Lamporna bränns hela tiden! ktm exc 125 02

besses

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Ktm exc 125
Tjena, har en ktm exc 125 02a, problemet är att lamporna bränns direkt vid varv. På tomgång funderar dem, men gasa lite, bara jättelite så lyser som starkt och slockar, Har provat att bytt voltregulator men blev ingen skillnad. Hjälp? vad kan vara felet?

Mycket tacksam för svar!

mvh rickard
 
Finns ju nån liknande strömreglator fast väldigt liten (brukar sitta på kretskort tror jag) kommer inte ihåg vad de heter men. Prova en sådan om du hittar.

Hitta rätt modell bara.
 
Har du kollat så att voltregulatorn är ordentligt jordad?
 
Mät spänningen vid framlampan, kolla så den inte går över 14v oavsett varvtal

Antagligen trasig laddregulator
 
Den ger cirka över 20v beroende på varvtalet, bytt voltregulatorn! vad kan vara felet? ligger det nere i tändningen? Mycket tacksam för svar, för övrigt har ktm exc 125 säkringar någonstanns?
 
Den ger cirka över 20v beroende på varvtalet, bytt voltregulatorn! vad kan vara felet? ligger det nere i tändningen? Mycket tacksam för svar, för övrigt har ktm exc 125 säkringar någonstanns?

Har inte alla hojar säkringar :va
 
Den ger cirka över 20v beroende på varvtalet, bytt voltregulatorn! vad kan vara felet? ligger det nere i tändningen? Mycket tacksam för svar, för övrigt har ktm exc 125 säkringar någonstanns?

Måste vara nåt fel på den nya voltregulatorn också. Om den nu är ordentligt inkopplad och jordad. Vad jag vet så finns det inte några säkringar på hojen, men inte dumt att slänga dit kanske. Kolla noga så att framlampan är kopplad till kablarna som går EFTER voltregulatorn. Vissa saker går kopplade direkt från statorn och inte via voltregulatorn. Elschema finns att ladda ner om detta hjälper. Om hojen har använts som enduro så kanske statorn är omlindad för xenon, och då behöver du en kraftigare voltregulator. Lycka till!
/Kennie
 
Troligen är det ändå att det blir för hög spänning, annars borde det som sägs säkringen gå i stället om det nu fins någar på en sån här hoj, en del endurohojar drivs ju direkt från generatorn, på min XR600 finns inget batteri, men den har ändå blinkers osv.
 
Men alla hojar med batteri har väll säkringar? :va

Åtminstone en säkring är vanligt.
När det gäller små offroad hojar och moppar, så är det vanligt att bara delar av elsystemet är kopplat via batteriet t.ex blinkers o bromsljus. Tändning och strålkastare matas direkt av separata generatorlindningar. Det kan finnas en separat "spänningsbegränsare" för strålkastaren.
En av orsakerna till den lösningen är att dessa hojar saknar "halva" elsystemet i crossutförande.
 
Säkringar skjuter bara om strömstyrkan blir för hög. Med andra ord så ökar bara volten så skjuter inte säkringen men du får ändå ut mer kräm. U x I = W

Låter som det börjar bli matte i denna tråd. Därför lämnar jag nu denna tråd IFRED! :rolleyes:
 
Säkringar skjuter bara om strömstyrkan blir för hög. Med andra ord så ökar bara volten så skjuter inte säkringen men du får ändå ut mer kräm. U x I = W

Fast kikar man på Ohms lag så borde väl strömstyrkan öka om spänningen ökar?
För resistansen påminner väl om att vara konstant.

Nu var inte elektronik mitt favoritämne.


Men kommer spänningen upp till 20volt låter det ju som att voltregulatorn inte arbetar korrekt.
Kolla så den är ordentligt inkopplad och jordad.
 
Last edited:
Om du har bytt spänningsregulator och det inte gjorde någon skillnad så
är antagligen den gamla regulatorn hel.

Om du har den kvar kan du koppla in den också; Jag skulle i så fall prova att koppla in den vid spänningsmatningen till framlampan och dra en sladd från lampans jord till späningsregulatorns jord.

Då blir spänningen till lampan så regulerad som den kan bli.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 
Fast kikar man på Ohms lag så borde väl strömstyrkan öka om spänningen ökar?
För resistansen påminner väl om att vara konstant.

Nu var inte elektronik mitt favoritämne.


Men kommer spänningen upp till 20volt låter det ju som att voltregulatorn inte arbetar korrekt.
Kolla så den är ordentligt inkopplad och jordad.

Sant, ökar volten så kommer det mer amp. Men säg att den har en 10a säkring och en 55w lampa. 10a x 12v = 120w. 55w/ 12 = 4,58 A
Med andra ord behöver han komma upp i 12v x 2,06 för att smälla säkringen. Troligen skjuter lampan redan vid 16-20v
 
Allting är jordat, har kollat igenom alla kablar kontaktspray på allt. Ingenting verkar hjälpa, har filat bort lite på ramen så jorden ska fästa bättre " var lite färg innan ". Kan felet inte ligga där vid svänghjulet?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top