lamellbyte?

matsin

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Finland
Hoj
inget just nu
Hej!
Jag undrar om det är svårt att byta lameller på en ktm620-96? å måste jag ha lös motorn? , det har börjat slira i högre växlar när man gasar..
 
normalt sätt så behöver du bara tömma motoroljan och lossa på höger motorkåpa så kommer du åt lamellerna hur fint somhällst.. :tummenupp Inget ta bort motorn eller så. Vet dock inte hur det är på din KTM men det skulle förvåna mig om det vore svårare.. :3freak
 
philsson skrev:
normalt sätt så behöver du bara tömma motoroljan och lossa på höger motorkåpa så kommer du åt lamellerna hur fint somhällst.. :tummenupp Inget ta bort motorn eller så. Vet dock inte hur det är på din KTM men det skulle förvåna mig om det vore svårare.. :3freak

Behöver kanske inte ens tömma ur oljan om man är snål. På min gamla DR lutade vi hojen mot en vägg o öppnade kopplingskåpan utan att oljan rann ur.
 
eisbaer skrev:
Behöver kanske inte ens tömma ur oljan om man är snål. På min gamla DR lutade vi hojen mot en vägg o öppnade kopplingskåpan utan att oljan rann ur.
Det funkar ju också. eller lägga ner hojen på backen funkar ju också. Men om du ska meka upprätt så är de nog smidigast om du tömmer. Dock är det bekvämare att skruva bort korgen när hojen ligger tycker jag. :) och så sparar du dig lite olja. ;)
 
philsson skrev:
Det funkar ju också. eller lägga ner hojen på backen funkar ju också. Men om du ska meka upprätt så är de nog smidigast om du tömmer. Dock är det bekvämare att skruva bort korgen när hojen ligger tycker jag. :) och så sparar du dig lite olja. ;)

ok tack för svaren!
 
Bara att lägga hojjen på sidan.Lägg helst dom nya lamellerna i oljebad innan du monterar dom.Lätt att bränna dom annars och så börjar det slira igen.....
 
Det är inte svårt alls. Kolla i LC4-manualen för beskrivning av moment på skruvar, ordning på lamellerna m.m. (finns bl.a. här http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/) Förutom nya lameller så bör du ha en ny packning till kopplingskåpan att stoppa dit.
 
Back
Top