Lamellpaket

JimmyR1stunt

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2016
Hoj
Yamaha R1 2002
Tjoho :D första inlägget här ;) jag är nybliven ägare till en yamaha R1a
Har knappt provkört eftersom vädret är som det är :) jag tycker inte att han kopplar ur ordentligt, när jag lägger i växeln stillastående smäller det till ordentligt. Och med motor avstängd och växel i tycker jag han rullar lite trögt och smyger lite på motorn. Så jag letar lamellpaket o tänker att det kan va bra o byta, frågan är vart hittar jag mest prisvärt paket?

Vänta tills det blir bättre väder att köra. Finns det fukt i oljan (vilket det gör om man tomgångskör i garaget) så kan stållamellernas yta rosta. Det försvinner efter ett par "riviga" starter.

Om lamellerna är slut så frikopplar det mer än du vill. Du verkar ha motsatt problem. Som andersbrink säger så kan de klibba ihop när den stått stilla ett tag. God Jul.

.....eller lite fel oljesort. Kanske byta märke och testa annat.

Har haft exakt samma symptom på två hojar som trådskaparen beskriver. Det avhjälptes i båda fallen med nya lameller och mellanskivor.

Mycket troligen i din -02 R1:an har mellanskivorna samt som lamellerna "hackad" gropar till navet respektivt kopplingskorgen. (Gjutet Mg-aluminium - med åldern och mil blir det så även om man inte övat med motoGP starter..) Smågropor med vassa kanter kärvar mycket och kopplingsdelarna inte glider loss även om man frikopplad dvs avlägsnad fjädertrycket.

-montera loss delarna och fila eller slipa alla ytorna så att de är släta och raka. Voila - problemet är borta!
(Dock med kall och trög olja är effekten som att ha sirap mellan lamellerna: hojen har tendens att "dra"..)

Hade motsvarande på min gammel gixxer, hittade 2 st av stålskivorna i kopplingen som slagit sig

Last edited:
Skitbra tips :) tack. Då ska jag börja med att bara skruva isär och kolla dom. Har nyss bytt olja och filter men läste någonstans att jag kan luta hojjen och slipper hälla ut den nya oljan :)

Skitbra tips :) tack. Då ska jag börja med att bara skruva isär och kolla dom. Har nyss bytt olja och filter men läste någonstans att jag kan luta hojjen och slipper hälla ut den nya oljan :)

Kanske att jag missförstår dig, men du behöver ju inte slänga din nya olja bara för att du tömt ut den. Bara tappa upp den i ren dunk/flaska så kan du fylla upp den i motorn sen när du är klar med lamellkollen.

Back