Lamellbyte är svårt utan verktyg

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Jag håller på o byter lameller på min Honda ns125f.

Jag har kommit så långt att jag har skruvat bort fjädrarna och den plattan.
Men nu kommer ett jobbigt problem, Den muttern i mitten som håller fast "locket"
till lamellerna ser ut så här http://medlem.spray.se/ns125f/ns125f/mutter.JPG

I min mekhandbok står det att jag ska använda en Lock nut wrench till "muttern"
och en Clutch Center Holder som ska hålla fast så inte lamellerna snurrar när man skruvar.

Jag har varken en Lock nut wrench vad jag vet eller en Clutch center holder, hur fasen ska ja få loss den?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Ojj, det var en liten grejj.. :D

Seriöst dock, kallas lagermutter på svenska, det är standard för att klämma fast lager med spännhylsor, finns i olika storlekar, lm-1 å uppåt har jag för mig. Verktyg finns både som nycklar å som hylsor.

Mothåll får du eventuellt tillverka på något vis, annars funkar det säkert med hylsvarianten å en mutterpuffra om du inte har något mothåll.

/B
 
Last edited:

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Okej tackar så mycket... vart kan man hitta bilder på dessa nycklar och hylsor?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ja, det där kan vara riktigt j-vligt. När jag skulle göra samma grej tog jag två stabila plattjärn, skruvade ihop dom till ett V, skruvade fast skruvar i ändarna på V:et, och slipade skruvarna fyrkantiga så att dom greppade i splines:en på kopplingskorgen. Detta efter att ha pajat en kopplingskorg pga. att jag tog spjärn på fel ställe :kocko .

Lycka till! :tummenupp

EDIT: Sen får man, eller helst nån annan hålla kopplingen still så att man kan lossa muttern.
 

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Nu äntligen fick ja loss skiten :tomten
Jag tog o skruvade fast en metallbit så inte lamellerna kunde röra på sig sen tog ja en liten skiftnyckel o satte i spåren på lagermuttern, sen så gick det o knacka runt den med en hammare :)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
I sann Gnosjöanda ! Kanske fixa bättre verktyg så att du kan dra
den lagom ordentligt vid monteringen.
/u
 

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Knivsta
Hoj
Avställd klassiker.
Tips.
Leta rätt på ett rör (ganska grovt) med samma ytterdiameter som muttern.
Såga sen ur spår på röret så att de passar i splinsen på muttern. Har man
sen tillgång till svets kan man svetsa på en mutter i andra änden på röret
som kan användas för att moment dra vid återmontering.

Jag har bytt två kopplingar med mitt "rör", fungerar kanonfint.

//B
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top