Lamporna bränns hela tiden! ktm exc 125 02

Allting är jordat, har kollat igenom alla kablar kontaktspray på allt. Ingenting verkar hjälpa, har filat bort lite på ramen så jorden ska fästa bättre " var lite färg innan ". Kan felet inte ligga där vid svänghjulet?

de ska regulatorn ändå ta hand om, kolla så alla kablar är hela till den istället och så att den verkligen funkar.
 
Fast sticker spänningen iväg ökar strömmen också, förutsatt att motståndet i elsystemet är konstant

som jag sa tidigare så smäller lampan innan säkringen, säkringen är till för om de blir kortslutningar i systemet.
 
svara igen: Måste vara nåt fel på den nya voltregulatorn också. Om den nu är ordentligt inkopplad och jordad. Vad jag vet så finns det inte några säkringar på hojen, men inte dumt att slänga dit kanske. Kolla noga så att framlampan är kopplad till kablarna som går EFTER voltregulatorn. Vissa saker går kopplade direkt från statorn och inte via voltregulatorn. Elschema finns att ladda ner om detta hjälper.
------Om hojen har använts som enduro så kanske statorn är omlindad för xenon, och då behöver du en kraftigare voltregulator-------. Lycka till!
/Kennie

Hur har du kopplat in dom?
Det går en gul och en vit från statorn. Och dessa ska kopplas in direkt i voltregulatorn om du inte har nåt som ska drivas direkt från statorn. På min drivs bla displayen direkt från statorn, men resten efter voltregulatorn. D.v.s voltregulatorn ska sättas på + kablen från statorn inna den kopplas vidare till något annat. Får du fortfarande ut för mycket volt/spänning, så är statorn garanterat omlindad för att lämna större effekt och då duger det inte med en vanligt/original voltregulator, utan isåfall behövs det en kraftigare.
 
Last edited:
Som jag sagt tidigare, allting är helt korrekt jordat, har inte lindrat om statorn men problemet kanske ligger i att statorns lindning har smältit ihop?. Jag har redan ktms verkstadsskiva ligger men den hjälper inte mig så mycket. Något är seriöst fel! tacksam för alla svar, väldigt vänliga som försöker hjälpa en vilsen själ :)(

Voltregulatorn är korrekt inkopplad då det endast är en stor anslutning. Samtliga kontakter i " kontakten " sitter åt och inte heller finns det kortslutning någonstanns
 
Som jag sagt tidigare, allting är helt korrekt jordat, har inte lindrat om statorn men problemet kanske ligger i att statorns lindning har smältit ihop?. Jag har redan ktms verkstadsskiva ligger men den hjälper inte mig så mycket. Något är seriöst fel! tacksam för alla svar, väldigt vänliga som försöker hjälpa en vilsen själ :)(

Voltregulatorn är korrekt inkopplad då det endast är en stor anslutning. Samtliga kontakter i " kontakten " sitter åt och inte heller finns det kortslutning någonstanns

Har du ingen i din kompiskrets med KTM? Borde vara samma som sitter på 125-300cc. Så länge det är 2-takt och inget batteri!
 
Fast sticker spänningen iväg ökar strömmen också, förutsatt att motståndet i elsystemet är konstant

Nej, ökar spänningen sjunker strömmen. Förutsatt tex samma glödlampa.


Jämför tex bilar (12V elsystem) där en startmotor inte behöver vara så kraftig mot lastbilar (24V elsystem) där det behövs en kraftig startmotor. Skulle lastbilen ha 12v elsystem skulle sladden från batteri till startmotor behöva vara som en underarm i tjocklek ungefär :tummenupp
 
Nej, ökar spänningen sjunker strömmen. Förutsatt tex samma glödlampa.


Jämför tex bilar (12V elsystem) där en startmotor inte behöver vara så kraftig mot lastbilar (24V elsystem) där det behövs en kraftig startmotor. Skulle lastbilen ha 12v elsystem skulle sladden från batteri till startmotor behöva vara som en underarm i tjocklek ungefär :tummenupp

nja stämmer sådär :) strömmen ökar när motståndet sänks lr späningen höjs :tummenupp

höjer man späningen (U) sänker strömmen (I) får man samma effekt (P)

höjer man späningen kommer strömmen lättare fram i lampan man får då högre effekt o lampan går sönder

I=U/R
P=U*I
 
Last edited:
Läste på en ANNAN sida att "kopplingsdosan" (eller vad den heter, d.v.s den som du ändra hel/halv m.m på styret) är felet på 90% av alla elfel som finns på KTM. Så testa smörj den, eller borra ur nitarna och puttsa och smörj. Kanske inte hjälper, men kan vara värt att testa iochmed att allt annat är som det ska. Annars mäter du på din kompis cross/enduro hur mycket spolen ger ifrån sig och jämför med din. Mät INNAN voltregulatorn och i likström. Håller fortfarande fast vid att den kan vara boven i detta dramat. =)
 
Läste på en ANNAN sida att "kopplingsdosan" (eller vad den heter, d.v.s den som du ändra hel/halv m.m på styret) är felet på 90% av alla elfel som finns på KTM. Så testa smörj den, eller borra ur nitarna och puttsa och smörj. Kanske inte hjälper, men kan vara värt att testa iochmed att allt annat är som det ska. Annars mäter du på din kompis cross/enduro hur mycket spolen ger ifrån sig och jämför med din. Mät INNAN voltregulatorn och i likström. Håller fortfarande fast vid att den kan vara boven i detta dramat. =)

Skall kika på det :) tack för tipset!
 
Har du löst problemet? Har faktiskt likadant på min hoj också nu när jag skulle koppla in elsystemet.. Har bara fram & baksystemet inkopplat. d.v.s har tagit bort blinkersystemet för att se allt lättare. Men mina lampor smäller också hela tiden, trots ny voltregulator. Det lustiga är att tar jag kablarna som går till tutan och jorda den, så lyser det i ca 3-4 sek, sen slocknar det, och detta kan jag göra ett par gånger innan lamporna smäller... Nåt som är ännu lustigare är att jag har 12v på gul kabel till framlampan. Men tar jag den kablen på framlampan och sen jorda lampan så lyser det inte ändå förrens jag jordat kablarna till tutan. Nåt är riktigt skumt...
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top