Laptimer - Mobil

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Är det någon som känner till en bra lap-timer för Android telefoner så lägg ut svaret här.

Jag vill inte verka negativ, men en beg, enkel laptimer är ganska billig, betydligt mycket billigare än en Androidmobil, och tål mycket bättre att kastas i backen... Dessutom är dom exaktare :)

Billigare än ett gratisprogram till en telefon man redan har? :)

RaceChrono är riktigt bra! Gratis, massor av banor med möjligthet att lägga in egna, massor av inställningar och information om ens körningar.

Fem av fem :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Kör du med GPS förstärkning till RaceChrono ?

Kör du med GPS förstärkning till RaceChrono ?
Nä, har inte skaffat det. Men det får nog bli tills denna sommaren.

Men det funkar helt klart fast jag har mobilen i fickan. Ibland bättre, ibland sämre, men det har alltid haft kontakt. Min mobil har bara 1 hz uppdatering.

Vet inte hur exakta tiderna är, men dom bör inte diffa mer än en sekund iaf, tycker jag. Har visat sig stämma rätt bra mot gökur/ir-timer.

Vilka telefoner kör ni med? Tycker min HTC Desire är lite seg på GPSen..

iphone 3gs men vet inte hur snabb den är.

Vet inte hur mycket bana ni kör, men 1 sek är ganska mycket och inte en tolerans jag skulle acceptera. Köp en laptimer.

Fördelen med GPS som laptimer är att du får tider för hur många sektioner på banan som du vill. Det är möjligt att se tider för varje kurva plus att den räknar ut tid för ett idealvarv med de bästa deltiderna.

X hz betyder inte att tiden blir +/- X noggrann. Eftersom det finns mer data precis före och efter räknar bra program ut en vad man "borde" ha för tid mellan två GPS mätningar när du passerar t.ex. start/mål. Eftersom farten är ganska linjär på en start/mål-raka så blir noggrannheten hög där trots fart på 250 eller mer.

Ex. Med en 5hz GPS och fart på 250 så blir det en mätpunkt var 14 meter. Varje sån punkt har ofta en noggrannhet på mindre än 2m. Om accelerationen är ganska jämn på de 14 metrarna så går det ända att räkna ut positionen med en noggrannhet på någon meter. Dvs 1-2 hundradelar fel.

Fördelen med GPS som laptimer är att du får tider för hur många sektioner på banan som du vill. Det är möjligt att se tider för varje kurva plus att den räknar ut tid för ett idealvarv med de bästa deltiderna.

X hz betyder inte att tiden blir +/- X noggrann. Eftersom det finns mer data precis före och efter räknar bra program ut en vad man "borde" ha för tid mellan två GPS mätningar när du passerar t.ex. start/mål. Eftersom farten är ganska linjär på en start/mål-raka så blir noggrannheten hög där trots fart på 250 eller mer.

Ex. Med en 5hz GPS och fart på 250 så blir det en mätpunkt var 14 meter. Varje sån punkt har ofta en noggrannhet på mindre än 2m. Om accelerationen är ganska jämn på de 14 metrarna så går det ända att räkna ut positionen med en noggrannhet på någon meter. Dvs 1-2 hundradelar fel.
Fast även om GPS-laptimern kan interpolera start/mål så har man fortfarande stora störningar, nu får man antagligen bra DOP-värde när man är mitt på en stor plan, som RR-banor oftast alltid är, men atmosfäriska störningar, störningar i satteliternas banor mm gör ändå att man har en felmarginal på +/-30-40m! Dvs håller du 108kmh så åker du i 30m/s och kan alltså vara här, 1s längre fram eller 1s längre bak. Om man nu inte använder DGPS, men det gör inga mobiler! ;)

Fast även om GPS-laptimern kan interpolera start/mål så har man fortfarande stora störningar, nu får man antagligen bra DOP-värde när man är mitt på en stor plan, som RR-banor oftast alltid är, men atmosfäriska störningar, störningar i satteliternas banor mm gör ändå att man har en felmarginal på +/-30-40m! Dvs håller du 108kmh så åker du i 30m/s och kan alltså vara här, 1s längre fram eller 1s längre bak. Om man nu inte använder DGPS, men det gör inga mobiler! ;)

Visst är osäkerheten för fel högre med GPS. För de som inte kan riskera att något varv blir felmätt så är väl en vanlig laptimer bra och GPS mer ett komplement. Solfläckar och annat händer ibland :)

Skaffar man en 5-10hz GPS-puck som alla har Sirf III chip med DGPS och konstant låsning på 10-15 satelliter så blir det i praktiken väldigt få fel. Inbyggda GPS är sämre på många sätt förutom uppdateringsfrekvensen.

Visst är osäkerheten för fel högre med GPS. För de som inte kan riskera att något varv blir felmätt så är väl en vanlig laptimer bra och GPS mer ett komplement. Solfläckar och annat händer ibland :)

Skaffar man en 5-10hz GPS-puck som alla har Sirf III chip med DGPS och konstant låsning på 10-15 satelliter så blir det i praktiken väldigt få fel. Inbyggda GPS är sämre på många sätt förutom uppdateringsfrekvensen.
Med tanke på att felet alltid är +/-Xm så är det ju inte säkert att ett enda varv blir korrekt!

Bara för att GPS-mottagaren har stöd för DGPS så är det fortfarande väldigt få GPS-enheter som har stöd för det, och väldigt få av dom som har stöd för det i sin mottagare som köper tjänsten, eftersom ett EPOS-abonnemang kostar 4800 + moms för 6 månader. Det får man ganska många riktiga laptimers för...

Med tanke på att felet alltid är +/-Xm så är det ju inte säkert att ett enda varv blir korrekt!

Bara för att GPS-mottagaren har stöd för DGPS så är det fortfarande väldigt få GPS-enheter som har stöd för det, och väldigt få av dom som har stöd för det i sin mottagare som köper tjänsten, eftersom ett EPOS-abonnemang kostar 4800 + moms för 6 månader. Det får man ganska många riktiga laptimers för...

Det jag menade med DGPS (differential GPS) är EGNOS/WAAS systemet. Inte EPOS som faktisk är en äldre variant med VHF radio. Alla nya mottagare har stöd för EGNOS och noggrannheten kommer ner till 1m. Behövs inget abonnemang.

Det finns förresten gps-puck som sparar data på egen hand och sen kopplar man till dator efteråt. Lätt att montera. Den här kostar 1625 på conrad. http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Products/BT-Q1000EX-F.htm

Samma effekt blir det om man filmar med en Contour GPS (4hz). Inte heller gratis men då kan man se hur man körde plus få tiden i varje sektion.

Kompletterar man med en vanlig laptimer för att se varvtider under körning så får man det bästa av båda världar till en hyfsat billig penning.

Det var ju i någon liknande tråd för ett tag sedan någon som hade kört med gps-timer och ir-timer samtidigt. Vad jag minns var skillnaden i tid försumbar. Ska se om jag hittar tråden.

Trackmaster från Trackaroo är väl den bästa till android vad jag vet..
Bara klicka ut start, mål och kanske några splits.

Jag kör med en billig begagnad SE X10 och 5hz gps-puck, det funkar galant å så får man ghey-mätare på köpet:näsblod

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!