Lamellerna slut?

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tjaaba

Märkte idag att hojen vill "fram" lite när man drar in kopplingen o varvar lite. Är det lamellerna som börjar ta slut? Oljan är det inte då den e nybytt och kört på samma hela tiden. Blev inge bättre efter att jag varmkörde den heller.

Frågan är bör jag inte köra nåt mer innan jag byter o är det risk att paja mer grejer i kopplingen?

Nej, är lamellerna slut blir det tvärs om, hojen vill inte iväg. Antingen är kopplingsvajern för tight, dina stålskivor har slagit sig eller så har du fått hack i kopplingskorgen.

aj fan,
ska kolla kopplingsvajern.
om det skulle vara att stålskivorna slagit sig eller om jag fått hack i kopplingskorgen vad kan ha orsakat det?
tror du det e nåt som går på garantin? annars är det väl en dyr historia?
vad händer om jag inte åtgärdar det rasar hela paketet då??

Att det blir hack i kopplingskorgen beror på att lamelerna rör sig yterst lite hela tiden, sätt enorma hack på gammla motorer men korgen har hållt bra.

Hade isär min koppling idag för tänkte mätta upp stålskivorna & lammelerna & kopplingsfjädrarna, hade starkare fjädrar & nya lammeler hemma liggandes, till min förvåning var dom nya lammelerna under tolerans måtterna 2.6mm, medans dom som satt i är innom tolleransen 2.95-3.01 vad nya ska vara, så jag montera ihop allt igen o i med dom hårdare fjädrarna, koppligskorgen på min är yterst små avfasningar där lammelerna har suttit.

Vist smäller min reält när man lägger i 1an men den kopplar ut till 100% när man drar in kopplingen.

Detta fenomenet att den vill dra hur mycke man en varvar har jag haft på tidigare crossar, så måste gassa upp den rätt mycke innan jag lägger i 1an annars så dör hojen när man ska iväg.

Skulle jag vart du o vart orolig skulle jag plockat isär sakerna o kollat upp hur stora urgröpningarna är o mätta upp allt, det gör man under nån timme om man tar det lungt.

Såg att du har en 08a, de borde gå på garantin som honda har.

Last edited:
Om det är första provkörningen för året så kan det vara rost på lamellerna - olja och luft innehåller alltid vatten. Gör en dragrace-start dvs slira kraftigt ett par sekunder på lamellerna med mycket gaspådrag. Gör det på treans växel eller högre. Gör det bra EN gång och vänta sen i minst en minut - om du behöver göra det fler gånger.

som Ferspeedboy säger hade dom första CBRerna 2008 problem med bland annat kopplingen, så kolla att det är åtgärdat på garantin först. (bara ringa hondahandlare i närheten och ange ramnummret så ska dom kunna kolla upp det på några minuter i datorn.)

Aa just det har hört talats om det där. Inga garantiärenden är gjorda på min hoj, står inget i garantiboken. Frågade honda city där jag servat hojen 7ggr om dom kunde byta kolvringarna på garantin då den slukar mkt olja, fick till svar att "inga hojar som kommer från oss gör det".
Kan man vända sig till typ mc varuhuset för garantiärende fast den inte e servad hos dom?
Läste iof i garantiboken att efter 2års fullgarantin gått ut så har jag bara garanti på motor och el upp till 5år.

Back