lamellproblem - skivor eller olja?

JohanE

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha FZR 600, TM Racing 250cc
Kopplingen började slira mycket efter oljebyte och varmkörning av lamellerna efter en del garagevändingar. Jag fixade brickor och satte dit dom vid fjädrarna. Fast när mätte lamellerna och stålskivorna var dom i perfekt tjocklek! Lamellerna var 3.0 mm, standard är 2.9 - 3.1 mm.
Stålskivorna var ganska blåaktiga, men verkade inte vara skeva. (Kollade bara snabbt)
Testkörde och kopplingen var lite bättre - den slirar ibland, lite mer när den är kall. Speciellt på 3:an. Väldigt ojämn slirning när den är varm, slirar på olika växlar hela tiden..

Är det oljan som är fel och/eller lamellerna?
Jag kör på Mobil Extra 4T (syntet-baserad).
 
Kör lugnt ett par dagar utan att dra på fullt så att lamellerna får tid på sig att bli inkörda mot varandra utan att bli glaserade pga av högvarvslir. Funkar inte det, prova Castrol GP 10W40 mineralolja. Lixom, du kommer iaf att byta olja minst var 500 mil.
 
JohanE skrev:
Är det oljan som är fel och/eller lamellerna?
Jag kör på Mobil Extra 4T (syntet-baserad).

Inte helt hundra, men jag skulle tro att det är oljan.
Hojen är ju av äldre modell då syntet inte var för vanligt..
Kopplingen brukar ju slira om du har fel olja..
 
Re: Re: lamellproblem - skivor eller olja?

Tack för hjälpen!
Jo man tycker det, men det var delsynetisk i innan jag bytte, och den har fungerat i två år :(

Neox Spunk skrev:
Inte helt hundra, men jag skulle tro att det är oljan.
Hojen är ju av äldre modell då syntet inte var för vanligt..
Kopplingen brukar ju slira om du har fel olja..
 
Jag skulle då inte lägga på brickor på fjädrarna som första alt.
Utan jag skulle testa annan olja, köra ett par mil lungt och utan att det slirar. Du sa att stål skivorna va blå, prova putsa lite på dom. Om inte allt detta funkar då skulle jag lägga brickor på fjädrarna och testa.
 
JohanE skrev:
Väldigt ojämn slirning när den är varm, slirar på olika växlar hela tiden..
Eftersom den sitter före lådan så är det rena vridmomentet från
motorn som gör att den slirar. I princip slirar den därför lika på
alla växlar. Men det går åt lite vrid för att acca motorn, så att
vridet vid kopplingen blir lite lägre på låga växlar där hojen accar mycket.
Den brukar alltså först börja slira ungefär där motorn lämnar
max vrid. Men har den väl börjat så kan det fortsätta en bit
upp i varv även fast motorn vrid minskar där.

Fast det löste inte ditt problem direkt......
/u
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top