Laptimer GPS vs IR ?

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Min XT racing laptimer har sagt upp sig, finns det någon som kan reparera en sådan?

Om jag nu måste köpa en ny under vintern vad ska man ha? IR eller GPS?

Vilka fabrikat rekomenderar ni?

ge mig lite bra input!:tummenupp

Jag föredrar IR. Där finns alltid någon som har en fyr ute och variationen mellan vad laptimern och det officiella systemet visar blir mindre än med GPS.

Kan man felsöka en sändare på något vis? Den funkade när jag körde Gelleråsen, lastade och körde till Knutstorp, sen dess har den inte funkat:va

Den startar och visar fult batteri osv, men känner inte av IR signalerna..

XT Racing

Jag har kört 2 säsonger med en Starlane Athons GPS och det skiljer max någon hundradel så jag kan inte hålla med om att de skulle ge felaktiga tider. Placerar man den bara bra på hojen och lägger in rätt koordinater för start/mål linjen fungerar de superbra.

Man slipper dessutom fundera på det här med om det finns någon sändare utställd eller inte och man slipper glömma sin egen sändare :)

Svensk återförsäljare = Jasracing Kristianstad

andreas@cctv-gruppen.se

Han kanske kan hjälpa. Annars testa här http://www.xtracing.com/forums/

Kan man felsöka en sändare på något vis? Den funkade när jag körde Gelleråsen, lastade och körde till Knutstorp, sen dess har den inte funkat:va

Den startar och visar fult batteri osv, men känner inte av IR signalerna..

XT Racing

Skruvat isär o kollat inuti?

Min hade gnagt av en sladd. En liten lödning och den fungerade fint igen.:tummenupp

Last edited:
Jag föredrar IR. Där finns alltid någon som har en fyr ute och variationen mellan vad laptimern och det officiella systemet visar blir mindre än med GPS.

MIn erfarenhet är precis tvärt om. Jag har kört med olika AIM laptimers med IR, och dom senare åren en Starlande Athon GPS-RW. Och mina Starlane har visat tider som varit identiska med transpondersystemet i bra mycket högre utsträckning än dom IR baserade laptimers jag kört med förut.

MIn erfarenhet är precis tvärt om. Jag har kört med olika AIM laptimers med IR, och dom senare åren en Starlande Athon GPS-RW. Och mina Starlane har visat tider som varit identiska med transpondersystemet i bra mycket högre utsträckning än dom IR baserade laptimers jag kört med förut.

Det beror nog på att Starlane och dyl lite dyrare GPS laptimers har 100Hz mottagare och lite häftigare elektronik så då minskar tidfelet.

I de billigare/äldre har man 1Hz och sen syntetisk uppsampling och då börjar det snabbt skilja tiondelar.

Vad kostar en Starlane?

Last edited:
Det beror nog på att Starlane och dyl lite dyrare GPS laptimers har 100Hz mottagare och lite häftigare elektronik så då minskar tidfelet.

I de billigare/äldre har man 1Hz och sen syntetisk uppsampling och då börjar det snabbt skilja tiondelar.

Vad kostar en Starlane?

Mena erfarenheter är precis som dina att jag får exaktare tider med min aim-tg än med starlane. Med aim var det sällan mer än någon 1-2/100 fel med min starlane så brukar felmarginalen va ca 5-15/100

Tydligen är starlane 10Hz

Min laptimer visar alltid för mycket, det är störande tycker jag. På våren är det värst, då kan den visa 1,5 sekunder för mycket!:gnissla

Det är ett evigt oskick ffa när man har kittat och handlat nya grejer under vintern och det går inte ett dugg snabbare...

Min erfarenhet är ATT OM MAN BEMÖDAR sig med att placera ir-sändaren över vanliga tidtagningslingan stämmer tiderna inom en hundradel.
För varje meter eller flera meter den står längre bort kan det diffa, det behöver inte diffa.
Om det diffar beror på var på varvet du kör snabbare/långsammare. Missar du växlingen lite precis före sändaren blir ju det varvet lidande.
Men jag har bara använt aim.

Jag har använt GPT RT-GPS från Grevens mcdelar, kostar 3500:-
Den är använd 2 hela tävlingssäsonger och har precis som i Perras fall missvisat en tusendel eller hundradel från det officiella tidtagningssystemet.

IR känns 90-tal, att ställa ut sändare som ska drivas med batterier, som du kanske missar ifall du blir passerad eller passerar någon just vid förbipassagen, och sen när du åker hem efter träning, tävling eller bandag så glömmer du sändaren vid depåmuren :tungan

Slipp allt krångel, skaffa en GPS baserad.

/Nitrous

5hz gps plugin för org instrumentering Triumph daytona 2006 1995:- på alienmoto..

Bra eller anus?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...