Land Speed Record - 50 cc

Falkenberg e han från!!! :mad: Bengt Lagerblad är en guru blan tvåtakts åkarna...
Det är 2004erland också. Betänk att han har värpinges förmodligen snabbaste Zündapp och att den förmodligen är snabbare än sveriges förmodligen snabbaste Puch :fakta

jag har för mig att när vi för några år sedan provkörde en 1/8 track bil (3.5cc 4wd) gjorde den 0-100 på 1,8 sek, sträcka 50 m. :tummenupp

Jag beställde en 3.5cc motor från en motortrimmare i Usa dyrt men häftigt.
Det enda som var problemet var att bilen blev så gott som okörbar.
Vi va lite folk som tävlade för en massa år sen.
Och vissa av oss optimerade våra motorer i bänk.
De gick som fan men det va ruskigt lätt att köra bort sig på banan.
Så vi fick ta ner effekten lite då satt tiderna och framför allt så höll man hela racena.
Blir lite sugen på att ta fram grejjerna, grabben är ju 5 snart:D

NSU körde 193 km/h på Bonneville på 50-talet. Kreidler satte ett nytt rekord på 60-talet,runt 220 km/h. Ett privat Holländskt team har senare höjt rekordet ytterligare. Svenska rekordet innehas av Delta racing från Varberg och är på 138 km/h. Delta körde med en roadracing maskin medan NSU och Kreidler körde med streamliners. Kreidlers motor var dessutom kompressormatad. När det gäller 60-tals roadracing maskiners toppfart så gjorde dom över 200km/h men det var i nerförsbacken på Spa Francorchamps. Erland.
1956 körde man på Bonneville enligt det dåvarande AMA-reglementet 196 km/h med en s.k. cigarr byggd av NSU-fabriken och driven av en 50cc-motor.

Den högsta internationella noteringen (FIM) för 50cc är 222 kmh och sattes
1981 av holländaren Jan Huberts med en inkapslad variant liknande den från -56 men med Kreidlermotor.

Två amerikaner i femtioårsåldern från Kalifornien (Buddfab Streamliner) har byggt en replika av NSU:n men med en -02 Aprilia RS50-motor som man har trimmat bortom all sans och dessutom kopplat lustgas till: 21 hk / 14.900 rpm. Deras högsta notering hittills är 215 km/h.

Kolla nedan ett försök på Bonneville. Tycker ljudet är oemotståndligt charmigt! :D

http://www.youtube.com/watch?v=1U4bOtifdFU

Bifogat

• motorswap706_2.jpg
    motorswap706_2.jpg
    95.9 KB · Visningar: 103
  • P8280008_2.jpg
    P8280008_2.jpg
    100.9 KB · Visningar: 110
  • emmay1_2.jpg
    emmay1_2.jpg
    82.4 KB · Visningar: 94
Last edited: