Lameller till Ducati 600! Hjälp önskas!!

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Hoj
Yamaha R6 99
Hej!
Då min cykel slirar på gaspådrag på 2-3an så tänkte jag köpa nya lameller!
Är det någon som vet någon bra sida man kan beställa ifrån? Eller bara hur man går tillväga.

En Ducati Monster 600 från 2000!

Tack!

Hej! Är du helt säker på att lamellerna är orsaken annars kan det bli en rimligt dyr affär! Vad använder du tex för olja? Då kopplingen på Ducati 600 är oljebaddad gör folk ofta misstaget att använda olja som inte är ämnad för motorcykelmotorer som din. Specialolja för MC finns för just din motorcykel och absolut inget annat bör användas! Vet du att rätt olja används kan du börja kolla andra orsaker. Plocka först isär kopplingen och kolla vad orsaken är innan du köper nya grejor!

:glömdet
Hej! Är du helt säker på att lamellerna är orsaken annars kan det bli en rimligt dyr affär! Vad använder du tex för olja? Då kopplingen på Ducati 600 är oljebaddad gör folk ofta misstaget att använda olja som inte är ämnad för motorcykelmotorer som din. Specialolja för MC finns för just din motorcykel och absolut inget annat bör användas! Vet du att rätt olja används kan du börja kolla andra orsaker. Plocka först isär kopplingen och kolla vad orsaken är innan du köper nya grejor!

Den har gått några mil i somras sedan jag köpte den, och vid köp så gick allt perfekt!
Men hur ska kopplingen se ut och kan du berätta vad det ska vara för olja?

Last edited:
Bel Ray EXP:
"Meets the performance requirements of API SM and JASO MA2"
Pris: 219:-/liter Hos MotoSpeed

Castrol Power One Racing:
"JASO MA-2 API SJ"
Pris: 215:-/liter hos Alvars.

Biltema Mc olja 10W-40:
ASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM.
Pris: 89.90/liter hos Biltema.

Jodå....dom går alldeles utmärkt att använda allihop.

Det enda man behöver hålla koll på är att man inte köper en olja med "lägre"
API-klassning än vad Mc-tillverkaren satt som krav i specifikationen för din Mc.
Sen vad man väljer att "stoppa" sina pengar i för "hål" måste nog vara upp till
varje individ, eller vad tycker du?

/KentW

Är det vajer eller hydraulisk koppling? Om det är vajerkoppling, har du kollat så att du inte råkat fippla till ställskruven för vajerspelet, så att att den inte frikopplar helt?

Ang. Biltema-oljan är det dock bäst att läsa det tekniska databladet, inte säkerhetsdatabladet (förutsatt att du inte tänkt elda upp oljan, eller droppa den i ögonen).

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36958_TDS.pdf

Last edited:
:rock
Bel Ray EXP:

"JASO MA-2 API SJ"

Biltema Mc olja 10W-40:

API-klassning än vad Mc-tillverkaren satt som krav i specifikationen för din Mc.

/KentW

Jag lägger 215;- / liter om det är så.. Men om Biltemas funkar lika bra, så varför inte spara en del pengar..?
Så det kvittar..

Är det vajer eller hydraulisk koppling? Om det är vajerkoppling, har du kollat så att du inte råkat fippla till ställskruven för vajerspelet, så att att den inte frikopplar helt?

Ang. Biltema-oljan är det dock bäst att läsa det tekniska databladet, inte säkerhetsdatabladet (förutsatt att du inte tänkt elda upp oljan, eller droppa den i ögonen).

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalData:fyllisarSheets/36958_TDS.pdf

Det är hydralisk koppling!

Då vi ändå är inne på ämnet om oljor etc!

En liten service med oljor och stift samt filter, måste allt beställas från utländska sidor för bättre pris?
Är inte helt hajj på vad det ska vara för stift mm. Ni verkar kunna sjukt mycket om allt så lika bra att jag frågar direkt! :tummenupp

Bel Ray EXP:

"JASO MA-2 API SJ"

Biltema Mc olja 10W-40:

/KentW

Jag antar att det är mitt inlägg du syftar på?

Har inte påstått att det är nåt fel på Biltemas olja, har ingen åsikt om det och skulle fö aldrig hälla smörjan i min Ducati. Det var mer det faktum att man skulle läsa säkerhetsdatablad jag hade åsikter om...

Men för all del, titta på länkarna jag postade istället för att leta upp sämsta möjliga pris.

Bel Ray EXP 4 liter OCH Hiflo oljefilter 536kr. Inklusive frakt. 134kr/liter och oljefilter på köpet.

Men jag skulle nog satsa på Shell Advance Ultra 10w40 eller 15w50. Samma pris som Bel Ray.

Filter skall man ändå ha och drar man av en hundring för ett filter så är man nere på runt 110kr/litern. Inte så jävla mycket att tveka på jämfört med Biltema tycker jag. Skall man sen ha riktiga tändstift så är det ännu tydligare.

Och nej, dom säljer inte Kinesiska pirat-tändstift, det är original.

Då vi ändå är inne på ämnet om oljor etc!

En liten service med oljor och stift samt filter, måste allt beställas från utländska sidor för bättre pris?
Är inte helt hajj på vad det ska vara för stift mm. Ni verkar kunna sjukt mycket om allt så lika bra att jag frågar direkt! :tummenupp

Kikar du på den tysken jag länkade till så har dom färdiga paket med olja, filter och stift som funkar. Dom svarar på mail, komponerar ihop paket som du vill ha det och hjälpet till med rekommendationer om du är osäker.

Har handlat ett par gånger och aldrig nåt krångel. Leveranstid har varit 7-8 dagar ungefär. Har dock ingen aning om det är billigt eller dyrt jämfört med andra som kränger servicekit på postorder men det är riktiga prylar, kamremmarna jag beställde var Ducati original.

BelRay är ett stort märke utomlands men, EXP är en delsyntetolja. Helsynteten heter då EXS.
Kränger BelRayoljan själv och brukar skicka iväg en 4-liters EXP med skruvfilter för cirka 480:- ink frakt. (länkade EXL-oljan=mineral, är ännu billigare)

Funderar sen, ska det verkligen vara en helsyntetolja i en 15 gammal twin...eller är det en Ducatirekommendation med helsyntet?

Last edited:
Om du inte vet vad det är för olja i den.... så prova att byta till mc olja.
Jag skulle ta den billigaste typ biltema el. OK/statoil och kolla om det blir skillnad.

Har själv kört gammal Suzuki som drog mycke olja och hällde i lite vanlig bilolja på semester för att det inte fanns annan olja att köpa..med försämrad koppling som resultat. Vid oljebyte försvann problemet.

BelRay är ett stort märke utomlands men, EXP är en delsyntetolja. Helsynteten heter då EXS.
Kränger BelRayoljan själv och brukar skicka iväg en 4-liters EXP med skruvfilter för cirka 480:- ink frakt. (länkade EXL-oljan=mineral, är ännu billigare)

Funderar sen, ska det verkligen vara en helsyntetolja i en 15 gammal twin...eller är det en Ducatirekommendation med helsyntet?

Vet ej hur det är på dom gamla. Min 2v luftkylda twin från 2010 levererades med Shell Advance Ultra 10w40 så den borde duga gott och kostar som Bel Ray EXL så den kör jag på.

Kikar du på den tysken jag länkade till så har dom färdiga paket med olja, filter och stift som funkar. Dom svarar på mail, komponerar ihop paket som du vill ha det och hjälpet till med rekommendationer om du är osäker.

Har handlat ett par gånger och aldrig nåt krångel. Leveranstid har varit 7-8 dagar ungefär. Har dock ingen aning om det är billigt eller dyrt jämfört med andra som kränger servicekit på postorder men det är riktiga prylar, kamremmarna jag beställde var Ducati original.

Så här är det jag behöver för en liten genomgång då?
http://m.ebay.com/itm/361188471308?cmd=VIDESC

Då ska jag höra av mig till dem, inte så farligt med ett par tusen för originaldelar!

Tusen tack för hjälpen!

K
Så här är det jag behöver för en liten genomgång då?
http://m.ebay.com/itm/361188471308?cmd=VIDESC

Då ska jag höra av mig till dem, inte så farligt med ett par tusen för originaldelar!

Tusen tack för hjälpen!

Ja, det beror ju på om du har behov av att byta kamremmarna eller inte. Tror det är två års bytesintevall på remmarna och det är lite pill att byta där du absolut inte vill ställa kammarna fel. Jag tycker att man kan åka 3 år på remmarna om man kollar över dom med jämna mellanrum och inte kör jättemycket men den bedömningen får man göra själv. Viss reservation då jag inte vet bytesintervallet på 600.

Samtidigt kanske man skulle passa på att kontrollera om det är rätt spel på ventilerna eller om det behöver shimsas nåt.

Och du är säker på att du inte har nåt tvättbart sportluftfilter på? I sådana fall är det ju onödigt att köpa ett nytt pappersfilter. Annars verkar det ju ok med olja, filter, stift och frisk bromsvätska.

EDIT: http://youtu.be/9vzPZ84ZRjU
http://youtu.be/dIj3nSJGPZw
http://youtu.be/3WQY1MRlmH4

Last edited:
För att svara på din fråga om kopplingens slirande så är det inte ovanligt att de äldre Duccemotorerna med kopplingen i oljebad slirar lite pga vissa oljor. Shells oljor funkar och OK/Q8 SBK vet jag funkar medans Castrols var en mindre lyckad upplevelse.
Ta isär kopplingen och mät upp den för att se om den är sliten när du ändå byter oljan och den är tom på olja.
Har inte måttet i huvudet men det kan du säkert få fatt i om du söker på nätet.
En relativt enkel operation, bort med motorkåpa och tryckplattan och pilla sedan bort stålringen som sitter på insidan på kopplingskorgen för att kunna lyft ut hela paketet med lameller och stålskivor. Mät upp totala tjockleken och jämför med spec.
En sak du kan göra för att förbättra den är att glasblästra stålskivorna när den ändå är isärtagen.
Lek/pumpa inte med kopplingshandtaget medans kopplingskåpan är losstagen, då poppar slavcylinder ur, om du inte tänkt att byta oring på den.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back