Lamellbyte Kawasaki ninja ZX6R 95

hjalmac

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2015
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ninja ZX6R 95
Hej

Har ett problem.

När jag körde och kom upp runt 7200 varv så ville hojen sticka iväg men det bara slirade på kopplingen.

Jag har köpt nya lameller, stålskivor och fjädrar.

Gjorde stålskivorna rena med brakeclean. Oljade in lamellerna innan jag satte dit dom och den sista lamellskivan sitter ett hack förskjuten som i manualen.

Lamellerna sitter så att ränderna pekar framåt och stålskivorna sitter med den vassa kanten utåt

Kör med samma olja som innan bytet så jag böt olja för ca en månad sedan.

Nu när jag kör, så fort jag gasar lite. Skall åka ut från en korsning så slirar det på ettan och 2:an. Har en backe till mitt hus och den är inte brant men där är det problem att komma upp.

Vad är felet. Måste få igång den då jag har en vecka kvar till semester.
 
Fel justerad kopplingswire? Eller den del i din koppling som sitter mellan kopplingswiren och tryckplattan?

Något fel på hur fjädern/fjädrarna som "trycker ihop" kopplingen är monterade? Eller dom kanske är slut?

Fel (antal?) lameller/stålskivor?
Mät höjden av hela paketet ("stack height") och jämför dina nya prylar mot det du plockade ut.
 
Nummer 1. Vad olja bytte du till?? En motor olja till bil fuckar ur lammellerna på en hoj då det inte finns friktions tillsatts i bil olja..

Nr 2. När du monterat kopplingen ställde du in grund spelet.... Nu vet jag ej om detta skall göras på kawa men på yama så skall man det.
 
Ok. Skall mäta höjden. Allt är nytt. Fjädrar, lameller och stålskivor. Fjädrarna är dragna till 8,8 nm.

Har inte gjort något med kopplingsvajern är inställd exakt så som den var när det funkade att köra.
 
Last edited:
Man justerar grund spelet i motorn o finjusterar på wiren.

Men mest intresant är vad olja du har.. Det är lite av en klassiker att hälla i fel olja o få slir på lamellerna.
 
Ok. Skall mäta höjden. Allt är nytt. Fjädrar, lameller och stålskivor. Fjädrarna är dragna till 8,8 nm.

Har inte gjort något med kopplingsvajern är inställd exakt så som den var när det funkade att köra.

Det är inte omöjligt att någon mupp pillat på kopplingsvajern om hojen stått tillgängligt för allmänt folk. När jag stod parkerad vid en badplats var någon idiot framme och drog loss muttern till styrhuvudet. :4skrika

Kolla vajern, och som alla andra sagt, om kopplingen börjar slira efter oljebyte ligger det nära till hands att misstänka oljan.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top