Lane splitting (fildelning?) och sura bilister...

Pendlar & Lanesplittar hela tiden i Stockholm. Många bryr sig inte alls, en del hjälper till genom att flytta sig lite, några få hindrar medvetet. (Ofta samma paragrafryttare som kör 71 i vänsterfil på Nynäsvägen när man ligger bakom, för att sedan gasa på som fan när man kört om)

Värst är idioterna som medvetet sprayar spolarvätska i nyllet på en två-tre gånger. :huvet
 
Det händer rätt ofta att bilar ligger onödigt långt ut åt vänster bara för att man inte ska kunna ta sig förbi. Lite löjligt, tycker jag. Men folk är ju som dom är. En enda gång har jag råkat ut för att nån har aktivt försökt att preja mig när jag kommit glidande. Det var ingen fråga om nåt annat för han svängde kraftigt från högersidan av filen till min sida och jag fick nita. Sen pekade han finger bakåt med, idioten. Man undrar ju hur man är funtad när man tycker att mordförsök är en bra ide´ute i trafiken?
 
Upplever inte att stockholmstrafiken är speciellt knepig att ta sig fram i.
Finns ju gott om plats mellan bilarna i princip överallt.
Tycker de flesta håller sig rätt lugna i sina körfält. Men det gäller ju att hålla lite tempo så de inte hinner hitta på något skit.:tummenupp
 
På tal om lanesplitta. Bussfilen, den får man väl egentligen inte ta? Står farbror blå där blir det väl böter?
Jag brukar ta bussfilen över Liljeholmsbron till söder om morgonen. Det känns bättre både för mig och bilarna.
Dvs, riskerar inte att repa nån plåtlåda genom att knöckla mellan två stillastående filer(det går ju snabbare också;))
Speciellt när något pucko står helt snett och halvvägs över i andra filen och ser mig, men vägrar flytta in bilen.

Men som nämnt tidigare, man får se upp för idiottaxibilar. Nån dag får dom en känga i dörren av mig. Alternativt, att jag sitter klämd i räcket eller i deras bakruta.
 
På tal om lanesplitta. Bussfilen, den får man väl egentligen inte ta? Står farbror blå där blir det väl böter?

Mjah, jag har åkt förbi ett par poliser i bussfilen och de har inte brytt sig hittills. Gör man det snyggt verkar de inte vara så noga med det. Dock har folk sagt att de fått böter för det här på forumet, så nog kan man få det.
 
Jag kör dagligen i Stockholmsköerna från söderort in till stan. Splittar i princip hela vägen från södra länken in till NK... I princip alla är hjälpsamma och flyttar på sig _om_ de hör att man kommer, de som inte hör rullar ofta i sin fil... De har ju ingen annanstans att ta vägen :tummenupp
 
De bilar som lägger sig långt till vänster blockerar med största sannolikhet inte Mc-trafiken för skojs skull utan för att de vill se framåt. De flesta flyttar sig oftast så snart de kommer en MC bakifrån. Det är min observation från Sthlms-trafiken.
 
Jag kör dagligen i Stockholmsköerna från söderort in till stan. Splittar i princip hela vägen från södra länken in till NK... I princip alla är hjälpsamma och flyttar på sig _om_ de hör att man kommer, de som inte hör rullar ofta i sin fil... De har ju ingen annanstans att ta vägen :tummenupp

Hur hörs man när man kommer bakifrån?
Det är ju inte förrän hojen är höjd med sidorutan som man hör en MC, oavsett avgassystem.
 
Hur hörs man när man kommer bakifrån?
Det är ju inte förrän hojen är höjd med sidorutan som man hör en MC, oavsett avgassystem.
Killen med den röda Monster S4:an med i princip öppet system som kör förbi mig med jämna mellanrum bevisar motsatsen. Han hörs redan 10 bilar bakåt.
:tummenupp

Just att man hörs gör en enorm skillnad på hur folk reagerar. Glidare med öppet system har lättare att ta sig igenom jämfört med samma glidare med originalsystemet.
 
Hur hörs man när man kommer bakifrån?
Det är ju inte förrän hojen är höjd med sidorutan som man hör en MC, oavsett avgassystem.

Menar du att du tex inte hör när en HD mullrar upp bakom dig?
Det gör jag i alla fall :tummenupp
 
Killen med den röda Monster S4:an med i princip öppet system som kör förbi mig med jämna mellanrum bevisar motsatsen. Han hörs redan 10 bilar bakåt.
:tummenupp

Just att man hörs gör en enorm skillnad på hur folk reagerar. Glidare med öppet system har lättare att ta sig igenom jämfört med samma glidare med originalsystemet.

Jo, jag har hamnat bakom glidare ett par gånger när jag fildelat, och bilarna makar på sig rätt snällt när de kommer pruttande. Vilket jag kan förstå, med tanke på hur vingligt det sett ut med del flesta. :crash
 
Det är inte stadens storlek som har betydelse, det är storleken (eller mer troligt brist på storlek) av en helt annan del som är avgörande. :tummenupp

Jag är inte ute efter att säga att större städer är bättre än mindre, mer att min upplevelse är att ju större städer, desto mer hänsyn till varann i trafiken visar man.

I Paris flög folk fram hur som helst, det funkade. Likadant i Rom i början av året när jag var där.

Men det är å andra sidan inget konstigt - När staden når en viss storlek trafikmässigt så förstår människor till slut att samarbete är det som får saker att fungera.
 
På tal om lanesplitta. Bussfilen, den får man väl egentligen inte ta? Står farbror blå där blir det väl böter?
Jag brukar ta bussfilen över Liljeholmsbron till söder om morgonen. Det känns bättre både för mig och bilarna.
Dvs, riskerar inte att repa nån plåtlåda genom att knöckla mellan två stillastående filer(det går ju snabbare också;))
Speciellt när något pucko står helt snett och halvvägs över i andra filen och ser mig, men vägrar flytta in bilen.

Men som nämnt tidigare, man får se upp för idiottaxibilar. Nån dag får dom en känga i dörren av mig. Alternativt, att jag sitter klämd i räcket eller i deras bakruta.

Jag körde bussfilen Sköndal in till Gullmarsplan varje morgon, polisen brydde sig aldrig när de stod där.

OM jag fått böter hade jag inte opponerat mig - tidsbesparingen varje dag mot nån bot per säsong gör det så värt risken.
 
Ja bussfilen kan helt klart kännas värt det ibland. Det går ju framförallt att hålla högre tempo där än mellan bilarna(om man ska köra någorlunda säkerhetsmedvetet). Böter ligger på 1000Kr för att köra bussfil så om man gör det dagligen och inte får böter mer än någon gång i månaden så är det inte mycket värre än ett SL kort.
Sen får man ju se till att flytta på sig om ett fordon som faktiskt får köra där får för sig att köra snabbare än en mc. men det händer i min erfarenhet sällan.

Vad gäller att splitta mellan bilarna så har jag aldrig haft problem med Polisen. Det är ju lagligt så länge man inte är trafikfarlig. Men kan hålla med om att endel kromekipage vinglar rätt fint när de försöker sig på det :)
 
Vi har en järnvägsövergång inte långt från där jag bor, tillfartsvägen är ganska liten så när bommarna går ner blir det ofta kö ut på en större väg med mer trafik. Brukar alltid åka förbi hela kön och ställa mig längst fram vid bommarna, endast en gång har nån billist blivit så grinig att han vrålade nåt åt mig. Förklarade då att jag gjorde så för att jag inte ville utsätta mig för risken att bli påkörd bakifrån, eftersom motorcykeln inte har något skydd bakåt så blir mina skador mycket värre än om man åker i en bil. Han bad då om ursäkt för att han brusade upp och sa att han förstod mig.

Tror de flesta som blir upprörda blir det av okunskap.... och p g a visst mått av avundsjuka.
 
Åker man mellan filerna så kan man knappast räkna med att man uppmärksammas av bilister .

I lilla Sverige med Noll vision ja, men i UK får alla trafikanter lära sig annat...

211
It is often difficult to see motorcyclists and cyclists, especially when they are coming up from behind, coming out of junctions, at roundabouts, overtaking you or filtering through traffic. Always look out for them before you emerge from a junction; they could be approaching faster than you think. When turning right across a line of slow-moving or stationary traffic, look out for cyclists or motorcyclists on the inside of the traffic you are crossing. Be especially careful when turning, and when changing direction or lane. Be sure to check mirrors and blind spots carefully.


https://www.gov.uk/road-users-requiring-extra-care-204-to-225/motorcyclists-and-cyclists-211-to-213
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top