Lapptoppen har dött

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Min lapptop, Compaq, vägrade starta i morse.
Det händer ingenting när man sätter igång den. Hårddisken verkar inte snurra igång, lampan till den blinkar bara till.
Skärmen är helt svart.
När jag kopplar in en extern skärm får jag fram bilden nedan. Den består av tecknet [ à ], som fyller skärmen. Bilden är inte fast utan flimrar, som om den hade glapp.
Dator reagerar inte på knapptryckningar.
CD-driven regerar inte.

Vad göra ?
Vad är det för fel ?
Finns det något sätt att rädda det som finns på hårddisken ? Typ en adapter så att man kommer åt lapptopphårddisken med vanliga datan (Jag kan plocka ur hd ur lapptoppen men det är en annorlunda kontakt jämfört med den stationära)

Bifogat

• DSCF0dss001.JPG
    DSCF0dss001.JPG
    77 KB · Visningar: 129
Wiseguy skrev:
Min lapptop, Compaq, vägrade starta i morse.
Det händer ingenting när man sätter igång den. Hårddisken verkar inte snurra igång, lampan till den blinkar bara till.
Skärmen är helt svart.
När jag kopplar in en extern skärm får jag fram bilden nedan. Den består av tecknet [ à ], som fyller skärmen. Bilden är inte fast utan flimrar, som om den hade glapp.
Dator reagerar inte på knapptryckningar.
CD-driven regerar inte.

Vad göra ?
Vad är det för fel ?
Finns det något sätt att rädda det som finns på hårddisken ? Typ en adapter så att man kommer åt lapptopphårddisken med vanliga datan (Jag kan plocka ur hd ur lapptoppen men det är en annorlunda kontakt jämfört med den stationära)
Vad har du för modell?
ta bort batteriet helt och starta om datorn med strömsladden.
Skicka vad du ahr för modell kan ja kolla närmare.

DrSwizz skrev:
I mina öron låter det som om den är död. Om den inte ens piper finns det är det inte lätt att veta vad som är fel heller.

Har du ingen garanti kvar på den? Jag vill minnas att min Compaq laptop hade 3års garanti.

Kjell & Co har en adapter till en typ av 2.5-Hårddiskkontakt:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38269&path=3340000,4130000,4200000
om den inte piper så torde det vara att den inte får ström. är moderkortet dött borde den pipa.

Långsökt men va faen..... :)

tjejen har också en compaq och med den hände det nått liknande... Det var ett tag sen det hände men har för mig att problemet med hennes dator var att någon tangent var nertryckt vid en omstart, :va kolla så att ingen knapp har hängt sig?

MDM skrev:
Vad har du för modell?
ta bort batteriet helt och starta om datorn med strömsladden.
Skicka vad du ahr för modell kan ja kolla närmare.
En compaq Presario R3241 EA.
Har provat alla möjliga stömkombinationer. Men det är inte problemet, ström får den.

DrSwizz skrev:
I mina öron låter det som om den är död. Om den inte ens piper finns det är det inte lätt att veta vad som är fel heller.

Har du ingen garanti kvar på den? Jag vill minnas att min Compaq laptop hade 3års garanti.

Kjell & Co har en adapter till en typ av 2.5-Hårddiskkontakt:
Inte ett ljud ger den ifrån sig.

Har för mig att jag hade 1 års garanti på den. Skall dubbelkolla senare.
Men lämnar jag in den så blåser dom rent hårddisken.

Skall hämta en 2,5-->3,5 hårddiskkontakt i eftemiddag. För att komma åt hd:n i varje fall.

Jag hade en gammal hd från en annan lapptopp som jag provade montera in och boota. Ingen skillnad, den var lika död.
Då är det något annat, troligtvis dyrare, som gett upp.
:huvet
Oh well, det torde betyda att jag kan komma åt hårddisken med den stationära.

Man tycker att en lapptop som är 14 månader gammal inte borde ge upp. :död

Wiseguy skrev:
Har provat alla möjliga stömkombinationer. Men det är inte problemet, ström får den.

Skall hämta en 2,5-->3,5 hårddiskkontakt i eftemiddag. För att komma åt hd:n i varje fall.

Jag hade en gammal hd från en annan lapptopp som jag provade montera in och boota. Ingen skillnad, den var lika död.

Då täcker ju konsumentköplagen den fortfarande; med andra ord du har rätt att få den lagad eller utbytt mot en ny. :brinnerup

Wiseguy skrev:

kan du bevisa att felet är fabriksfel? nje.. och så har du öppnat den... vet inte vart du köpt den men de flesta ställen skulle inte låta dig reklamera en sådan vara. Om du inte har ström någonstanns torde det vara nätagget... lämna in den på en felsökning till en datafirma för nån hundring så vet du vad det är.. trevlig kväll. :banana

MDM skrev:
kan du bevisa att felet är fabriksfel? nje.. och så har du öppnat den... vet inte vart du köpt den men de flesta ställen skulle inte låta dig reklamera en sådan vara. Om du inte har ström någonstanns torde det vara nätagget... lämna in den på en felsökning till en datafirma för nån hundring så vet du vad det är.. trevlig kväll. :banana
Jag har öppnat upp hårddiskluckan och plockat ut hd:n. Den har en egen separat lucka för att man enkelt skall kunna byta hårddisk. Inga problem med garantin.

Håller precis på att kopiera över innehållet med hjälp av adaptern jag köpte. Så informationen är räddad i varje fall. Nu är bara själva datorn kvar.

Den har ström så det är inte problemet.

Vad kan fela.. Processorn eller moderkortet antar jag..

Wiseguy skrev:
Vad kan fela.. Processorn eller moderkortet antar jag..
Fotrally skrev:
Långsökt men va faen..... :)

tjejen har också en compaq och med den hände det nått liknande... Det var ett tag sen det hände men har för mig att problemet med hennes dator var att någon tangent var nertryckt vid en omstart, :va kolla så att ingen knapp har hängt sig?
har du kollat detta ..... låter som en möjlighet....

testa och starta med knoppix. Knoppix är en linux som kör direkt från CDn. Installerar inget på HDDn. Bra sätt att felsöka.

http://www.knoppix.org/

KNOPPIX is a bootable Live system on CD or DVD, consisting of a representative collection of GNU/Linux software, automatic hardware detection, and support for many graphics cards, sound cards, SCSI and USB devices and other peripherals. KNOPPIX can be used as a productive Linux system for the desktop, educational CD, rescue system, or adapted and used as a platform for commercial software product demos. It is not necessary to install anything on a hard disk. Due to on-the-fly decompression, the CD can have up to 2 GB of executable software installed on it (over 8GB on the DVD "Maxi" edition).

Så, då har man fått till svar att eftersom datorn fungerade i 13 månader efter att jag köpt den så är det inte ett fabrikationsfel och därmed täcker inte konsumentköpslagen detta. Compaq har bara 12 månaders garanti på deras produkter.
Affären kunde inte själva kolla upp vad det var för fel utan är tvugna att skicka in den till Compaq som vill ha 800-900 :- för att felsöka och därefter ger dom ett kostnadsförslag för reparation.
Och orginal ersättningsgrejer från Compaq kostar i princip mer än jag gav för datorn till att börja med.

Aldrig mera att jag köper en Compaq.
:kulspruta

Hhmm...
Undrar ifall dom har programerat datorn att ge upp efter att garantin gått ut.

Wiseguy skrev:
Så, då har man fått till svar att eftersom datorn fungerade i 13 månader efter att jag köpt den så är det inte ett fabrikationsfel och därmed täcker inte konsumentköpslagen detta. Compaq har bara 12 månaders garanti på deras produkter.
Affären kunde inte själva kolla upp vad det var för fel utan är tvugna att skicka in den till Compaq som vill ha 800-900 :- för att felsöka och därefter ger dom ett kostnadsförslag för reparation.
Och orginal ersättningsgrejer från Compaq kostar i princip mer än jag gav för datorn till att börja med.

Hhmm...

Felet täcks fortfarande av konsumentköplagen (den har ingenting med Compaqs garanti att göra). Läs igenom texten jag länkade till ovan. Om Compaq påstår någonting annat är det bara för att de är lata/okunniga/inte vill betala reprarationen.

Wiseguy skrev:

Hhmm...
om nu datorn har ström... håll in F10 och tryck på startknappen. men hade din dator ström borde din bios laddas... lämna in den på felsökning på en dator firma som kan kolla om dina komponenter får ström... en bra start och inte alltför dyrt

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg