Lapp från "grannen" på hojen

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Jahopp, en månad har jag hunnit ha hojen och nu kommer första "klagomålet". När jag skulle till jobbet nu på morgonen satt den en lapp på hojen där följande står:
"Hej, det skulle vara schysst om du lät bli att starta din båge 07:15 varje morgon. Du väcker hela grannskapet. Led ut den och starta på gatan t.e.x."

Hur ska man reagera på detta? För det första är det väl inte tidigt 0715? Jag ska ju för fan till jobbet, för det andra har jag ett snällt slip-on som inte låter farligt alls för det tredje ligger gatan en meter från huset så det skulle inte förändra mycket alls, va fan, ska jag behöva leda hojen till E4:an? Funderade även på att sätta upp en lapp där det står "Fel hoj, jag startar min 07:25" Det skulle vara lite kul samtidigt som man inte vill ha en massa ovänner i fastigheten. Eller ska jag vara outlaw och tuff och se till att starta den 07:00 och varva som fan?

Någon som haft liknande upplevelser? Tips, kommentarer?

Klarar du dig under bestämmelserna kan du gott varva lite extra. Det är ju om inte annat en väldigt trevligt sätt att vakna :)

MiZou skrev:
Jahopp, en månad har jag hunnit ha hojen och nu kommer första "klagomålet". När jag skulle till jobbet nu på morgonen satt den en lapp på hojen där följande står:
"Hej, det skulle vara schysst om du lät bli att starta din båge 07:15 varje morgon. Du väcker hela grannskapet. Led ut den och starta på gatan t.e.x."

Hur ska man reagera på detta? För det första är det väl inte tidigt 0715? Jag ska ju för fan till jobbet, för det andra har jag ett snällt slip-on som inte låter farligt alls för det tredje ligger gatan en meter från huset så det skulle inte förändra mycket alls, va fan, ska jag behöva leda hojen till E4:an? Funderade även på att sätta upp en lapp där det står "Fel hoj, jag startar min 07:25" Det skulle vara lite kul samtidigt som man inte vill ha en massa ovänner i fastigheten. Eller ska jag vara outlaw och tuff och se till att starta den 07:00 och varva som fan?

Rulla hojen ut på gatan även om det är nära, och starta den där är mitt råd. Inte kul om tex jobbar natt och precis somnat!! Jag tycker man kan visa lite hänsyn om det är tidigt på morgonen.

JB

Tja, det var ju skrivet i en vänlig ton så var för inte göra som han/hon ber om. Är det bara ett par meter till gatan så är det ju inget större besvär. Det kan ju vara t.ex en nattabetare som har sitt sovrumsfönster precis vid din parkeringsplats.

Jas-95 skrev:
Rulla hojen ut på gatan även om det är nära, och starta den där är mitt råd. Inte kul om tex jobbar natt och precis somnat!! Jag tycker man kan visa lite hänsyn om det är tidigt på morgonen.

JB

Håller med! Även om det är ok enligt bestämmelserna så kan man ju vara hygglig mot skiftjobbarna. :tummenupp

MiZou skrev:
för det andra har jag ett snällt slip-on som inte låter farligt alls
Det där låter som en väldigt subjektiv bedömning...

Hur parkerar du, i ett garage, nedanför ett fönster, med blåset mot husväggen?
Hur / var du står parkerad kan göra en stor skillnad på ljudupplevelsen när du startar. Det kan vara så att du står lite dumt till när du startar.

Om du står på en godkänd parkering så kan grannen inte göra så mycket mer än att klaga, men om du inte gör det kan det bli problem.

Att börja leka outlaw och börja jävlas kommer dock garanterat inte att leda till någonting possitivt.

Håll en låg profil, det vinner du på i längden, tror jag. Sen finns det gränser, du skall ju inte behöva leda den kilometervis innan start. Gasar du som en tok riskerar du kanske att hitta den i horisontellt läge en dag. En god grannsämja förenklar saker o ting.

RedBaron skrev:
Tja, det var ju skrivet i en vänlig ton så var för inte göra som han/hon ber om. Är det bara ett par meter till gatan så är det ju inget större besvär. Det kan ju vara t.ex en nattabetare som har sitt sovrumsfönster precis vid din parkeringsplats.

Håller med. Lapp skriven i vänlig ton... om det bara är att rulla några meter är det ju inte så farligt. Jag rullar själv alltid iväg hojjen från bostadshuset på morgonen just för att slippa klagomål.. Vissa jobbar ju faktiskt natt. Annars finns det ju alltid nån avundsjuk jävel som gnäller.

Är inte det en självklarthet? Att man rullar ut sin hoj en bit innan start. Så gjorde alltid jag och ingen av mina grannar klagade, tvärt om. Dom gammla tanterna vaktade min hoj när den stog parkerad. Satt i skift om dagarna. :)

Inte ljudlig med ett slipon? Jag har då aldrig hört en tyst hoj med slipon. Iof så har jag en besiktningsljuddämpare som funkar som ett slipon. Nä om det fanns en bullrig hoj varje morgon 07:15 utanför mitt fönster skulle hojåkaren vara glad om någon annan "bara" satte en vänlig lapp, jag hade klivit ut och gormat och levt om mer än ett "tyst" slipon.

MiZou skrev:

Själv så rullar jag bort min hoj 50 meter innan jag startar för att visa lite hänsyn. Sen så har jag dessutom frågat mina grannar om dom hör eller blir störda (bättre att föregå än att få klagomål). Även fast det bara är några meter bort så kanske avgas pipan kan riktas åt ett håll så att det inte låter rakt in i sovrummet och det gör stor skillnad. Så ta till vara tillfället inna någon blir riktigt irriterad. Som flera redan sagt, du vet inte vilka som jobbar natt osv så det kan absolut anses som tidigt för vissa.

MiZou skrev:

Säg till och du behöver hjälp....kommer gärna över och varvar lite.

Grannen som satte dit lappen hade antagligen en taskig natt (ev. av olika orsaker) och han/hon kände att de var på sin plats att dela med sig lite....och då råkade du vara nära tillhands.....ähh vem försöker jag lura =)

Många utag de som inte kör hoj själva har en evig förmåga att klaga på ljudnivåer m.m..

Be din granne klippa sig och skaffa sig ett jobb att gå till och jobba som hos andra, på så vis kanske han slipper bli störd på morgon. Är han/hon pensionär så är det hög tid att skaffa sig en hobby (annan än att sova).

De finns inga bestämmelser som säger att du inte får starta hojen på morgon så fortsätt med det är mitt råd. Jävlas personen i fråga igen så ta upp det med styrelsen eller liknande ansvarig för området/lgh.

Rev safe!
Mvh LocDog

NoPinky skrev:
Det där låter som en väldigt subjektiv bedömning...

Hur parkerar du, i ett garage, nedanför ett fönster, med blåset mot husväggen?
Hur / var du står parkerad kan göra en stor skillnad på ljudupplevelsen när du startar. Det kan vara så att du står lite dumt till när du startar.

Om du står på en godkänd parkering så kan grannen inte göra så mycket mer än att klaga, men om du inte gör det kan det bli problem.

Att börja leka outlaw och börja jävlas kommer dock garanterat inte att leda till någonting possitivt.

Inte speciellt subjektivt, många andra tycker att det låter väldigt snällt, och sedan är det ju så att jag inte står och varvar utan låter den stå på tomgång en liten kort stund för att vispa runt oljan lite och få upp lite temperatur...

Jag står parkerad på baksidan av huset, men det gör ingen skillnad om jag rullar den runt huset, då är den vid någon annans fönster, redan innan har jag rullat ut den på en lite mer central plats för att den inte ska stå rakt mot någons fönster, men va fan, hur många skiftjobbare kan det finnas??? Men det är klart att man inte vill störa någon mer än nödvändigt...

Last edited:
BillS skrev:
Klarar du dig under bestämmelserna kan du gott varva lite extra. Det är ju om inte annat en väldigt trevligt sätt att vakna :)

Det är ett oförskämt fint sätt att få vakna, tänk om man fick göra det själv varje morgon... :banana

Frågan blir ju dock, om jag rullar ut den på gatan i detta fall så blir någon annan störd, ska inte jag ha rätt att ta mig till jobbet på min hoj?

När lappen är skriven i vänlig ton finns ingen anledning till att inte bjuda till.

Ta på dig all utrustning, led bort hojen 5-10 meter, starta och rulla sakta iväg med lågt varvtal (direkt när den startar). Då tycker jag du gjort det du kan, räcker inte det är det grannen som är överkänslig...

Ute på gatan åker andra hojåkare, ljudliga Fast & Furius bilar mm. Inne på gården är folk vana vid tystnad.
Rulla ut hojen mot gatan, starta på trotoaren och glid sakta iväg. Stå inte still på tomgång hemma vid din gård på morgonen. Vem vill höra ljudet från en hoj på tomgång 07:15 på morgonen? Dovt bullrigt och ojämnt. Vispa runt oljan kan du lika gärna göra på vägen mot jobbet.
Om du visar dina grannar hänsyn, så kommer dom göra detsamma tex om någon står och bryter på din hoj, barn som slår med pinnar mm. Om dom redan är förbannade på dej så kanske dom inte kikar med båda ögonen på din älskling när något inträffar.

MiZou skrev:
Frågan blir ju dock, om jag rullar ut den på gatan i detta fall så blir någon annan störd, ska inte jag ha rätt att ta mig till jobbet på min hoj?

Var det inte någon meter ut? Eftersom du har slip-on så är det med 99% chans inte godkänd ljudnivå? Prata med grannen (om du vet vem det är) så kanske ni kan komma fram till något som passar alla. (Som någon sa kan grannar vara bra stöldskydd om dom inte hatar en.) Jag lovar att ni kommer fram till något som inte retar någon.

Men vet man inte vem det är...

ps Tokvarva INTE. Det kommer du inte vinna något på förutom kanske en repad tank. ds

njelger skrev:
Var det inte någon meter ut? Eftersom du har slip-on så är det med 99% chans inte godkänd ljudnivå? Prata med grannen (om du vet vem det är) så kanske ni kan komma fram till något som passar alla. (Som någon sa kan grannar vara bra stöldskydd om dom inte hatar en.) Jag lovar att ni kommer fram till något som inte retar någon.

Men vet man inte vem det är...

ps Tokvarva INTE. Det kommer du inte vinna något på förutom kanske en repad tank. ds

Problemet är att det inte spelar så stor roll var jag startar om jag inte ska leda ut den till E4:an, men jag har en aning om vem som har skrivit lappen utan att veta, men den jag tror att det är har jag aldrig sett, så som jag kan tolka det från, eller på väg till "jobbet", men jag kan även ha fel, och det är klart att jag inte vill ha en massa sura grannar, tvärtom, har redan haft några som frågat om de kan få åka med :) och apropå slip-onet så ska jag testa att besiktiga med det på för jag tror att det kommer att gå igenom...och jag varvar inte ett dugg...

Varför tar du inte personligen kontakt med honom/henne ? Sådana här problem löses enklast face to face. När jag renoverade lägenheten för att kunna flytta in så klagade en av mina nya grannar genom en lapp, tog reda på exakt vart han bodde och gick och ringde på. Han har aldrig klagat igen...vänta lite, det där lät fel, hehe :3freak Vi löste alltså problemen genom en fredlig diskussion :hihi Vad jag försöker säga är att han/hon har säkert massa förutfattade meningar om dig som du lätt kan ta död på genom ett vänligt möte, ni kan säkert mötas på halva vägen :)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025