Landets mc bestånd genom tiderna

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
1950 fanns det drygt 200 tusen hojar, bara några år senare över 300 tusen. Sen sjönk det fram tills hippierna klippte sig, sedan har det ökat igen. För två år sedan närmade vi oss toppnoteringarna från fornstora dagar.

11% av dessa i trafik är sporttourer och sportmaskiner.

Jag glömde var jag ville komma med detta
 
Och med tanke på att det bara fanns knappt en miljon människor i Sverige 1955 så innebär det att ungefär var sjätte invånare hade en hoj. 75 % av befolkningen var hojägare alltså. Inte illa. :)
 
"Jag glömde var jag ville komma med detta"

Helt okej, ibland hittar man på vad som helst bara för att visa att man finns :krama
 
Och med tanke på att det bara fanns knappt en miljon människor i Sverige 1955 så innebär det att ungefär var sjätte invånare hade en hoj. 75 % av befolkningen var hojägare alltså. Inte illa. :)

:va

Men, jag håller med, att mängden hojar på vägarna är liknande stor idag betyder ju att rätt få åker, med tanke på hur mycket större befolkningen är idag. :/


Andelen sporthojar är ju rätt självklar, visst går trender upp & ned samt fram och tillbaka, men huvudorsaken är ju att både samhället och försäkringsbolagen länge gjort sitt för att utan att sky medel försöka få bort tillväxten inom mc i allmänhet och sporthojar i synnerhet.
 
Nja, det var väl 7 miljoner 1950. Sverige är inte bara Stockholmsområdet.
 
Och med tanke på att det bara fanns knappt en miljon människor i Sverige 1955 så innebär det att ungefär var sjätte invånare hade en hoj. 75 % av befolkningen var hojägare alltså. Inte illa. :)
Det var typ 1640-1650 som Sverige hade det invånarantalet. Micke R har rätt, 1950 fanns drygt 7 miljoner svenskar.
 
Det kommer öka, särskilt i Stockholm där jobbpendling på fyra hjul snart är ett öde värre än en helkväll med P3s morgonredaktion.
 
Jag undrar om det verkligen kommer att öka i Stockholm nu när avgift ska börjas ta för gatuparkeringarna. 500 kr / månad för boendeparkering, annars 10 kr / timme om jag inte missminner mig. Det är med andra ord klass 2-moppe som gäller i Sthlm om man ska pendla framöver, men vem vill åka långväga med en sån?
 
Jag undrar om det verkligen kommer att öka i Stockholm nu när avgift ska börjas ta för gatuparkeringarna. 500 kr / månad för boendeparkering, annars 10 kr / timme om jag inte missminner mig. Det är med andra ord klass 2-moppe som gäller i Sthlm om man ska pendla framöver, men vem vill åka långväga med en sån?

Jag kommer ivf fortsätta med hoj, och dessutom kommer mitt jobb betala för parkeringen.
 
:va

Andelen sporthojar är ju rätt självklar, visst går trender upp & ned samt fram och tillbaka, men huvudorsaken är ju att både samhället och försäkringsbolagen länge gjort sitt för att utan att sky medel försöka få bort tillväxten inom mc i allmänhet och sporthojar i synnerhet.

Jag är nog inte överens..
F-boplagen har självfallet varat med at minska på försäljningen av supersport höjer .- eller rättera sagt det har vi själva vid att ha väldig mycket skador!
Det som var öppet mål under början på milleniet var att Vägverket - myndigheterna, sku förbjuda supersport hojarna - detta hände inte grundet att ägarna (problem gruppen (SMC)) tog tag i problemet själva under större bevågenhet från myndigheterna.. Att f-bolagen sen hade börjat att räkna, var en (för oss alla) brutal verklighet att vakna upp till..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top