Lap Timer problem G.P.T.

Bombarn Bitt

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
CBR1100XX, R1, NC700SA, Vespa Touring
Halloj,
är det någon som har erfarenhet av G.P.T.´s laptimer MT2001?

Jag fick med den med min cykel när jag köpte den och den har fungerat utmärkt tills nu.

Denna modell består av en 2-delad, mc-monterad IR-mottagare med digitaldisplay, och en sändare som du placerar stillastående vid, exempelvis, rakan.

Digitaldisplayen har bara 2 knappar och är busenkel att använda.

1. Man startar displayen genom ett tryck på den övre av 2 knappar.
Då visas först "gpt" i displayen följt av texten "m-time".

2. Den nedre knappen hålls inne tills ordet "START" bokstaveras och till sist börjar blinka. När "START" börjar blinka släpper man den nedre knappen och ordet "START" fortsätter blinka.
Därefter trycker man en gång till på den nedre knappen varpå tidtagningen startar.

Skitenkelt, eller hur.

Nåja, plötsligt ändras detta så att tidtagningen startar direkt när man håller den nedre knappen inne och texten börjar blinka.
Mottagaren reagerar inte på sändaren och tidtagning börjar markera varvtider på 30.nånting sekunder om och om igen.

Kopplar jag bort IR-mottagaren från digitalen återgår den till normalt beteende men man kan naturligtvis inte registrera några tider. Sätter jag ihop IR-mottagaren med digitalen igen stannar tidtagningen på den tid som gått och börjar därefter registrera "varvtider" på 30.nånting igen.

Har bytt alla batterier, kollat sladdar men hittar inget fel.

Nån som har nån bra idé?

Jo, förresten, har utelämnat lite viktig info. Har lyckats med att paja det röda skyddsglaset på sändaren, kan det vara så att utan detta så sänder den som en hagelsprakare åt alla håll så att det blir knas?

Last edited:
Låter som mottagarfel, alltså ir-enheten som ger konstant signal.

Jag har en mottagardel till gps-varianten om jag skulle vilja köra ir istället och förmodar att det är samma som till din, kan leta upp och posta så kan du testa om det är likadan och det funkar.

Att den börjar om efter 30sek är en inställning så han bara ska ta en sändare om det står flera efter rakan, då bortser han från signal som kommer tidigare än 30 sek, därför tror jag han registrerar konstant din mottagare.

https://picasaweb.google.com/113141...hkey=Gv1sRgCKmz_OKimePsWA#6045208621612406418

Kan det vara en sån?

Även att han startar direkt är en indikation på det, normalt när "start" blinkar, om du lämnar den så, så startar den tidtagningen när han får signal från ir-mottagaren, att den börjar räkna direkt tyder på att den får konstant signal.

Last edited:
Instämmer med tidigare, låter som om mottagaren signalerar konstant. Jag har samma problem med min när försöker testa den i garaget, antar att ljuset studsar mot väggarna.

Ser du uppdaterat, här får du ett felsökschema.

Sätt inte på sändaren men starta laptimern.

Om den startar direkt ta då bort mottagaren och starta om, om den inte startar men står startberedd ("start" blinkar) så är troligen mottagaren kass.

Om sändaren fungerar eller inte vet du först när du konstaterat att mottagaren är hel så innan dess är det ingen idé att tänka på den.

Jag har som sagt en sådan jag postade bildlänken på, ser den likadan ut så pm:a din adress så slänger jag den på posten så får du den om nu din inte funkar.

Den färgade linsen är till för att begränsa frekvensomfånget på ljuset, det är väl inte helt omöjligt att det ställer till något men det verkar ju inte helt otroligt.
Hur gör du när du testar? Står du med fyren och mottagaren i samma rum, och håller du för fyrens lampor/dioder eller vänder du den bara bort från mottagaren? (Det senare funkar inte om det finns några ytor för ljuset att studsa mot, som väggar)

Men He rik har bra förslag att testa för att ringa in problemet.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...