Lanesplitting, vad är tillåtet.

Undrar hur många körfältsdelare på hoj som är med på att mynt har två sidor?


Är det okay att det dyker upp en framskärm bakifrån i höjd med ditt knä när du inte täppt till ordentligt?
...på samma avstånd som du själv brukar passera bilar på?

Just askin'.
Jag körfältsdelar själv, som tidigare nämnt - men jag har också blivit förbidammad på "1-delen" av en 2+1 väg, när jag låg bakom en husbil och väntade på nästa breddning att köra förbi.
Jag låg mitt i körfältet, och hade inte en tanke på att någon ens skulle komma på tanken att klämma sig förbi.

Självklart är den första reaktionen helig ilska, driven av skräck samt överraskning, och dessutom gödd av självkritik - eftersom jag inte hade uppmärksammat vad som höll på att hända bakom mig.

Men vad skulle jag egentligen säga?
Han ansåg tydligen att han kunde passera utan "risk" på samma sätt som jag anser att jag har koll när jag själv körfältsdelar.

Körfältsdelning är en tunn, fin linje - på mer än ett sätt...

Jovisst, så länge som det är snyggt gjort har jag inget emot det.
De få gånger det har inträffat har de däremot faktiskt varit så nära att de nuddat mina ben, vilket är ganska mycket mindre plats än vad jag kör med.
 
Undrar hur många körfältsdelare på hoj som är med på att mynt har två sidor?


Är det okay att det dyker upp en framskärm bakifrån i höjd med ditt knä när du inte täppt till ordentligt?
...på samma avstånd som du själv brukar passera bilar på?

Just askin'.
Jag körfältsdelar själv, som tidigare nämnt - men jag har också blivit förbidammad på "1-delen" av en 2+1 väg, när jag låg bakom en husbil och väntade på nästa breddning att köra förbi.
Jag låg mitt i körfältet, och hade inte en tanke på att någon ens skulle komma på tanken att klämma sig förbi.

Självklart är den första reaktionen helig ilska, driven av skräck samt överraskning, och dessutom gödd av självkritik - eftersom jag inte hade uppmärksammat vad som höll på att hända bakom mig.

Men vad skulle jag egentligen säga?
Han ansåg tydligen att han kunde passera utan "risk" på samma sätt som jag anser att jag har koll när jag själv körfältsdelar.

Körfältsdelning är en tunn, fin linje - på mer än ett sätt...

Jo. Det är ju just det som är grejen. Det är en fråga om hur man gör det och det finns inget klart facit på när det övergår från att vara Ok till när det blir för tight eller för fort när man kör mellan köerna.

Med andra ord. Jag ser inget problem med att någon smiter förbi mig så länge som dom bara gör det snyggt. Det har hänt mig vid några tillfällen eftersom jag är relativt försiktig när jag fildelar.

Jag har i och för sig inte råkat ut för att någon blåst förbi helt utan förvarning utan hittills har jag faktiskt haft tillräckligt bra koll i backspegeln för att upptäcka dom innan.

En ganska avgörande faktor i sammanhanget är ju hur stor fartskillnaden är. Om man ligger och kör i krypfart och någon blåser förbi i 90 så blir det ju ganska obehagligt och om man dessutom råkar flytta på sig i sidled åt fel håll så kan det smälla ganska bra. Så där är man nog på fel sida gränsen för när det inte längre sker utan fara. Men det är väldigt sällsynt att det går så fort måste jag säga.

Omkörd på 1 delen på 2+1 väg har jag ite blivit hittills. Men jag kör å andra sidan sådana vägar så sällan jag kan eftersom det inte är roliga vägar. Jag försöker alltid välja andra vägar som tar mig till samma mål på ett roligare sätt om jag kan.
 
Ja, hastighetsskillnaden är förstås viktig i sammanhanget. Linjemarkeringar och regler i all ära, men det som jag själv väger in i bedömningen om jag skall köra mellan filerna eller inte (och som rätt ofta får mig att avstå) är en kombination av:
- Hur trångt det är
- Risken att ett fordon bredvid mig gör en plötslig sidoförflyttning
- Skillnaden i hastighet mellan mig och övriga fordon

Är ju egentligen samma principer man använder när man kör på väg med flera körfält i samma riktning och det är stillaståande kö i ett eller flera av körfälten men fritt i ett annat. Ska man då välja att köra förbi kön i 100 med den risk det innebär, förflytta sig ytterligare ett körfält utåt för att få ett extra körfält emellan sig och kön eller sänka farten så man hinner bromsa/väja om någon plötsligt bryter sig ur kön (vilket händer hela tiden).

Vilken risknivå i förhållande till sin egen förmåga man vill lägga sig på är ju sen högst individuellt. Jag är själv nog försiktigare än medelstorstadsmotorcyklisten när det gäller lanesplitting i Sverige, men har samtidigt tyckt det varit hur tryggt och naturligt som helst när jag kört i vissa andra länder.
 
Kört hoj i nästan 25 år i Sth & blivit stoppad en gång för att kört mellan bilarna vilket jag gör dagligen & det var när jag låg i vägrenen .
Blev stoppad av en mc polis som skällde ut mig i vägrenen får du inte köra , kör mellan bilarna sa han & sen försvann han mellan bilarna .
 
....Är det okay att det dyker upp en framskärm bakifrån i höjd med ditt knä när du inte täppt till ordentligt? ...på samma avstånd som du själv brukar passera bilar på?........
[klipp bort en del...]
.....Han ansåg tydligen att han kunde passera utan "risk" på samma sätt som jag anser att jag har koll när jag själv körfältsdelar.
Har hänt mig också.
1. På mitträckesväg (158:an Göteborg-Särö) var det en nisse som tyckte att han fick plats mellan mig och vägrenen. Min första tanke - är han hög? Tagit någon substans? För ingen är väl så j*a dum så att han (hen?) tränger upp en mc mot ett räcke? Mycket obehagligt!

2. I en rondell(!) i västra Göteborg ville en figur i hantverkarbil köra parallellt med mig en del av "varvet"! Han tyckte nog att han fick plats. Jag höll inte med... Mycket obehagligt det med!
 
Last edited:
Orkar inte läsa hela tråden, kommer ju upp en ny varje år om detta ämne. Som många säger är det väl en gråzon.

Jag lanesplittar, ser ingen anledning att inte göra det. Förkortar kön, påverkan på miljön etc. Man är ju alltid iväg snabbare än vilken slö sossecontainer som helst ändå. Men snälla, ni som gör det, gör det sjysst så slipper vi få ännu större hat emot oss!:krama

Jo jag gör även detta med min BMW som jag nyligen köpt, har dock ingen reflexväst som någon här skrev:tungan
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top