LapTimer vs. Transponder

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Är det någon (såklart det är!) som har kört med både LapTimer och transponder som har koll på hur mycket det diffar mellan varvtiderna?

Transpondertid borde väl vara "facit", dvs mest rätt?

:)

Strandelin skrev:
Är det någon (såklart det är!) som har kört med både LapTimer och transponder som har koll på hur mycket det diffar mellan varvtiderna?

Transpondertiden ger ett mer exakt värde men en laptimer kanske diffar någon tiondel max.

Jag har sett diffar på hundradelar som mest, och detta en gång.

/Joakim

Mjoo det skiljer inte mycket
56.10(laptimer) vs 56.097(transponder)
55.97(laptimer) vs 55.952(transponder)

Det är nog dom 2 varvtiderna jag kommer ihåg från Linköping.

min laptimer är död. har bytt batteri nu flera gånger, men dör ändå skitfort. bah

Swedie skrev:
min laptimer är död. har bytt batteri nu flera gånger, men dör ändå skitfort. bah
Har samma problem med min, jag gissar att det är vibrationer, så jag har hängt upp hela skiten i gummi. Får se om den vill med sig ikväll.

Om det diffar så beror det på att någon satt ut en lap-timersändare som inte sitter vid mållinjen. Transponderslingan ligger vid mållinjen.

Transpondertiderna har nogranhet på 1/1000s.

Laptimern kan missa om man kör om någon annan på den sidan som sändaren sitter på. Och den kan ta upp en annan signal om någon sätter ut en sändare till mitt i ett pass.

Med egen transponder så kan man gå in på mylaps.com och se alla sina tider. Har dock fungerat urusellt i år i sverige! Bästa arrangör hittils är LMS! FMK har inte laggt ut några tider alls och ARC bara från racet! Från dom danska och Hollänska jag kört i år har man fått alla tider även från fredagsträningar och warm-up. Var så man trodde det skulle fungera när man la en massa pengar på en egen transponder.. Bra att kunna gå igenom antal varv mm som man kört på en helg osv och ha alla tider samlade någonstans.

54.36(laptimer) vs 54.34 (transponder)

Det kan skilja en hel del, speciellt om det står många sändare av samma sort

tex på falken berg hade nån satt upp en i kurvan till start/mål så beroende på vilken vinkel man hade i utgång så blev det antingen den i kurvan eller nån av de två andra som stod i början på depåräcket och i slutet på depåräcket.

Fördel med att många kör med AIM och det är i stort sett alltid nån som har sändare uppe, nackdel.. det kan bli "fel" ;)

Funderar skarpt på att fastmontera en AIM sändare på Sviesta..

//håkan

Strandelin skrev:

Ställer du laptimer sändaren på mållinjen blir det lika tider, kan skilja på tusendelarna dock.

Har kollat mot tidtagningen ett flertal gånger och min AIM visar rätt i alla fall. Sitter sändaren någon annanstans så får du differens beroende på var över varvet du kör fort gentemot varvet innan...

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back