Laptimer, hur funkar det med IR sändare och mottagare?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tjaba!

Jag är ute efter en bra billig laptimer och har hittat denna på ebukten:
http://www.ebay.com/itm/Mini-Lap-Ti...Parts_Accessories&hash=item5adbee7765&vxp=mtr

Inte den bästa kanske men rätt pris och ett känt märke.

Dock ingår ju inte själva sändaren som man placerar vid banan.

Måste jag ha den då jag hört att det alltid sitter sändare vid rakorna på bandagarna (till 99% iaf). Hur vet jag vilken sändare den ska gå på? Ställer man in en viss Hz eller hur vet laptimern vilken sändare den ska leta efter?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
99% är nog lite förskönat!
Barnorna har inga egna sändare som står ute, det är förare som ställer ut sina egna och oftast glömmer kvar, nackdelen med att inte använda GPS baserad.

Dessa laptimers använder infraröd signal för signalering mellan sändare och laptimer på cykeln.
Jag vet inte vilka som passar ihop med vilka för själv var det länge sen jag använde den här typen av laptimers, någon annan kanske vet bättre?
Dock vet jag att alla fungerar inte med varandra, det skiljer i signaleringen.

Problemet med vilken sändare den ska leta efter finns alltid tyvärr med dessa. Man ställer in laptimern på en tid som minst måste gå innan den stoppar och startar ny tid. Står det flera sändare efter start och mål så kommer den stoppa på den första som den träffar signal med, nästa varv kanske en annan mc ligger i vägen för samma sändare och då stoppar och startar den på en annan lite längre fram på start och mål och då plötsligt får du en felaktig tid.
Detta brukar inte vara ett stort problem, oftast försöker man undvika ställa ut sändare om det redan står en, eller så ställer man sin egen på andra sidan banan för att vara säker men då får man oftast vänta snällt till dagen är slut innan man kan hämta tillbaka den, om man inte glömmer kvar den förstås :)

Fler och fler använder GPS baserade så jag tycker mig ha sett en minskning av sändare utefter depåmuren. Ett säkert kort är såklart en GPS baserad men då blir dom tyvärr lite dyrare.

//Nitrous
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
ja har en modell av XT racing och den funkar bra, min har funkat på andras sändare med finns inget du kan ställa in utan du får hoppas på det bästa. tycker dock det är konstigt att det inte ingår sändare..
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nitrous, tack för ditt svar. Förstår nu hur det fungerar.

Jag är oftast lite dumsnål mot mig själv men tycker att priset på dessa laptimers ofta är skyhöga, som ett set däck eller mer. Förstår de snabbare förare som kan använda alla funktioner bättre men jag som bara behöver veta senaste varven är nöjd med mindre.

Hade varit skönt med en GPS som du säger, men dessa finns väl inte för runt 2000:-?

Annars är det ju en "fördel" att få starttid från sändaren längst bort på rakan för att klippa tiden på den första sen i slutet av varvet! :hihi
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Nitrous, tack för ditt svar. Förstår nu hur det fungerar.

Jag är oftast lite dumsnål mot mig själv men tycker att priset på dessa laptimers ofta är skyhöga, som ett set däck eller mer. Förstår de snabbare förare som kan använda alla funktioner bättre men jag som bara behöver veta senaste varven är nöjd med mindre.

Hade varit skönt med en GPS som du säger, men dessa finns väl inte för runt 2000:-?

Annars är det ju en "fördel" att få starttid från sändaren längst bort på rakan för att klippa tiden på den första sen i slutet av varvet! :hihi

Hej,

Det är alltid lätt att vara dumsnål tyvärr. Därför måste jag köpa mitt tredje tält på lika många år osv...

Vad gäller detta så tycker jag att du ska unna dig att lägga några kronor extra. Du kanske kommer dit att du vill ha fler funktioner. Då är det dumt att behöva byta igen.

Ett lite enklare alternativ

http://www.motoaction.se/mc/laptimer/aim-my-chron-light-tg-lap-timer-system-self-powered-x04myc40tg

Ett mer avancerat alternativ där du kan köra över till datorn och kolla spårval osv.

http://www.laptimer.se/?category_id=67&item_id=CSTHGPS2

Jag är medveten om att de båda är en bit över det du har hittat men jag tror inte att du ångrar de extra spenderade slantarna.

Mvh,

Rickard
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022

Det där är en finess som jag faktiskt vill ha redan idag. Fatta vad coolt att kunna tanka över infon och se hur man kör på en karta på datorn. Har sett lite coola mjukvaror som visar hur man kör/hastighet/spårval och detta kan nog vara vettigt då man kan visa snabba proffs hur man kör och få kommentarer som typ -"Du gasar för lite i kurva 3 och har fel spår här och här och här... och här.... även här...".
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Det där är en finess som jag faktiskt vill ha redan idag. Fatta vad coolt att kunna tanka över infon och se hur man kör på en karta på datorn. Har sett lite coola mjukvaror som visar hur man kör/hastighet/spårval och detta kan nog vara vettigt då man kan visa snabba proffs hur man kör och få kommentarer som typ -"Du gasar för lite i kurva 3 och har fel spår här och här och här... och här.... även här...".

Jag tror absolut att man alltid har nytta av det. Jag har haft grym nytta av min. Jag har Starlane fast den som heter Athon. Vill du så kan du alltid ladda ner mjukvaran gratis om du vill leka med det. PM'a sen mig så kan jag maila ett par loggar från i somras så kan du kolla hur det ser ut.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Finns det inte relativt billiga lösningar för smartphones (som alla verkar ha idag)?
Det skulle ju kunna vara ett alternativ om du redan har telefonen och inte vill lägga så mycket pengar.
 

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Vejbystrand
Hoj
Kawasaki ZX10
Finns det inte relativt billiga lösningar för smartphones (som alla verkar ha idag)?
Det skulle ju kunna vara ett alternativ om du redan har telefonen och inte vill lägga så mycket pengar.

Det finns ju en som heter Harrys Laptimer till iPhonen vet jag. Har dock aldrig testat själv hur det funkar.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det där är en finess som jag faktiskt vill ha redan idag. Fatta vad coolt att kunna tanka över infon och se hur man kör på en karta på datorn. Har sett lite coola mjukvaror som visar hur man kör/hastighet/spårval och detta kan nog vara vettigt då man kan visa snabba proffs hur man kör och få kommentarer som typ -"Du gasar för lite i kurva 3 och har fel spår här och här och här... och här.... även här...".

Jag har en billig ny laptimer till salu. Körde med den själv stor del av förra säsongen utan problem.
displayen är inte vattentät så man får tänka på placeringen lite. 500 pix för sändare och mottagare. 600 med extra sändare. Sändaren är lätt att glömma vid banan...

Jajust... En likadan. Min egen tänker jag köra med i år. Beställde 2 displayen och 4 givare då det var så billigt och jag trodde polare ville ha.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är en finess som jag faktiskt vill ha redan idag. Fatta vad coolt att kunna tanka över infon och se hur man kör på en karta på datorn. Har sett lite coola mjukvaror som visar hur man kör/hastighet/spårval och detta kan nog vara vettigt då man kan visa snabba proffs hur man kör och få kommentarer som typ -"Du gasar för lite i kurva 3 och har fel spår här och här och här... och här.... även här...".

Har man ett par tusen över så hade jag satsat på att köpa en riktig datalogger och sen utöka den med fler sensorer i takt med att man lär sig och får mer pengar.

http://www.racepak.com/G2X.php är ett exempel på rimligt prisvärd logger som i grundutförande har GPS laptimer och allt annat starlane har men sen kan man plocka på den samma loggingfunktioner som proffsen har.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Vad kostar den?
Logger har jag ingen bara tänkt att det är komplicerat och kostar massa...
Har man ett par tusen över så hade jag satsat på att köpa en riktig datalogger och sen utöka den med fler sensorer i takt med att man lär sig och får mer pengar.

http://www.racepak.com/G2X.php är ett exempel på rimligt prisvärd logger som i grundutförande har GPS laptimer och allt annat starlane har men sen kan man plocka på den samma loggingfunktioner som proffsen har.
 

-Linkan

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -08
Det finns ju en som heter Harrys Laptimer till iPhonen vet jag. Har dock aldrig testat själv hur det funkar.

Jag testade Harrys laptimer på min iphone på Knutstorp i somras. Köpte ett hållare avsedd för att ha runt armen när man motionerar och spände fast den på kutsen. Fungerade alldeles utmärkt, och allt för det överkomliga priset av 350 kr (app+hållare). Om man som jag är en glad amatör och bara vill få koll på sina varvtider så är detta en ypperlig lösning, så länge man inte klotar vill säga... Felmarginalen är någon 10-dels sekund och färdiga konfigurationer finns att ladda ner för i stort sett samtliga banor i Sverige, och utomlands för den delen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad kostar den?
Logger har jag ingen bara tänkt att det är komplicerat och kostar massa...

Du hade kanske kunnat trycka på länken?:D:D 699USD för grundboxen med GPS och G-mätning. Sen plockar man på de sensorer man önskar ex fjädringsrörelse, lambda, RPM, TPS.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Du hade kanske kunnat trycka på länken?:D:D 699USD för grundboxen med GPS och G-mätning. Sen plockar man på de sensorer man önskar ex fjädringsrörelse, lambda, RPM, TPS.

Missade den (Pinsamt)
En sån blir det om jag köper en ny hoj någongång!
Tackar!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
99% är nog lite förskönat!
Barnorna har inga egna sändare som står ute, det är förare som ställer ut sina egna och oftast glömmer kvar, nackdelen med att inte använda GPS baserad.

Lms har 2 märken utplacerade, AIM + den som NGC racing sålde, står alltid på. Fast det beror kanske mer på deltagarna som är där ;)
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Finns det inte relativt billiga lösningar för smartphones (som alla verkar ha idag)?
Det skulle ju kunna vara ett alternativ om du redan har telefonen och inte vill lägga så mycket pengar.

http://www.racechrono.com/ har ett gratisprogram som är suveränt. Går att exportera all data till flera olika program om man vill. Köp en extern GPS-puck (5-10 Hz) så blir precisionen riktigt bra också.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Beställt ett aim solo gps laptimer. Förutom bara varvtider kan man koppla den till datorn och se bromspunkter, kurvhastighet mm.

Tröttnat på laptimer med sändare. Tar aldrig med en egen och alltid plockar folk in sina sändare mot slutet av dagen när man kör sina grymmetider;)
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Det där är en finess som jag faktiskt vill ha redan idag. Fatta vad coolt att kunna tanka över infon och se hur man kör på en karta på datorn. Har sett lite coola mjukvaror som visar hur man kör/hastighet/spårval och detta kan nog vara vettigt då man kan visa snabba proffs hur man kör och få kommentarer som typ -"Du gasar för lite i kurva 3 och har fel spår här och här och här... och här.... även här...".

Hur bra funkar det egentligen med att logga spårval med gps-baserad laptimer? Jag har för mig att noggranheten på satelitsignalen är typ 20 meter och med korrektionssignaler (EGNOS/WAAS) kan man i bästa fall komma ner på 2m noggrannhet.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top