Lapp från "grannen" på hojen

Qwerty skrev:
Ute på gatan åker andra hojåkare, ljudliga Fast & Furius bilar mm. Inne på gården är folk vana vid tystnad.
Rulla ut hojen mot gatan, starta på trotoaren och glid sakta iväg. Stå inte still på tomgång hemma vid din gård på morgonen. Vem vill höra ljudet från en hoj på tomgång 07:15 på morgonen? Dovt bullrigt och ojämnt. Vispa runt oljan kan du lika gärna göra på vägen mot jobbet.
Om du visar dina grannar hänsyn, så kommer dom göra detsamma tex om någon står och bryter på din hoj, barn som slår med pinnar mm. Om dom redan är förbannade på dej så kanske dom inte kikar med båda ögonen på din älskling när något inträffar.

Jag köper vad du säger generellt sätt, dock är det en pytteliten väg hos oss där det inte åker några fast & furious och andra dånande saker...men visst det är klart att jag kan gliiida iväg sakta, okej, jag ska ändra mig och bli en bra människa...förövrigt har jag alltid kapell på för att slippa ha ungar slå med pinnar och andra muppar som bara vill provsitta och provvrida på gashandtaget...

Om det inte funkar att enkelt gå längre bort eller dämpa ljudet, snacka med personen i fråga och hör om det finns några förslag på hur han/hon tycker du ska ta dig till jobbet. Oftast löser det sig, skulle det inte göra det har personen gnällt för gnällandets skull och då är det inte så mycket att bry sig i sålänge du är sams med de andra grannarna.

Det brukar räcka med att man visar vilja, man behöver inte alltid ändra så mycket i slutänden...

Mina grannar har aldrig klagat, men jag går iväg med hojen runt husknuten och ut på en cykelbana mellan 2 skogsdungar(20 meter från huset) så startar jag där och genar ut på leden från villakvarteret så sliper jag åka runt i kvarteret kl 04:45 på morgonen..allt detta gör jag för det skall vara frid i fröjd, hade jag kört med orginalsystem hade jag nog startat hemma för då låter hojen mindre än en moped, men med slip-on mullrar det mer..vet ju själv att det inte är så kul när man är lättväckt och folk kommer o går och pratar tidigt på morgonen el natten, samt när tidningsbudet kommer, plogtraktorer på vintern etc.

Jag har haft ett liknande problem. Fast här gällde det inte enbart på morgonen :P

Vi är tre stycken som har motorcyklarna utanför huset och vi parkerar dom bredvid cykelstället. (Märk väl; bredvid!)

Så en dag satt det en lapp i porten. Minns inte ordagrannt, men det var något i stil med: "Kära MC-ägare! Kan ni inte rulla ut på gatan när ni ska starta era motorcyklar? Dom låter alldeles för mycket på tomgång. Dessutom är cykelstället till för cyklar! Gå in på http://www.stockholm.com om ni vill leta parkeringsplatser. MVH era grannar"

Jag blev skitsne. För det första är gatan typ 1 meter ifrån där hojarna står, så det hade inte gjort någon skillnad. För det andra stod vi inte i cykelstället, utan bredvid. För det tredje: Varför ska jag leta en parkeringsplats på stockholm.com?? Anledningen till att jag har den hemma på gården är att jag ska slippa åka hit & dit för att få tag i fordonet :rolleyes:

Och det värsta var ju att människan i fråga skrev under med "era grannar"... Jag vet att alla inte störs. Fegt värre. Hade vart bättre om han/hon hade skrivit sitt namn.... eller varför inte kommit och ringt på min dörr och diskuterat som civiliserade människor? :tummenupp

Jaja. Vi sket i lappen och fortsatte som tidigare.

Och sen dess har det var knäpptyst.

@trådskaparen: - skit i lappen :)

Instämmer med så många andra här. Om det inte är för många meter så ta ut hojen och starta i friska luften istället.

Skillnaden är enorm. I ett garage så fortplantar sig ljudet eftersom det blir instängt. Jag fick själv påhälsning av den grannen som bor rakt ovanför min garageplats. Deras knodd var då, i våras, ca 3 månader.

Fick möjlighet att komma upp i deras lägenhet och höra själv och när hojen gick på tomgång så går det utmärkt att stå och prata i garaget men ljudet i just barnkammaren var ytterst irriterande och högre än nere i garaget. Resonanser i ventilationssystemet gjorde att det lät som om någon stod och slog på en plåttrumma en meter från örat.

Vi testade sedan med att ställa hojen under barnkammarfönstret och då hördes det mindre även om fönstret var öppet.

Och eftersom jag själv väntar knodd (okejdå... vi gör det officiellt) i januari så har jag full förståelse för detta problem och rullar nu ut hojen ur garaget.

jezziiie skrev:
Jag har haft ett liknande problem. Fast här gällde det inte enbart på morgonen :P

Vi är tre stycken som har motorcyklarna utanför huset och vi parkerar dom bredvid cykelstället. (Märk väl; bredvid!)

Så en dag satt det en lapp i porten. Minns inte ordagrannt, men det var något i stil med: "Kära MC-ägare! Kan ni inte rulla ut på gatan när ni ska starta era motorcyklar? Dom låter alldeles för mycket på tomgång. Dessutom är cykelstället till för cyklar! Gå in på http://www.stockholm.com om ni vill leta parkeringsplatser. MVH era grannar"

Jag blev skitsne. För det första är gatan typ 1 meter ifrån där hojarna står, så det hade inte gjort någon skillnad. För det andra stod vi inte i cykelstället, utan bredvid. För det tredje: Varför ska jag leta en parkeringsplats på stockholm.com?? Anledningen till att jag har den hemma på gården är att jag ska slippa åka hit & dit för att få tag i fordonet :rolleyes:

Och det värsta var ju att människan i fråga skrev under med "era grannar"... Jag vet att alla inte störs. Fegt värre. Hade vart bättre om han/hon hade skrivit sitt namn.... eller varför inte kommit och ringt på min dörr och diskuterat som civiliserade människor? :tummenupp

Jaja. Vi sket i lappen och fortsatte som tidigare.

Och sen dess har det var knäpptyst.

@trådskaparen: - skit i lappen :)

Jag håller med om det mesta, hon, som jag gissar att det är efter att ha studerat handstilen borde skriva sitt namn eller var jag kan nå henne så vi kan prata om saken, jag ogillar starkt när människor utger sig för att företräda en större grupp som jag gissar inte har givit sitt samtycke för att föra deras talan, denna person skriver att jag väcker hela grannskapet, vad vet hon om det? Plus att jag tror att de flesta i grannskapet är vakna redan, och som sagt, jag startar inte min hoj förrän runt 0725, så det är kanske inte min hoj som hon menar :tungan

Men så kommer man till problemet, jag vill inte jävlas med någon och jag vill inte att mina grannar ska hata mig, vi är för övrigt 4 hojar som står på baksidan, fast de andra brukar inte röra så mycket på sig som jag gör med min...

Qwerty skrev:
Å hojåkare undrar varför andra klagar ljudet och hur vi beter oss i trafiken.

Ansvar och hänsyn är två skilda saker....jag menar inte att man inte ska visa hänsyn åt folket man bor granne med men de borde ta och prata med personen som de upplever stör.

Anonymt brev är ingen bra lösning....det orsakar bara irritation för att någon inte har stake nog att berätta att de känner att något är fel. Lättare att reda ut något om personen ifråga gör sig till känna och ber snällt med en förfrågan om man kanske skulle kunna tänka sig att starta hojen en bit längre bort just för att de stör. Det ligger väl i den personens intresse att få ned ljudnivån.

Klart de finns puckon överallt....jag är definitvt en av dom =)

Lime skrev:
Instämmer med så många andra här. Om det inte är för många meter så ta ut hojen och starta i friska luften istället.

Skillnaden är enorm. I ett garage så fortplantar sig ljudet eftersom det blir instängt. Jag fick själv påhälsning av den grannen som bor rakt ovanför min garageplats. Deras knodd var då, i våras, ca 3 månader.

Fick möjlighet att komma upp i deras lägenhet och höra själv och när hojen gick på tomgång så går det utmärkt att stå och prata i garaget men ljudet i just barnkammaren var ytterst irriterande och högre än nere i garaget. Resonanser i ventilationssystemet gjorde att det lät som om någon stod och slog på en plåttrumma en meter från örat.

Vi testade sedan med att ställa hojen under barnkammarfönstret och då hördes det mindre även om fönstret var öppet.

Och eftersom jag själv väntar knodd (okejdå... vi gör det officiellt) i januari så har jag full förståelse för detta problem och rullar nu ut hojen ur garaget.

Jag saknar det problemet då jag inte är parkerad i garage...jag rullar idag iväg 10 meter ungefär för att inte stå intill husväggen utan stå lite mer centralt för att inte störa, det var därför jag blev förvånad över lappen, att den dök upp...

MiZou skrev:
Jahopp, en månad har jag hunnit ha hojen och nu kommer första "klagomålet". När jag skulle till jobbet nu på morgonen satt den en lapp på hojen där följande står:
"Hej, det skulle vara schysst om du lät bli att starta din båge 07:15 varje morgon. Du väcker hela grannskapet. Led ut den och starta på gatan t.e.x."

Hur ska man reagera på detta? För det första är det väl inte tidigt 0715? Jag ska ju för fan till jobbet, för det andra har jag ett snällt slip-on som inte låter farligt alls för det tredje ligger gatan en meter från huset så det skulle inte förändra mycket alls, va fan, ska jag behöva leda hojen till E4:an? Funderade även på att sätta upp en lapp där det står "Fel hoj, jag startar min 07:25" Det skulle vara lite kul samtidigt som man inte vill ha en massa ovänner i fastigheten. Eller ska jag vara outlaw och tuff och se till att starta den 07:00 och varva som fan?

Någon som haft liknande upplevelser? Tips, kommentarer?

Typiskt svenskt! Skriv en lapp utan att lämna namn och nummer :kocko

Jag skulle personligen skita i lappen. Vill någon att man ska vara tystare får dom väl säga det face to face.

LocDog skrev:
Anonymt brev är ingen bra lösning....det orsakar bara irritation för att någon inte har stake nog att berätta att de känner att något är fel. Lättare att reda ut något om personen ifråga gör sig till känna och ber snällt med en förfrågan om man kanske skulle kunna tänka sig att starta hojen en bit längre bort just för att de stör. Det ligger väl i den personens intresse att få ned ljudnivån.

=)

Anledningen till lapp kan ju vara att han själv inte vet vem som kör hojen. Men att inte skriva sitt namn är lågt (fast inte lika lågt som .......)

Qwerty skrev:
(fast inte lika lågt som .......)
He he snacka om reklam som nått fram....nästan alla kan ju namnet på företaget nu =)

Nej helt rätt....en undertecknad lapp hade varit det bästa om han/hon varit osäker på vem hojägaren var.

Rullar alltid ut den på gatan (står inne i kvarteret), däremot kör ja alltid in med hojen, Känns nästan lite skämmigt efter som den låter som en stridsvagn.
Men ingen har klagat iallafall, e oftast pensionerer som står o håller upp grind dörren åt mig :tummenupp Dom kanske tror ja e en "Member of Sporthoj.Com" :hihi

har ett par fiddy pöjkar som åker runt för jämnan här hemma,dom låter inte lite dom eller,särskilt inte runt 2330 på vardagar,men skolorna börjar ju snart så då slipper man dom på kvällarna...

MiZou skrev:
Problemet är att det inte spelar så stor roll var jag startar om jag inte ska leda ut den till E4:an, men jag har en aning om vem som har skrivit lappen utan att veta, men den jag tror att det är har jag aldrig sett, så som jag kan tolka det från, eller på väg till "jobbet", men jag kan även ha fel, och det är klart att jag inte vill ha en massa sura grannar, tvärtom, har redan haft några som frågat om de kan få åka med :) och apropå slip-onet så ska jag testa att besiktiga med det på för jag tror att det kommer att gå igenom...och jag varvar inte ett dugg...

Då är jag övertygad om att det kommer få en trevlig lösning. Sätt upp en egen lapp i tvättstugan :)

Pensionärer är bra!

Jag bodde i ett flerfamiljhus förut där jag parkerade hojen utanför min veranda. För att inte behöva vända i gruset så brukade jag puttra runt huset på en stig istället. Problemet var att jag åkte runt 3 sidor på ett gammalt pars lägenhet. Efter vi delat på en whiskey en kväll, gubben och jag frågade jag lite försynt om det störde dom eller om det gick bra att jag gjorde så på morgonen.
Trodde det skulle väcka dom hyggligt eftersom jag i stort sett har ett tomt rör som slipon. Men han bara svarade -"Äh, vi är ju uppe från 5 nångång på morgonen så kör på du!" :) Rätt bra med grannar som går upp tidigt ibland!

Dom brukade också hålla koll på när polisen rullade in på gården och frågade vems hojen var, då visste dom ingenting om den, kan vara att dom senila men jag tror inte det :hihi

Nej var du så snäll du kan utan att bli patetisk så ordnar det sig, grannsämja är bra!

Jag fick tre anonyma, ganska otrevliga lappar på min hoj när jag ställde den utanför huset i höstas. Och det var inte för att jag väsnades, utan för att den stog där! Jag visade inte respekt för andra, jag förstörde andra ansträngningar osv! :tomten Dessutom skulle jag anmälas till VV(!), och i jakt på mitt regnummer slet dom sönder kapellet!
Jag ringde och pratade med värden, och för hans del va det inga problem, så jag satte upp ett svarsbrev i trapphuset. Där skrev jag bland annat om samtalet med värden, och att jag vid nästa åverkan skulle polisanmäla det som stöldförsök. Sen fick den stå i fred :)
Dessutom var det många andra som kom förbi och tyckte synd om mig att jag inte fick ha hojen ifred, nån satte tom lappen mitt på dörren så alla skulle se den! :tummenupp

MiZou skrev:
sedan är det ju så att jag inte står och varvar utan låter den stå på tomgång en liten kort stund för att vispa runt oljan lite och få upp lite temperatur.....

Åk iväg direkt när du startat den. Låt den ej gå på tomgång när du klär på dig hjälm eller vad det nu är. Vissa varvtal kan förstärkas och ge resonans eller vibrationer i exempelvis glasrutor och blir irriterande om det är långvarigt (30 sekunder kan kännas långvarigt om man blivit väckt).

Kan vara bra att ha god grannsämja. Man vet aldrig när man behöver hjälp :)

MiZou skrev:
Jahopp, en månad har jag hunnit ha hojen och nu kommer första "klagomålet". När jag skulle till jobbet nu på morgonen satt den en lapp på hojen där följande står:
"Hej, det skulle vara schysst om du lät bli att starta din båge 07:15 varje morgon. Du väcker hela grannskapet. Led ut den och starta på gatan t.e.x."

Hur ska man reagera på detta? För det första är det väl inte tidigt 0715? Jag ska ju för fan till jobbet, för det andra har jag ett snällt slip-on som inte låter farligt alls för det tredje ligger gatan en meter från huset så det skulle inte förändra mycket alls, va fan, ska jag behöva leda hojen till E4:an? Funderade även på att sätta upp en lapp där det står "Fel hoj, jag startar min 07:25" Det skulle vara lite kul samtidigt som man inte vill ha en massa ovänner i fastigheten. Eller ska jag vara outlaw och tuff och se till att starta den 07:00 och varva som fan?

Någon som haft liknande upplevelser? Tips, kommentarer?

Jo, 0715 är tidigt....alla har vi våra subjektiva sanningar. Det du tycker är ett "snällt" slipon kanske skär genom märg och ben för din granne. Varför jävlas när vederbörande ber hyggligt om lite hänsyn? Rulla ut hojen på gatan och behåll grannsämjan, det är mitt råd.

Last edited:
MiZou skrev:
Jag köper vad du säger generellt sätt, dock är det en pytteliten väg hos oss där det inte åker några fast & furious och andra dånande saker...men visst det är klart att jag kan gliiida iväg sakta, okej, jag ska ändra mig och bli en bra människa...förövrigt har jag alltid kapell på för att slippa ha ungar slå med pinnar och andra muppar som bara vill provsitta och provvrida på gashandtaget...

Vilken gata är det de gäller?

Kan komma förbi å gasa lite så att dom får något annat att störa sig på!! :tomten

Nilles skrev:
Vilken gata är det de gäller?

Kan komma förbi å gasa lite så att dom får något annat att störa sig på!! :tomten

Det är Tegelbruksvägen, Midsommarkransen, där även Bandidos har flyttat in, undrar om de kommer att få några lappar på sina hojar...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT