Landsvägsregistrering av endurohoj?

Diztinct

Easy rider
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Honda XR400R -98, Yamaha XZ 550 -82
Halloj! Jag vet att den här frågan delvis har berörts tidigare, men efter att ha sökt på forumet så fick jag ändå inte något tydligt svar på min fråga.

Det är så att jag undrar vad som gäller för lv-registrering av en endurohoj.

Först och främst måste man förstås ha det som krävs på en enduro:

Hel/halvljus.
Helljusindikator.
Baklyse.
Bromslyse på fotbromsen.
Signalanordning.
Nummerplåtsbelysning.

Plus då:

Bromslyse på frambromsen.
Blinkers.
Hastighetsmätare.

Är det något mer rent "funktionsmässigt" som krävs?

Vad gäller hastighetsmätare, räcker det att ha en cykeldator som visar hastighet?

Sedan läste jag också något om "CoC-certifikat" och att detta krävs om hojen är nyare än -98. Vad är detta? Och kan jag helt bortse ifrån det på tex en 90'a (vilket förmodligen är fallet).

När allt är uppfyllt är det då registreringsbesiktning som krävs? Detta kostar ca 1800 kr?

Slutligen. Om hojen i fråga är en före detta landsvägsmaskin (tex Suzuki DR 350 S) som nu är e-reggad - underlättar det på något sätt för att lv-registrera? En sak är förstås att det kan finnas kvar kablar för blinkers etc, vilket kan underlätta.

Tack på förhand!

Tror hastighetsmätaren måste ha belysning, det utesluter många cykeldatorer.

Det kanske du har rätt i. Fast jag hittade just via andra trådar att det tycks finnas belysta cykeldatorer som inte kostar galet mycket.

Några kommentarer på mina övriga förfrågningar? :)

Det enklaste sättet att får reda på det för hijen du lurar på är att kolla med generalagenten om det någonsin typgodkänts för landsvägsreggning en exakt sådan modell av dom, och om du i så fall kan få köpa ett COC intyg (Certificate of conformity) av dom för modellen.

Går inte det så är du rökt om du inte vill betala för hela typgodkännandet själv, dvs buller- och bromsprov, alla besiktningar (bra mycket mer än en vanlig regbesiktning) med mera.

Kollade upp detta på en Kawasaki KLX 300 i våras som var e-reggad, pratade med bilprovningen (4 olika personer på 2 orter), vägverket för att se om det fanns ngn sån modell i trafik, folk på kawasaki fram och tillbaka i säkert 4 timmar, den enda som kunde ge ett besked egentligen var Kawasaki som talade om att eftersom dom inte typat den modellen i sverige eftersom det inte skulle lönat sig för ett 20 tal cyklar som dom tog in så var jag tvungen att göra allt själv...

Bra mycket dyrare än hojen skulle det bli kan jag säga.
Köp en lv-reggad på en gång är mitt råd.
/Danne

Tack, DmS! Jag inser att detta nog inte är något att ge sig in på alls :)

Jag hittade den här tråden när jag googlade på landsvägsregistrering av enduro. Ser att det inte har skrivits i den på länge, så jag uppdaterar lite.

En kompis sa idag att alla KTM enduromodeller är landsvägsregisterade. Han var mycket bestämd på den punkten och jag får inte ihop det. De har ju inga av de delar som krävs för landsvägsregistering: blinkers, bromsljus, hel- och halvljus och så vidare. Hur hänger det här ihop?

http://www.ktm.com/se/enduro/500-exc-eu/highlights.html#.UpZ6JKW5Sos

KTM 690 Enduro R däremot har ju blinkers och allt det andra, men det är ju inte en endurohoj.

http://www.ktm.com/se/enduro/690-enduro-r-eu/highlights.html#.UpZ6W6W5Sos

Bifogat

• enduro.jpg
    enduro.jpg
    97.8 KB · Visningar: 544
Last edited:
De flesta någorlunda moderna endurohojar är lv-reggade (exc, yamma wr, gasgas, etc).

Man får med blinkers och speglar vid sidan av om man shoppar en ny hoj idag - har en sådan kartong i garaget som hör till min lv-reggade Husa TE300. :) Ballt med gatlaglig tvåtakts 300a... :fakta

Jodå det har dom. Hel/halvljus, bakljus och bromsljus sitter på från början, blinkers kanske du får montera dit själv, men alla EXC säljs med "landsvägskit"

*Edit: Puckfuckingtvåa.

Man får med blinkers och speglar vid sidan av om man shoppar en ny hoj idag - har en sådan kartong i garaget som hör till min lv-reggade Husa TE300.
Jaha, vad förvånad jag blir. Så hur kontrollerar man blinkers och tuta från styret på en ny KTM/Husaberg/Husqvarna enduro?

Bifogat

• Skärmavbild 2013-11-28 kl. 00.16.59.jpg
    Skärmavbild 2013-11-28 kl. 00.16.59.jpg
    41.2 KB · Visningar: 239
  • Skärmavbild 2013-11-28 kl. 00.18.56.jpg
    Skärmavbild 2013-11-28 kl. 00.18.56.jpg
    45.3 KB · Visningar: 281
Last edited:
Nej, men på vänster :)

Sgm - är du säker på att wr är lv?

Yamnan gick att shoppa både- och ereg/lvreg vet jag, så där bör man kolla innan man handlar.

yes, ktm exc kommer med tutan också, blinkersen är skitfula och backspeglarna är av tysk-30tals modell.
DOCK de är inte LAGLIGA lv-registrerade om man tar bort strypningen, så det är typ 8kw som gäller om det ska vara lagligt (buller och framför allt utsläppskraven "ryker" haha). Man får med regskylt och allt vid köp av en ny exc :)
;)

yes, ktm exc kommer med tutan också, blinkersen är skitfula och backspeglarna är av tysk-30tals modell.
DOCK de är inte LAGLIGA lv-registrerade om man tar bort strypningen, så det är typ 8kw som gäller om det ska vara lagligt (buller och framför allt utsläppskraven "ryker" haha). Man får med regskylt och allt vid köp av en ny exc :)
;)

Alla åker väl med strypningarna på plats? :hihi

Jag hade den här diskussionen med en annan enduropolare som funderade över det här lite inför kåsan förra året, skulle länsman vilja sätta sig på tvären, så är det ju som att meta i fiskplanteringen...merparten av hojarna är lv-reggade kan man lugnt utgå ifrån, på 6 kW eller vad det nu är...

Så skall man tävla, och ha rent mjöl i påsen, så är e-regg bättre, där det är öppna kort...

Jag hittade den här tråden när jag googlade på landsvägsregistrering av enduro. Ser att det inte har skrivits i den på länge, så jag uppdaterar lite.

En kompis sa idag att alla KTM enduromodeller är landsvägsregisterade. Han var mycket bestämd på den punkten och jag får inte ihop det. De har ju inga av de delar som krävs för landsvägsregistering: blinkers, bromsljus, hel- och halvljus och så vidare. Hur hänger det här ihop?

http://www.ktm.com/se/enduro/500-exc-eu/highlights.html#.UpZ6JKW5Sos

KTM 690 Enduro R däremot har ju blinkers och allt det andra, men det är ju inte en endurohoj.

http://www.ktm.com/se/enduro/690-enduro-r-eu/highlights.html#.UpZ6W6W5Sos

Jo nya KTM levereras landsvägsreggade och med alla delarna för att klara en sådan besiktning. De har så gjort sedan tidigt 00-tal.

Jag köpte mig en 2013 ktm 300exc och den kom landsvägsreggad, har en helförsäkring på 300kr i månad och har självklart glidit runt lite i staden och jag kan säga att det är extremt trevligt :)

rätt mycket blickar av folk som hör 2-takts ljudet. blinkers och tuta fick jag i en låda med extra krök för besiktning.

kan inte säga annat än det är en trevlig hoj för både Enduro och lite bus på vägarna. skulle bara behövts dreva om lite för gata men orkar inte pilla med det varje gång jag får för mig att köra på vägen, använder mesta som enduro nämligen.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing