydligt kortare livslängd än de som följer med. Det gäller inte bara för laptimers utan all elektronisk utrustning. Sen skall man tänka på att batterierna alltid tar slut strax före man sätter personbästa...

Fördelen med externt batteri (kopplas alltså in på hojens elsystem) är att man slipper batteritjafset. Nackdelen är att det tar nån timme att montera på hojen.

Extern el är alltså bättre men bökigare att montera.

Edit: ska tillägga att det endast är 12V-versionerna (externt batteri) som har shiftlight (de modeller som har det alltså, dvs alla som även har varvräknare inbygd), vilket ju är en fördel att ha :)

Last edited:
Lånar tråden för en liknande fråga.
Jag har fått tag på en G.P.T RTI 1001, sprillans ny med sändare.
Tror det är en äldre modell men jag fick den billigt.
Nån som har erfarenhet av den? Funkar den med andra sändare eller
måste jag trassla med egen sändare? Det ser ut att vara en lite udda
modell. Den registrerar bara 60 varv men det bör räcka för en bandag.
Halva dagen regnar bort i alla fall!!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck