Halloj! Jag vet att den här frågan delvis har berörts tidigare, men efter att ha sökt på forumet så fick jag ändå inte något tydligt svar på min fråga.
Det är så att jag undrar vad som gäller för lv-registrering av en endurohoj.
Först och främst måste man förstås ha det som krävs på en enduro:
Hel/halvljus.
Helljusindikator.
Baklyse.
Bromslyse på fotbromsen.
Signalanordning.
Nummerplåtsbelysning.
Plus då:
Bromslyse på frambromsen.
Blinkers.
Hastighetsmätare.
Är det något mer rent "funktionsmässigt" som krävs?
Vad gäller hastighetsmätare, räcker det att ha en cykeldator som visar hastighet?
Sedan läste jag också något om "CoC-certifikat" och att detta krävs om hojen är nyare än -98. Vad är detta? Och kan jag helt bortse ifrån det på tex en 90'a (vilket förmodligen är fallet).
När allt är uppfyllt är det då registreringsbesiktning som krävs? Detta kostar ca 1800 kr?
Slutligen. Om hojen i fråga är en före detta landsvägsmaskin (tex Suzuki DR 350 S) som nu är e-reggad - underlättar det på något sätt för att lv-registrera? En sak är förstås att det kan finnas kvar kablar för blinkers etc, vilket kan underlätta.
Tack på förhand!
Det är så att jag undrar vad som gäller för lv-registrering av en endurohoj.
Först och främst måste man förstås ha det som krävs på en enduro:
Hel/halvljus.
Helljusindikator.
Baklyse.
Bromslyse på fotbromsen.
Signalanordning.
Nummerplåtsbelysning.
Plus då:
Bromslyse på frambromsen.
Blinkers.
Hastighetsmätare.
Är det något mer rent "funktionsmässigt" som krävs?
Vad gäller hastighetsmätare, räcker det att ha en cykeldator som visar hastighet?
Sedan läste jag också något om "CoC-certifikat" och att detta krävs om hojen är nyare än -98. Vad är detta? Och kan jag helt bortse ifrån det på tex en 90'a (vilket förmodligen är fallet).
När allt är uppfyllt är det då registreringsbesiktning som krävs? Detta kostar ca 1800 kr?
Slutligen. Om hojen i fråga är en före detta landsvägsmaskin (tex Suzuki DR 350 S) som nu är e-reggad - underlättar det på något sätt för att lv-registrera? En sak är förstås att det kan finnas kvar kablar för blinkers etc, vilket kan underlätta.
Tack på förhand!