Lameller på Dr650r

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Det började med att mcn slirade på kopplingen, så testade jag att byta olja men det gav ingenting. Då köpte jag lameller och när jag nu tagit av motorkåpan och kollar på de gamla lamellerna ser de inte speciellt slitna ut. Metallskivorna som sitter mellan lamellerna kan dock vara lite slitna, på den främsta är där ett prickmönster (små hål) och en del av dem är borta, behöver jag byta skivorna eller räcker det med lamellerna??

Vad hade du för olja innan? och va bytte du till för någon?
Jag hade samma problem förrut och bytte olja, fick då höra att man ska åka ca 100-150 mil innan man börjar känna skillnad. Så jag börja åka lite längre och redan efter en 10 mil så börja det greppa mer och mer. Så ut å kör...

Lycka till!

wibbe79 skrev:
Vad hade du för olja innan? och va bytte du till för någon?
Jag hade samma problem förrut och bytte olja, fick då höra att man ska åka ca 100-150 mil innan man börjar känna skillnad. Så jag börja åka lite längre och redan efter en 10 mil så börja det greppa mer och mer. Så ut å kör...

Lycka till!

Jag vet inte vad det var för olja i innan (samma som när jag köpte den). och nu hällde jag i 20w50, som de sa i en mc-affär att det skulle vara. När jag kom hem såg jag att det stod 10w40 på locket, så då blev jag lite fundersam men jag har nog lätt kört mer än 10 mil sen jag bytte..

Okej!

Jag fick rådet att om jag ville lösa problemet så skulle jag gå tillväga så här:
1. Byt olja och kör runt ordentligt med den (100-150 mil), jag tyckte det lät mycket men tydligen så stämmer det.
2. Ta bort och rengör lammellerna och helst bränn dom, med brännare eller på spisplattan eller dyligt.
3. Byt lammeller

(0,5. justera kopplingen) :)

wibbe79 skrev:
Okej!

Jag fick rådet att om jag ville lösa problemet så skulle jag gå tillväga så här:
1. Byt olja och kör runt ordentligt med den (100-150 mil), jag tyckte det lät mycket men tydligen så stämmer det.
2. Ta bort och rengör lammellerna och helst bränn dom, med brännare eller på spisplattan eller dyligt.
3. Byt lammeller

(0,5. justera kopplingen) :)

Men vad kör du på för olja? jag har hört en hel del som kör på 10w40 men jag har också hört att det inte ska spela så stor roll.. något du vet?

vad jag hade innan jag köpte kollade jag tyvärr aldrig upp. Blev rekommenderad Castrols GPS. Men den funka bara inte slira som fan. Bytte till Motul 5100 15-50. Och med den blev det bättre.

wibbe79 skrev:
vad jag hade innan jag köpte kollade jag tyvärr aldrig upp. Blev rekommenderad Castrols GPS. Men den funka bara inte slira som fan. Bytte till Motul 5100 15-50. Och med den blev det bättre.

Ok, jag får väl dra ut i garaget och sätta på de nya lamellerna och testa köra lite längre och byta olja om det inte funkar..
Tackar för hjälpen! :)

,,blästra "glidskivorna", så du får en sträv yta, så kanske det blir bättre.
Men min kopplingskorg glappade så det blev krångel med den då det
greppade för mycket, så jag bytte allt, inklusive kopplingskorgen,
innan jag blev av med skiten. Sedan skar den istället (SATAN!!!).

Lycka till

Köp styvare kopplingsfjädrar, mina kostade 120kr för 4st och det hjälpte :tummenupp .
Min började kännas trött i kopplingen när 710kittet åkte på :yoparty

Hehe.. jag bytte korgen på min gamla cross också innan... inte kul för plånboken alltså.. kostade 5000 för bara korgen.. :huvet inget jag vill byta igen. Jag får hoppas att den går bättre nu med de nya lamellerna och de nya fjädrarna (inga extra hårda fjädrar men nya iaf).

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show