lamellbyte!

"matte"

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
r1 års 00
ska byta lameller på min r1,räcker det med o byta lameller eller ska man även byta stål skivorna? ska man köpa pirat eller original? :va

ska räcka att bara byta lameller, dock brukar stålskivorna va ganska billiga så jag har bytt dem också endå :)

Mät stålskivorna, och lamellerna klarar de toleranserna så lägg de i disel. Stålskivorna slipar du av med fint sandpapper/våtslip.

Går de inte att rädda, köp snedslitsade tycker jag är bättre.
köper du nytt är det skönt med allt i toppskick.

vad är toleransen då?

Mät stålskivorna, och lamellerna klarar de toleranserna så lägg de i disel. Stålskivorna slipar du av med fint sandpapper/våtslip.

Går de inte att rädda, köp snedslitsade tycker jag är bättre.
köper du nytt är det skönt med allt i toppskick.

Så extremt fint behöver inte sandpapperet vara. Jag brukar köra med ett papper på mellan 100 och 150 ungefär.

vad är toleransen då?
Det står i en verkstadshandbok.

Och tänk på att lamellerna antagligen ska oljebadas om du har en hoj med våtkoppling.

Så extremt fint behöver inte sandpapperet vara. Jag brukar köra med ett papper på mellan 100 och 150 ungefär.

Det står i en verkstadshandbok.

Och tänk på att lamellerna antagligen ska oljebadas om du har en hoj med våtkoppling.

Möjligt men materialet är löjligt mjukt så det äter fort även med 600+ inget tryck och slipa de plana.

Vet inte men har fixat 2 kopplingar så båda slirade och nu toknyper dom.

vad är toleransen då?
2.9-3.1mm och 1.9-2.1mm

Last edited:
Blästra istället så får du riktigt bra grepp sen!..

Ja köp nya och blästar dom! Jag fick byta lameller 3ggr på min förra R1a (kör rätt hårt!) Sen blästrade jag metall plattorna och satt dit styvare fjädrar efter det höll den hur bra som helst!..

lättaste är nog och köpa nya :)

Kom just på att det inte går att byta fjädrar på din!.. Det sitter ju en fjäder platta på den..

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back